Citat:
Ursprungligen postat av mästernilses
Min älskade MacBook, som arbetat på utan problem sedan jag införskaffade den (se trådnamn). De senaste ca 2 månaderna har den dock drabbats av ett problem. Ibland går den ner i viloläge helt utan anledning. Jag kan sitta och skriva på något eller kolla på en film, varpå den helt sonika slocknar och går ner i viloläge. Jag har inte riktigt orkat ta tag i det förrän nu, då datorn bara stängdes av, helt utan anledning. Jag har även märkt att fläkten oftare går på högvarv nuförtiden, så jag misstänker att det kan vara problem med överhettning. Tidigare hade jag för vana att lämna datorn på sängen, vilket kanske kan ha bidragit till att det kommit in mycket damm och ludd i datorn.
Jag hade ett liknande problem med en stationär PC jag hade en gång i tiden; den började starta om sig själv slumpmässigt, vilket visade sig bero på överhettning p g a dammansamlingar.
Så, min fråga är, vad kan felet bero på? Om det är som jag misstänker, d v s överhettning p g a damm, är det lätt att rensa ur datorn själv, eller låter jag lämpligast en reparatör sköta det?
Testa att köpa tryckluft på burk och sedan kör i alla hål datorn har!