2010-04-14, 19:40
Medlem
Hej hoppas jag hamna rätt...

Har funderat på att bli polis en längre tid, som ett av de fysiska kraven näms att:

# Du ska bara bifoga synintyg om du har nedsatt syn. Har du fullgod syn behövs inget intyg.
# På intyget ska det framgå att synskärpan är minst 0,1 på vardera ögat utan korrektion (fri visus) och minst 0,8 på vardera ögat med korrektion (visus).

Har aldrig riktigt satt mig in i vad siffrorna betyder eller hur det funkar men innebär texten ovan att man max får ha -0.9 på sitt sämsta öga?

På mina linser står det D -1.5 betyder det att det är kört för mig?
Citera
2010-04-14, 20:08
Medlem
spoilers avatar
Största bokstaven på syntavlan motsvarar 0,05 i visus. Du fixar gissningsvis en fri visus på kanske 0,7. Dina ynkliga -1,5 D närsynthet är ju inget i sammanhanget, du kommer med bred marginal att klara dig.
Visusskalan i sig har alltså inget samband med dioptrier.
Citera
2010-04-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Största bokstaven på syntavlan motsvarar 0,05 i visus. Du fixar gissningsvis en fri visus på kanske 0,7. Dina ynkliga -1,5 D närsynthet är ju inget i sammanhanget, du kommer med bred marginal att klara dig.
Visusskalan i sig har alltså inget samband med dioptrier.

Tack för det snabba svaret !

Inte konstigt att jag blev förvirrad när jag hade blandat ihop termerna helt och hållet. Förstod inte alls varför de hade så hårda krav :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in