Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-14, 17:30
  #1
Avstängd
Jag har länge undrat skillnaden. Från många hörn har jag hört detaljer från Anarko-kommunism som är samma detaljer som för anarkismen, men jag vet att något skiljer och jag vet att det inte är samma sak som anarkism. Kan någon förklara?
Citera
2010-04-14, 17:43
  #2
Medlem
Crossmacks avatar
Ett bra blogginlägg som nog kan ge svar på dina frågor: http://mutualism.blogg.se/2009/march...kommunism.html
Citera
2010-04-14, 18:53
  #3
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenonAnarchy
Jag har länge undrat skillnaden. Från många hörn har jag hört detaljer från Anarko-kommunism som är samma detaljer som för anarkismen, men jag vet att något skiljer och jag vet att det inte är samma sak som anarkism. Kan någon förklara?

Anarkokommunism är en inriktning inom det bredare begreppet anarkism. Anarkokommunister är anarkister som vill skapa kommunistiska samhällen genom fritt deltagande och frivilliga kontrakt; på samma sätt som t.ex. mutualister är anarkister som vill skapa mutualistiska samhällen genom fritt deltagande och frivilliga kontrakt. Anarkismen i sig är den underliggande "spelplanen", där individen är suverän och får interagera med vem hon vill och delta, eller stå utanför, de samarbeten hon önskar.
Citera
2010-04-14, 22:09
  #4
Medlem
OutsideTheBoxs avatar
Anarkokommunister vill avskaffa kapitalismen helt och inte bara delar av den.
Citera
2010-04-15, 12:54
  #5
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Anarkism - en ideologi som förespråkar individuell frihet, ickeaggression och statens avskaffande.

Anarkokommunism - in gren av anarkismen som förespråkar kollektivt ägande av produktionsmedlen och driver en ekonomi enligt principen "Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov".
Citera
2010-04-16, 22:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OutsideTheBox
Anarkokommunister vill avskaffa kapitalismen helt och inte bara delar av den.
Hur menar du att anarkosyndikalism, anarkokollektivism eller mutualism inte skulle avskaffa kapitalism helt?

Annars, anarkokommunism är en del av anarkism. De vill ha frivilliga kommunistiska samhällen.
Citera
2010-04-16, 22:30
  #7
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Hur menar du att anarkosyndikalism, anarkokollektivism eller mutualism inte skulle avskaffa kapitalism helt?

Annars, anarkokommunism är en del av anarkism. De vill ha frivilliga kommunistiska samhällen.
Mutualister vill ju behålla pengar?
Citera
2010-04-16, 22:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude
Mutualister vill ju behålla pengar?
Visst, men pengar (eller för den delen handel) i sig är inte något dåligt. Pengar kan existera medan kapitalism, utsugandet av arbetarna, är avskaffat. Hur definierar du kapitalism?
Citera
2010-04-16, 22:46
  #9
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Visst, men pengar (eller för den delen handel) i sig är inte något dåligt. Pengar kan existera medan kapitalism, utsugandet av arbetarna, är avskaffat. Hur definierar du kapitalism?
Enligt min mening, även om kapitalismen avskaffas kommer den automatiskt och gradvis införas igen om man behåller Pengar. Pengarna delar in folk i klasser (Även om de har avskaffats), och Kapitalismens utnyttjande och utsugande kommer återigen införas.
Citera
2010-04-16, 22:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude
Enligt min mening, även om kapitalismen avskaffas kommer den automatiskt och gradvis införas igen om man behåller Pengar. Pengarna delar in folk i klasser (Även om de har avskaffats), och Kapitalismens utnyttjande och utsugande kommer återigen införas.
Anta att vi lever i ett mutualistiskt samhälle, där land besitts baserat på tanken om besittning och bruk. Anta att de flesta "företag" är arbetarkooperativ och egenföretagare. I ett sådant samhälle, även om pengar fortfarande existerade, varför skulle kapitalism återuppstå?
Citera
2010-04-16, 22:54
  #11
Medlem
Chaindudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Anta att vi lever i ett mutualistiskt samhälle, där land besitts baserat på tanken om besittning och bruk. Anta att de flesta "företag" är arbetarkooperativ och egenföretagare. I ett sådant samhälle, även om pengar fortfarande existerade, varför skulle kapitalism återuppstå?
Pengar skapar girighet. Snart skulle vissa personer ha mer pengar än andra. Genast har klasserna införts. De rikare klasserna kommer att kunna etablera företag och dylikt, och de fattigare klasserna kommer vara tvugna att arbeta för de rikare klasserna.
Citera
2010-04-17, 01:31
  #12
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude
Mutualister vill ju behålla pengar?

Det vill kollektivister med. Och en hel del syndikalister som är mer kollektivistiskt än kommunistiskt lagda.

Citat:
Ursprungligen postat av Chaindude
Pengar skapar girighet. Snart skulle vissa personer ha mer pengar än andra. Genast har klasserna införts.

Nja, så ligger det inte riktigt till. Utan pengar skulle scenariot vara detsamma; snart har vissa personer mer grejer än andra. Klasser har dock inte införts, förrän en klass börjar leva uteslutande på en annans arbete. Och det blir svårt, i såväl ett mutualistiskt som ett kollektivistiskt samhälle.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback