2010-04-13, 18:56
Bannlyst
Hejsan!

Som topic uttrycker det så vill jag alltså få reda på om någon här på forumet använder sig av Kelly Criterion metoden när ni lägger sportodds, främst för att jag vill veta hur det fungerar, samt få en inblick från någon som har erfarenhet av det!
De matematiska formlerna snurrar till det lite för mig också, men jag har lyckats klura ut hur det fungerar i alla fall!

Så.... Finns det några erfarenheter därute?
Citera
2010-04-13, 19:20
Medlem
Carlozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norris92
Hejsan!

Som topic uttrycker det så vill jag alltså få reda på om någon här på forumet använder sig av Kelly Criterion metoden när ni lägger sportodds, främst för att jag vill veta hur det fungerar, samt få en inblick från någon som har erfarenhet av det!
De matematiska formlerna snurrar till det lite för mig också, men jag har lyckats klura ut hur det fungerar i alla fall!

Du känner inte för att berätta i sammanfattad form hur den här strategin går till ?

( För oss som inte orkar läsa igenom en hel wikipedia sida på engelska med matematiskt tjaffs)
Citera
2010-04-13, 19:27
Medlem
Kelly Criterion är så otroligt komplicerat.

Jag gör så här:

Om jag tror att ett odds är bra så spelar jag 2% av kassan.
Om jag tror att det är mycket bra så spelar jag 3-4%.
Om jag tror att det är sjukt jävla bra så spelar jag 5-6%.

Denna strategi kan kallas Kelly för oss sifferanalfabeter.
Citera
2010-04-13, 20:31
Bannlyst
Hur fungerar kellys system?

Med hjälp av Kellys system så räknar du ut hur hög satsningen är utifrån hur värt ett visst spel är, även här behöver du göra en egen värdering av matchen.

Hur räknar jag ut hur mycket jag ska satsa?

För att räkna ut hur mycket du ska satsa så behöver du spelbolagets odds (O) och din uppskattning av de verkliga oddsen (P).
Formeln blir:

(O*P-1)/(O-1)= % av din bankrulle du bör satsa.

Varning!
Detta system fungerar endast om du är bättre än bookmarkern på att uppskatta oddsen.

Vårt tips om Kellys system?

Se till att hålla nere maxinsatserna så gott de går. antingen genom att sätta ett tak för maxsatsningar på 1-5% eller kör ett så kallat halvt kellys system, då multiplicerar du procenten i kellys systemet med 0.5 och får lägre insatser men också lägre risker.

Se till att följa kellys system hela tiden, om du räknar ut oddsen bättre än oddssättarna så kommer du med kellys system vinna i slutändan.

Källa: http://spelbolagsguiden.com/index.ph...d=35&Itemid=54

Citat:
Jag gör så här:

Om jag tror att ett odds är bra så spelar jag 2% av kassan.
Om jag tror att det är mycket bra så spelar jag 3-4%.
Om jag tror att det är sjukt jävla bra så spelar jag 5-6%.

Denna strategi kan kallas Kelly för oss sifferanalfabeter.

Så gör jag med typ, fast funderar på att byta till det här med Kelly Criterion, ifall någon med erfarenhet kan berätta om den verkligen är vinnande.
Citera
2010-04-13, 23:21
Medlem
Citat:
Så gör jag med typ, fast funderar på att byta till det här med Kelly Criterion, ifall någon med erfarenhet kan berätta om den verkligen är vinnande.

Äh, håll till dig till din nuvarande strategi.

Är du bra på att hitta spelvärda odds så spelar strategin mindre roll, huvudsaken är att du inte satsar för mycket av kassan på ett enskilt spel.

Kelly Criterion är ingen mirakelstrategi, även den bygger på att man hittar bra odds.
Citera
2010-04-14, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Äh, håll till dig till din nuvarande strategi.

Är du bra på att hitta spelvärda odds så spelar strategin mindre roll, huvudsaken är att du inte satsar för mycket av kassan på ett enskilt spel.

Kelly Criterion är ingen mirakelstrategi, även den bygger på att man hittar bra odds.

Okej, blir nog så, men ifall någon har några erfarenheter att dela med sig är det bara att göra det!
Citera
2010-04-15, 23:06
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Hejsan!

Jag använder Kelly för att räkna ut hur mycket pengar jag ska satsa. Om jag ska satsa på t.ex fotbollsmatcher sätter jag först mina subjektiva odds. Jag räknar sedan ut förväntade vinster med hjälp av de objektiva oddsen och väljer matcher som maximerar vinsten, givet en risknivå. Nu satsar jag ett par procent av min spelbara förmögenhet, givet Kelly och min subjektiva vinstsannolikhet.

Lät lite komplicerat, men så svårt är det inte. Jag tror dock att Kelly endast visar sina fördelar om man spelar ofta och har bra koll på vinstsannolikheter.
Citera
2010-04-16, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frobozz
Jag använder Kelly för att räkna ut hur mycket pengar jag ska satsa. Om jag ska satsa på t.ex fotbollsmatcher sätter jag först mina subjektiva odds. Jag räknar sedan ut förväntade vinster med hjälp av de objektiva oddsen och väljer matcher som maximerar vinsten, givet en risknivå. Nu satsar jag ett par procent av min spelbara förmögenhet, givet Kelly och min subjektiva vinstsannolikhet.

Lät lite komplicerat, men så svårt är det inte. Jag tror dock att Kelly endast visar sina fördelar om man spelar ofta och har bra koll på vinstsannolikheter.

Intressant respons, dock så lät de som sakt "komplicerat"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in