2010-04-14, 08:05
Medlem
Drumss avatar
Hej. Under gymnasietiden hade jag ett litet problem, jag mådde väldigt dåligt på morgonen. Åt jag frukost innan 10, då jag börjat bli piggare, så gick det rätt igenom på bara 2-5 minuter, sprayade ner toan. Mådde även väldigt illa på morgonen. Detta resulterade att jag inte åt frukost förän runt 10 på skolan.

Det där hade försvunnit, men nu efter 3 år verkar det kommit tillbaka. Varje morgon mår jag så illa att jag vet inte om jag ska spy eller vad som händer. Sen behöver jag inte ens äta något för att måsta gå på toan och spraya ner den 2-3ggr innan det lugnar sig. Äter jag går det rätt igenom. Så jag går helt enkelt att väntar på att illamåendet ska gå över, tills dess att jag börjar må illa igen för jag inte ätit, och då äter jag lite.

Sen får jag alltid dålig mage och diarré av "skräpmat" och lite starkare med. Pizza, hamburgare, grillat, kaffe, thaimat, tårta m.m. Måste jag springa på toa igen. Husmanskost osv går bra. Då är magen glad. Har börjat ersätta vissa måltider med proviva och A-fil bara för det är så jobbigt att måsta springa på toa mycket.

Jag gick på Tetralysal mot akne i ca ett år, och under den tiden hade jag diarré vid varje toabesök i princip. Snittade väl 5-8 toabesök om dagen. När jag slutade med detta så blev det normalt i magen, tills jag fick en heracillinkur som slog ut tramfloran och jag åkte in på sjukan i fem dygn. Sket ca 250ggr på ett dygn. Sen dess (4 veckor) var det ganska bra i 2-3, förutom illamåendet på morgnarna, men nu är den dåliga magen tillbaka igen så fort jag äter "onyttigt". Idag har jag tex hunnit vara på toan 3ggr och jag varit vaken i 40min.

Läste om IBS, kan det var något sådant kanske? Brukar dock inte vara förstoppad. Antingen diarré eller "vanligt". Eller är jag bara stressad? Grejen är att jag har sjuklig fobi för undersökningar, och jag vill verkligen inte göra såndär koloskopi i onödan. Det är så illa att jag vill bli sövd fastän det är bra mycket farligare.. Och den undersökningen genom truten är ett big nono om jag inte får vara sövd. Väldigt fjollig vad kommer till läkare alltså.

Så jag tänkte om någon av er känner igen detta? Det verkar ju faktiskt komma i perioder. Och jag har kikat lite nu och då sedan jag kom från sjukan om det vart blod i avföringen, men inte sett något.
Citera
2010-04-14, 08:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Har du tidigare haft magkatarr?? Låter nämligen som klassiska symtom för detta..
Citera
2010-04-14, 08:19
Medlem
Drumss avatar
Nix har inte haft det vad jag vet! Men jag har ju aldrig kollat upp mina problem. Men nu när du säger det: när vi var utomlands nyss så fick jag en brännande känsla i magen (tänk dig halsbränna, fast i magen) när jag drack de första klunkarna/glaset alkohol om dagen. Det liksom brännde och vandrade ner, från solarplexus ner mot buken, sen försvann det. Det gjorde inte alls ont, men det var väldigt obehagligt, en brännande känsla typ.

Då vad det någon i sällskapet som sa att det kunde vara magkatarr, men jag reagerade inte så mycket på det.

Ska jag tillkalla läkare ang magkatarr? Är det farligt att ta magkatarrmedicin från apoteket även om det nu inte skulle vara magkatarr?

Edit:
Citat:
Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:
viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor - Check
stress
oregelbundna måltider - Check
alkohol - Check
rökning
vissa läkemedel, framför allt mot värk samt mot led- och muskelbesvär.
Symtom - ingen aning, men det har ju förvärrats av aknemedicin iaf.

Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:
smärta eller obehag i övre delen av magen - Check. Men i undre delen med faktiskt.
tidig mättnadskänsla när du äter - Check, brukar kunna äta väldigt mkt, men inte nu längre
hungersugningar i magtrakten - Check
känsla av uppkördhet
illamående och rapningar - Check. Inga rapningar, dock väldigt mycket gaser.
halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.
Senast redigerad av Drums 2010-04-14 kl. 08:32.
Citera
2010-04-14, 08:41
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag skulle tro att det är magkatarr som spökar, har haft det en gång under en period, definitivt ingen höjdare. Råder dig att uppsöka läkare, i värsta fall kan det gå vidare till ett mycket jobbigt magsår.
Citera
2010-04-14, 11:10
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag skulle tro att det är magkatarr som spökar, har haft det en gång under en period, definitivt ingen höjdare. Råder dig att uppsöka läkare, i värsta fall kan det gå vidare till ett mycket jobbigt magsår.

Okej. Hmm.. Går jag till doktorn blir det ju med 100% säkerhet koloskopi och gastroskopi (stavning?) med tanke på mina tidigare problem.... Ska försöka självkurera mig några dagar innan jag ringer i alla fall.
Citera
2010-04-14, 11:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Okej. Hmm.. Går jag till doktorn blir det ju med 100% säkerhet koloskopi och gastroskopi (stavning?) med tanke på mina tidigare problem.... Ska försöka självkurera mig några dagar innan jag ringer i alla fall.
Inte nödvändigtvis, tycker ändå du ska kolla upp det.
Citera
2010-04-14, 11:50
Medlem
naganof2s avatar
Jag har haft exakt samma problem i flera år , dålig i magen på morgonen och när jag äter start/fet mat osv , så du är absolute inte ensam om det
har inte funderat så mycket på det då jag som du inte är allt för sugen att bli undersökt men efter att jag läst de här så får de nog bli en sväng till vårdcentralen för det kan ju vara magkatar .
Citera
2010-04-14, 11:52
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
Jag har haft exakt samma problem i flera år , dålig i magen på morgonen och när jag äter start/fet mat osv , så du är absolute inte ensam om det
har inte funderat så mycket på det då jag som du inte är allt för sugen att bli undersökt men efter att jag läst de här så får de nog bli en sväng till vårdcentralen för det kan ju vara magkatar .

Ja jävlar, det fanns fler alltså. Haha kanske du får gå först och avlägga en rapport här sen så jag vet om jag ska gå
Citera
2010-04-14, 11:59
Medlem
naganof2s avatar
Citat:
Ja jävlar, det fanns fler alltså. Haha kanske du får gå först och avlägga en rapport här sen så jag vet om jag ska gå

haha ja jag tänkte ju gå den 26e för här på vårdcentralen så vägrar dom skicka faktura och jag är riktigt pank nu har inte ens dom 200kr för undersökning :/ men om du går innan så får du gärna lägga en rapport här vad dom sa :P
Citera
2010-04-14, 12:00
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2

Citat:
Att inte ta problem med magen på allvar är inget jag rekomenderar.
Citera
2010-04-14, 13:32
Medlem
Elessis avatar
Vill tillägga en sak gällande koloskopi/gastroskopi för er som är bekymrade kring att behöva genomgång en undersökning...
Det finns lugnande att tillgå för de som tycker att det är riktigt obehagligt, var själv med på en undersökning under min praktik och patienten ifråga var knappt medveten om vad som hände då h*n bett om lugnande innan...
Det mesta går att lösa...
Citera
2010-04-15, 08:11
Medlem
Drumss avatar
Jaha okej.. Mja kanske.. Men den genom truten känns helt brutal ändå.

Tycker det är så underligt med magen bara.. Idag vaknade jag för ca 25min sedan, mådde skitbra, sen kom illamåendekänslan och sen dess har jag varit på toa 3ggr. Jag åt inget igårkväll heller. Hur tusan kan det komma på morgonen?

Igår var ju likadant, men testade att bara äta nyttigt hela dagen; A-Fil till frukost, soppa till lunch och ris+köttfärs till middag. Då behövde jag inte gå på toa annat än på morgonen.

Får nog ringa sjukvårdsupplysningen, samt beställa tid om dom tycker det.. Gud vad hemst med såna undersökningar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in