2011-02-21, 17:16
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
"Pound for pound" så "ska" ju Piten vara bäst, det finns tom folk som gjort fysiska beräkningar på optimala längdförhållanden mellan över och underarm, etc, vinklar och proportioner och kommit fram till att en rastypisk slank Pit är i det närmaste optimalt byggd för att inte bara bära upp mycket muskler utan att använda dem till fullo också! Mot en långt större hund har en Pit dock inte en chans!
American Bully är ett dåligt skämt till skräphund som fan inte ens kan slicka sig själv mellan benen! Snacka om urspårad skitavel på utseende helt utan hänsyn till hundarnas bästa. (Dessa ska inte jämföras med APBT av Bully-typ även om det helt och hållet är sådana de stammar från, fick inte heta APBT längre för att de blivit för feta och sunkiga så de skapade en ny ras).
Sedan finns ju också Pakistanska hundar som Gull Terr/Gull Dong, som liknar Piten och avlats fram för samma syfte med lite annorlunda grund och är mycket lik om något större. Ska man prata största monstret så vinner ju CAO (Cenrtal Asiatisk Ovcharka, Sredneasiatskaja ovtjarka), dessa kampas också för avelsmeriter men under rätt så kontrollerade former där allvarliga skador är mycket ovanliga (de är inte avlade för att aldrig ge sig utan kan dominansfightas som "vanliga" hundar), detta för att de ska kunna slåss mot varg, björn och leopard i sitt arbete. De kan väga upp till 120 kg och fortfarande vara ordentligt rörliga! Skulle nog kunna tänka mig att en sådan skulle kunna få stryk av en Bully Kutta dock, nästan lika stor och betydligt mer kampavlad i vissa linjer...
Bully kutta: http://webzoom.freewebs.com/beasts-from-the-east/3skbk2.jpg Liten Korean på bilden, men vovven väger 90kg!!! http://webzoom.freewebs.com/beasts-from-the-east/DSCF0242.JPG Där skulle jag sätta mina pengar om jag var tvungen!

hittade en "liten" Gull Terr som ser ut att kunna äta Dogo Argentinos till frukost också: http://www.youtube.com/watch?v=R1eua8ciN1E&

Samtidigt så kan det mycket väl finnas individer av lite vilken härkomst som helst som kan vara helt vansinnigt vassa och lokala varianter på kamphundar finns ju tyvärr lite varstans i världen.

Jag är verkligen inte för hundkamp. Kan tycka att ett "arbetsprov" som det en Ovcharka får genomgå kan vara OK då det faktiskt handlar om att bevisa arbetsförmåga och inte i första hand handlar om "underhållning" även om det brukar vara en hel del publik och vadslagning även på sådana tillställningar. (Finns en del videos på You-tube, orkar inte leta).
Skillnaden på detta och kamper med Pitbulls och andra ämnesavlade hundar är ju att de inte slutar när de ska utan att de hetsas till att fortsätta längre än vad som är naturligt! Att försvara hundkamp med att djur dödar varandra i naturen är alltså helt fel, de skulle inte göra det om vi inte hetsade/tvingade dem till det!

Gull Terr ser ut som Dogo Argentino's kinesiska kusin
Citera
2011-02-21, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Gull Terr ser ut som Dogo Argentino's kinesiska kusin

Har aldrig sett en Gull Terr , finns dom i Sverige?
Citera
2011-02-22, 21:47
Medlem
Imperors avatar
Painfree: Tveksamt, men det kan ju finnas någon enstaka. Många av dessa "Centralasiatiska" (NV Indien o alla "-istan-länder" inkl Iran till viss del och ända bort till "Kurdistan")länder ligger ju fortfarande ganska "långt bort", mer på grund av politiska skäl än geografiska, och deras hundar är därmed inte direkt välkända i "Västerländska" sammanhang. Håller på att förändras och allt fler inser värdet av dessa hundar som ju faktiskt inte avlats på samma "ras"-grund som vi gjort så länge utan på en mer renavlad Prestationsgrund! Riktigt friska hundar med Enorma styrkor! Har de gett sig fan på avla fram en hund som kan fälla en buffel så har de inte gett sig förrän de lyckats och skitit fullständigt i att jycken ska vara av "rätt ras" så länge den besitter rätt egenskaper!
Skulle tro att dessa hundar är ganska svårhanterade och inte något man ska ha i tätbefolkade områden i största allmänhet och inte alls om de inte faktiskt får jobba med det de skall, vilket innebär att man inte ska ha dem i Sverige då deras användning är helt förbjuden här! (Catch-jakt, solo-jakt, div kamp, osv).
Min Fittbull får jaga och döda råttor, vilket hon älskar, men tom det är faktiskt förbjudet enligt Svensk lag! Även om jag snarare blivit påhejad och tackad av allt från viltvårdare och poliser till väktare och "civila".
En Bully Kutta eller Gull Terr skulle nog behöva liknande, men det räcker inte direkt med råttor!

