Citat:
Ursprungligen postat av rockline
Hej jag har tänkt att börja i taekwondo!
- Får man bra kondition av taekwondo?
- Blir man stark av taekwondo?
jag vill veta så mycket man kan om taekwondo

1. Man får relativt bra kondition ja. Det är inte så att den direkt går neråt, har själv tränat Taekwondo ett ganska bra tag nu och jag kan inte säga att jag lider av konditionsbrist. Det är däremot inte så att du kommer kunna springa maraton bara för du tränar Taekwondo, däremot får du väldigt "explosiv" kondition om man kan uttrycka det så. Om du även går in för att tävla får du en väldigt bra återhämtning.
2. Man blir väldigt stark i underkroppen samt bålen, sen beror det självklart på vart du tränar och hur era pass ser ut. Vill era tränare ha ner er på golvet för att göra 200 armhävningar och rygglyft varje pass är det klart du blir stark till vis mån.
Taekwondo är väldigt balanserad träning, gått ner 25 kilo (Från 96 till 71, dock upp till 75 för tävlingsvikt i muskler) sedan jag började, då helt otränad. Blivit väldigt mer flexibel och vig och allmänt mer pigg. Känner att jag har mycket mer kontroll på mina muskler, framförallt varenda aspekt i livet som har något med benstyrka att göra.
Skulle definitivt rekommendera dig att gå och testa Taekwondo. Förhoppningsvis hittar du en bra klubb med, beroende på var du bor kanske jag kan rekommendera någon jag tävlat emot.