2010-04-13, 22:27
Bannlyst
Hej jag har tänkt att börja i taekwondo!
  1. Får man bra kondition av taekwondo?
  2. Blir man stark av taekwondo?
jag vill veta så mycket man kan om taekwondo
Senast redigerad av rockline 2010-04-13 kl. 22:43.
Citera
2010-04-13, 23:32
Medlem
Jag anser att de är en bra traäningsform men de inte ngn "cool" kampsport.... de är kul att träna de helt enkelt. Men de är ingen direkt självförsvar....
Sök upp närmsta klubb och gå dit och kolla så får du se vad du själv tycker
Citera
2010-04-13, 23:38
Medlem
MatseKestaMs avatar
Min personliga uppfattning är att just den sporten är helt talanglös
om du nu inte har för avsikt att tävla?

Muay Thai, BJJ eller MMA om du vill ha en bra fysik.

Det finns naturligtvis extremt mycket olika stilar om du nu har
snöat in på karate som ger bättre helkroppsträning.
Citera
2010-04-14, 01:07
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatseKestaM
Min personliga uppfattning är att just den sporten är helt talanglös
om du nu inte har för avsikt att tävla?

Muay Thai, BJJ eller MMA om du vill ha en bra fysik.

Det finns naturligtvis extremt mycket olika stilar om du nu har
snöat in på karate som ger bättre helkroppsträning.
Hur kan en sport vara talanglös? Talang är något en individ besitter och man kan exempelvis ha talang för en sport eller annan aktivitet.

Till TS: Taekwondo lämpar sig inte så väl för någon av de sakerna. Det är hyfsat för konditionen om du tävlingstränar. Men framförallt lämpar sig TKD för smidighet och att lära känna sin kropp då den är ganska "akrobatisk"
Citera
2010-04-14, 04:24
Medlem
fnuskes avatar
OT rensat

// Mod
Citera
2010-04-14, 10:53
Medlem
MatseKestaMs avatar
Jag rättar mig själv här, uttryckte mig lite klumpigt får jag erkänna
med att använda ordet talaglös.

Vad jag menade var att jag personligen anser att TKD är ganska begränsat
både som självförsvar och konditionssport och att det är en ren tävlingsform.
För motion och självförsvar finns det ett stort antal alternativ.

Jag måste även tillägga att jag inte tränat TKD själv utan min egen erfarenhet
stannar vid Shotokan (karate), Wushu (kung fu), och sport Ju-jujutsu.

Kyokushinkai (karate) anser jag vara ett fullvärdigt alternativ till TKD.
Citera
2010-04-14, 15:51
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockline
Det är inte den mest krävande kampsporten och knappast det bästa självförsvaret. Däremot är det kul att träna och man blir ganska snabb och smidig av träningen.

Om du inte har för avsikt att ta ett MMA-bälte eller försvara dig på gatan så finns det inga skäl att inte prova TKD.
Citera
2010-04-20, 22:24
Medlem
1. Ja du får mycket bra kondition av Taekwondo om du har en bra tränare som kör skiten ur dig. Detsamma gäller muskler och smidighet, sen är det klart även upp till dig själv.
Det finns två TKD stilar. WTF och ITF. Båda är mycket lika, med största skillnad att i WTF TKD är det tillåtet med fullkontakt vid sparring och det tävlas även mycket i det. WTF TKD va det som sågs under OS. Och är helt utmärkt i självförsvar. Har själv tränat WTF i sju år och känner mig ganska självsäker när jag vet att jag som tjej på 56 kilo, kan få en karl på 80 - 90 kg att rygga undan

Va faktiskt iväg och testade ITF TKD i måndags och det va helt ok, märks att dom är mer ute efter det stilrena medan vi mer är ute efter det snabba och hårda i sparkarna, (olika från klubb till klubb) Men det är ju som sagt bara att testa, alla är ju olika.
Citera
2010-04-20, 23:24
Medlem
scippos avatar
Stark i formen utav ökad muskelvolym och högre lyftkapacitet blir man knappast utav någon kampsport, och allra minst utav TKD och liknande sporter som premierar smidighet och snabbhet framför kraft.

