2010-04-13, 16:48
Medlem
Någon som har koll på relationen mellan luftflöde och tryckfallet i ett gäng luftkanaler? Eller jag har rättare sagt en luftkanal som leder till flera tilluftsdon, och jag vet tryckfallet till varje don och tryckfallet över varje don, och hur mycket luft jag vill ska åka till varje don. Då ska jag kunna beräkna hur stora tryckfallen ska vara för att jag ska kunna få önskade flöden, utifrån ett "dimensionerande flöde" som inte behöver justeras.

Jag har gjort dessa beräkningar för länge sen och jag räknar igenom dem nu och ser att ekvationen jag använder ska vara ifrån bernoullis lag, men jag har ingen aning om hur den är härledd och jag misstänker att den är felaktig.

Formeln: (v1/v2)^2 = Delta P1 / Delta P2
v1 och v2 är volymflöden, liter/s eller m3/s, delta P är i pascal antar jag.

Denna formel är väl felaktig? Jag får konstiga värden när jag räknar igenom det, om någon kan berätta vad jag ska köra för formel så vore det jävligt trevligt
Citera
2010-04-14, 07:36
Medlem
b u m p
Citera
2010-05-26, 21:22
Medlem
Jag läste igenom din text lite snabbt nu.

q:flöde - I ditt fall det projekterade flöde du vill ha.

Då är det q/k-faktor=*= (Flödet delat på k-faktorn = gånger = )

Om du vill ha 250 l/s och k-faktorn är 13.7. Så blir det 250/13.7 = x = (333 Pa)

Jag kan inte den korrekta formlern för det men det är så det ser ut i talform, om du vill få fram trycket för det projekterade värdet det vill säga delta P/Pa.

Edit* Om jag inte har missuppfattat dig helt nu så saknar du k-faktor i dina beräkningar. Dom sitter i tilluftsdonet om det är inte är gammla as som sitter, annars kan du göra en egen med en kanalmätning. Du behöver då Qm och tryckfallet över donet.
Senast redigerad av Bluffradiosthlm 2010-05-26 kl. 21:28.
Citera
2017-12-14, 20:53
Medlem
inSanitYys avatar
Q/√Pa=K-faktor
(Q/K)^2=Pa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem