2010-04-14, 15:26
Medlem
Nissekatts avatar
Hej, tänkte söka någon "bra att ha kurs"-till HT2010 för att gardera mig om jag inte skulle komma in på tandläkarlinjen. Min familj rekommenderar mig att läsa JÖK'en (juridisk översiktskurs) eftersom det enligt dom är bra kunskaper att ha, vilket jag tycker låter vettigt. Jag vill isåfall plugga på Stockholms universitet, dock så hittar jag inte JÖK'en på studera utan det enda som SU har är JIK (juridisk introduktionskurs).

Jag har letat efter info om vad som skiljer de två kurserna åt men med dåliga resultat. Är JIK och JÖK ungefär samma sak som jag fått intrycket av? Och har jag, som inte har några planer på att läsa juridik annars, någon användning av JIK? Finns det någon bättre "bra att ha"-kurs som ni vet som jag kan ha användning av?
Citera
2010-04-14, 15:35
Medlem
Tlagnojs avatar
JÖKen är 15hp och JIKen 30hp, i princip samma innehåll fast JIKen är lite mer ingående. Absolut mycket allmänbildande kurser som lär en både ens grundläggande rättigheter och skyldigheter i det svenska samhället.

Den ultimata "bra att ha"-terminen är i mina ögon 15hp JÖK och 15hp makroteori. Men vad som är bra att ha beror väl lite på hur du är som person. NEK I är väldigt användbar också för allihop tycker jag, hjälper dig förstå hur samhället fungerar på en grundläggande nivå. Varför agerar regeringar som dom gör i kriser? Hur påverkar en räntesänkning eller ökning Sverige och hur påverkar det mig? Blir ju också lättare att överskåda de politiska partierna och hur deras ekonomiska ändringar faktiskt påverkar samhället.

Edit: http://sisu.it.su.se/search/info/HI2000 den har jag hört också ska vara rätt bra. Historiker är oftast riktigt duktiga på att analysera och kritisera källor något som är viktigt inom alla vetenskapsområden.
Senast redigerad av Tlagnoj 2010-04-14 kl. 15:38.
Citera
2010-04-14, 16:05
Medlem
JÖK:en är väldigt allmänbildande, även för den som senare aldrig studerar på högskolan igen. Helt klart en kurs värd att gå, däremot vet jag inte om jag tycker att 15 poäng makro är motiverat för den som inte har planer på att vidareutbilda sig inom ekonomi. Smaksak antar jag.
Citera
2010-04-14, 16:44
Medlem
Jans0ns avatar
Är den här kursen JIK?

http://www.utbildning.gu.se/utbildning/varautbildningar/kurser/kurs_information?courseId=HRF010
Citera
2010-04-14, 17:02
Medlem
Nissekatts avatar
Tackar så mycket för tipsen! NEK har jag funderat på och jag tror mycket väl det kan vara nyttigt att ha kunskap inom!

Hittade JÖKen på studera nu! Den låg under namnet "Grundkurs i Handelsrätt, Juridisk översiktskurs".. Som det ser ut så blir det JÖKen jag väljer då jag får intrycket att den är mer riktad mot vardagsjuridik och mot oss som inte tänker fortsätta studera juridik.
Citera
2010-04-14, 18:26
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Är den här kursen JIK?

http://www.utbildning.gu.se/utbildning/varautbildningar/kurser/kurs_information?courseId=HRF010

Nog snarare en motsvarighet till SUs JÖK.
Citera
2010-04-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
JÖKen är 15hp och JIKen 30hp,

Det var konstigt. Den JIK-kurs jag läste vid SU förra termin var endast 15 HP...
Citera
2010-04-15, 07:20
Medlem
Tlagnojs avatar
Okej, läste du på su så är det ju jag som sitter på gammal information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in