Det får man ta sig till gymmet för.

Därmed inte sagt att musklerna inte tränas i kampsport.

Citat:
Ursprungligen postat av Aborigin
1. Ja du får mycket bra kondition av Taekwondo om du har en bra tränare som kör skiten ur dig. Detsamma gäller muskler och smidighet, sen är det klart även upp till dig själv.
Det finns två TKD stilar. WTF och ITF. Båda är mycket lika, med största skillnad att i WTF TKD är det tillåtet med fullkontakt vid sparring och det tävlas även mycket i det. WTF TKD va det som sågs under OS. Och är helt utmärkt i självförsvar. Har själv tränat WTF i sju år och känner mig ganska självsäker när jag vet att jag som tjej på 56 kilo, kan få en karl på 80 - 90 kg att rygga undan

Va faktiskt iväg och testade ITF TKD i måndags och det va helt ok, märks att dom är mer ute efter det stilrena medan vi mer är ute efter det snabba och hårda i sparkarna, (olika från klubb till klubb) Men det är ju som sagt bara att testa, alla är ju olika.

Jag hoppas för din skull att du aldrig hamnar i en situation då du faktiskt använder din TKD mot någon som är nästan dubbelt så tung som dig, om du tror att det är helt utmärkt i självförsvar att dra iväg en yxspark i folks huvuden.

Hela situationen känns rätt absurd. Påminner mig om den här underbara "självförsvarsguiden"
http://img706.imageshack.us/img706/733/ckd2aa0.jpg

Nej, kom ner på jorden - använd konditionen och smidigheten du fått och spring iväg istället.
Citera
2010-04-21, 06:10
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
1. Numera är det populärt att snacka grenspecifik kondis och vill du få kondis för tkdo så kör du tkdo, vill du få kondis för löp så kör du löp. Visst du ökar syreupptagningsförmågan med tkdo men om du önskar kondis för något specifikt så bör du köra det.
2. Njaa.. var och provkörde ett pass nyligen WTF tkdo och har provat det mesta när det gäller kampsport och skulle inte säga att du blir stark.
Citera
2010-05-26, 07:23
Medlem
Citat:

1. Man får relativt bra kondition ja. Det är inte så att den direkt går neråt, har själv tränat Taekwondo ett ganska bra tag nu och jag kan inte säga att jag lider av konditionsbrist. Det är däremot inte så att du kommer kunna springa maraton bara för du tränar Taekwondo, däremot får du väldigt "explosiv" kondition om man kan uttrycka det så. Om du även går in för att tävla får du en väldigt bra återhämtning.

2. Man blir väldigt stark i underkroppen samt bålen, sen beror det självklart på vart du tränar och hur era pass ser ut. Vill era tränare ha ner er på golvet för att göra 200 armhävningar och rygglyft varje pass är det klart du blir stark till vis mån.

Taekwondo är väldigt balanserad träning, gått ner 25 kilo (Från 96 till 71, dock upp till 75 för tävlingsvikt i muskler) sedan jag började, då helt otränad. Blivit väldigt mer flexibel och vig och allmänt mer pigg. Känner att jag har mycket mer kontroll på mina muskler, framförallt varenda aspekt i livet som har något med benstyrka att göra.

Skulle definitivt rekommendera dig att gå och testa Taekwondo. Förhoppningsvis hittar du en bra klubb med, beroende på var du bor kanske jag kan rekommendera någon jag tävlat emot.
Citera
2010-05-26, 12:13
Medlem
lighty3ars avatar
Allting blir vad man gör det till, vill du ha bra kondition av någonting så kör hårt på träningarna. Vill du bli stark så gör detsamma. Ifall det ni gör på träningarna inte räcker till så kör 10-15 min egen fys/kondition efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in