Edit: Vill tillägga att på den sida som jag länkat bilder och videos från så finns en hel avdelning med utdrag ur Koranen för att visa på hur fel det är med hundkamp och alla former av djurhetsning!
Det finns däremot flera historier om hur dessa hundar tagit ner djur som Vattenbufflar och annat i sitt arbete vilket är deras egentlige funktion!
Senast redigerad av Imperor 2011-02-22 kl. 21:52.
Citera
2011-02-22, 23:01
Medlem
muhammads avatar
Jag tror att en bully kutta kan anses som en mycket mäktig kamphund, kanske bäst av alla?
Annars tror jag att en hybrid mellan "game" pitbull och någon typ av mastiff skulle kunna vara den grymmaste kamphunden......men det är ju ingen egen ras!

Gull Terr ska visst vara en levande relik från gamla tider då engelsmännen tog med sig sina gameavlade engelska bullterriers (EBT) över till Indien.
Här i västvärlden blev den engelska bullterriern en sällskaps/utställningshund när hundhets förbjöds
men i Indien och i Pakistan har rasen funnits kvar i sin arbetande ursprungform.
Läs mer här: http://hinksoldtymebullterriers.webs.com/
Citera
2011-02-22, 23:15
Bannlyst
Är Bully Kutta och Gull Terr förbjudna i Sverige?
Citera
2011-02-22, 23:16
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
"the Old Córdoba Fighting Dog", som var en orädd kämpe.
Rasen som i dag är utdöd, användes enbart till kamp och föddes upp för att dö i arenan.
The Old Córdoba Fighting Dog bestod av mastiff, engelsk bulldog, bullterrier och boxer.

http://www.dak.nu/rasinfo/omrasen.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Cordoba_Fighting_Dog
http://dogdetails.files.wordpress.com/2011/01/cordoba-fighting-dog.jpg?w=400&h=325

Någon som vet något om hur den rasen kan ha varit i dessa sammanhang? Har själv svårt att få en bra idé med tanke på att den är utdöd men de kanske finns någon extremt insatt som har en bra uppfattning om det var ett monster eller inte?
Citera
2011-02-22, 23:17
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painfree
Är Bully Kutta och Gull Terr förbjudna i Sverige?

Finns väl inga hundraser som är förbjudna i Sverige?
Citera
2011-02-22, 23:19
Medlem
Medias avatar
Hmm. skulle nog säga Raikou, Entei eller Suicune, av de tre antagligen Entei, även om Suicune är mest estetiskt tilltalande.
Citera
2011-02-22, 23:19
Medlem
Imperors avatar
Vi har inga uttalade rasförbud i Sverige, men hundar som avlas för "extrem kamplust och aggressivitet" är förbjudna. Kan ju tolkas på många sätt men verkar hållas på en ganska individuell nivå då så många raser ändå finns runt om i landet!

Dvs: Ska du importera sådana hundar så får du se till att du är duktig nog och tar dig tiden nog för att se till att de kan göra bra intryck på folk!
Senast redigerad av Imperor 2011-02-22 kl. 23:25.
Citera
2011-02-22, 23:22
Bannlyst
Är det någon som sett en Bully Kutta eller Gull Terr här?
Dom verkar vara ovanliga på dom flesta platser.
Citera
2011-02-22, 23:28
Medlem
Imperors avatar
Åk till närmaste miljonprogram och fråga efter afghanska/pakiskanska/kashmiriska föreningen och fråga där så hittar du nog folk som vet! Men det kan ju kräva ganska avancerade språkkunskaper.

För i det närmaste outtömlig info om olika mastiffraser se http://molosserdogs.com/news.php Varit medlem där i många år och läst åtskilliga spaltmeter, rekommenderas varmt!
Senast redigerad av Imperor 2011-02-22 kl. 23:32.
Citera
2011-02-23, 00:37
Medlem
julepumlans avatar
lite OT här men, Om jag parade en stor pitbull med en stor braka jävla rottweiler för att få ut en "aggresivt samt stort djur".
SKulle det sedan gå att testosteron injekcera varelsen för att "biffa" upp samt skapa extrem agression?

ALlt för att FÅ det ultimata stridsdjuret. tror "Min" varelse hade stått emot en tiger nästan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in