Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-13, 15:22
Medlem
memrixs avatar
Hejsan, igår bestämde jag mig för att köpa en vara över nätet som jag sett ut på blocket från en annan privat person. Jag bad om att få personnummer, var personen bodde, telefonnummer och kontonummer. Det visade sig att personen hade ett personkonto på Nordea med personnumret som kontonummer. Kollade på Nordeas hemsida där det stod att man antigen kunde få ett kontonummer tilldelat sig eller så kunde man få använda sitt personnummer som kontonummer.

Finns det något sätt man kan luras med ett sånt nummer ? Jag överförde som vi överenskommet hälften av summan igår, läst lite på forumet att det ska ta runt tre bankdagar. I de trådar jag läste var posterna daterade 2008 så undrar ifall det har blivit någon ändring på det sen dess ?

Ska tilläggas att jag ringde upp personen som var väldigt trevligt och verkar vara en ärlig människa (mycket tack vare det intrycket jag vågade göra affären).
Citera
2010-04-13, 15:32
Medlem
Du har kollat upp nummret på hitta.se eller eniro förmodar jag och kanske på ratsit med hans personnummer så att det stämmer med adressen?

I dagens läge så är en banköverföring framme senast nästa vardag.

Vad menar du med luras med ett sånt nummer? a

Antingen så har man ett personkonto med personnummer som kontonummer eller ett vanligt konto med ett speciellt kontonummer och i båda fallen kan det vara en målvakt som har kontot om du har otur.
Citera
2010-04-13, 15:36
Medlem
Lite osäker på om jag verkligen förstått frågeställningen här men gör ett försök. Personkontot är ett konto precis som vilket annat konto som helst så risken för att det skulle vara något bedrägligt med det hela är nog lika liten/stor som i vanliga fall. Om du överförde från ett konto inom sverige bör det bara ta en bankdag (eller kortare tid) innan pengarna har landat, förde du över igår har dom garanterat kommit fram nu, bör ha kommit runt 12tiden troligen.

Tror nog inte jag direkt besvarade något men du kan ju alltid försöka komma i kontakt med nordea och höra om det kontonr du fick hör till rätt person osv.

edit : som ovan sa!
Citera
2010-04-13, 15:51
Medlem
memrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmha
Du har kollat upp nummret på hitta.se eller eniro förmodar jag och kanske på ratsit med hans personnummer så att det stämmer med adressen?

I dagens läge så är en banköverföring framme senast nästa vardag.

Vad menar du med luras med ett sånt nummer? a

Antingen så har man ett personkonto med personnummer som kontonummer eller ett vanligt konto med ett speciellt kontonummer och i båda fallen kan det vara en målvakt som har kontot om du har otur.

'Jag kollade upp på ratsit och det stämde överrens med uppgifter jag fick. Jag provar att slå en pling till Nordea och höra hur lång tid en överföring ska ta till deras bank.
Citera
2010-04-15, 12:14
Medlem
memrixs avatar
Ringde och hörde med banken de trodde att pengarna skulle vara överförda i förrgår. Jag smsade personen igår hon har inte svarat än. Jag har även provat att ringa henne ett par gånger utan framgång. Tänker nog smsa henne ikväll då jag ska framföra att hon har tills imorgon på sig att höra av sig innan jag tar upp ärendet med polisen. För att sedan om jag inget svar får göra en polis anmälan.

Vad tror ni om den iden?
Citera
2010-04-15, 14:27
Medlem
antagonistens avatar
Herregud, lugna ner dig lite! Jag kan ha en viss förståelse för din oro men det har ju ändå bara gått tre dagar. Hon kan ju ha blivit akut sjuk, ha tappat bort mobiltelefonen eller vad som helst. Ge det åtminstone en vecka innan du börjar hota med polisanmälan och konfrontationer.
Citera
2010-04-27, 14:40
Medlem
nerdmasters avatar
Jag lånar tråden lite och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag ska göra en överföring från mitt seb-konto till ett nordeakonto som inte är ett personkonto. Alltså så har den ett clearingnummer (4 siffror) och kontonummer (7 siffror).
Men jag hittar ingen ruta att fylla i clearingnumret.
Ska jag skriva clearingnumret i kontonummerraden? Alltså först 4 siffror med clearingnummer och sen utan bindestreck kontonumret på 7 siffror. Så att det alltså blir 11 siffror på kontonumret.

Hoppas någon förstår min fråga och kan hjälpa mig snarast möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in