Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-12, 00:58
Medlem
Hejsan kära FB vänner.

Efter sju timmars arbete på en halv trasig dator ber jag er om hjälp. Problemet är det att när jag startar upp datorn som vanligt så fastnar den och blir helt svart efter att windows har laddats. Jag hinner inte få upp in inloggningsrutan.Närjag kör i felsäkert läga så fungerar det som det ska.

Tidigare så har jag försökt med att formatera om datorn och installerat Vista Home. Därefter försökt reparera datorn med hjälp av OS-skivan. Formaterade även MGR/BCN, när jag gjort det och startat om datorn så fungerade det att logga in i "Normalt läge". Men nu när jag har installerat drivrutinerna till datorn har det blivit lika dant som förut. Provade även msconfig.exe i felsäkert läge och ställde in endast systemfilerna skulle starta. Samma sak där det blev svart skärm.

Fakta till er hjälp:
Dator: Fijutsu Simens Xa1526
Antivirusprogram: Inget nuvarande, förr Eset Nod Smart Security.

Är det något med drivrutinerna? I så fall varför fungerar Felsäkert läge.

Är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig!
Citera
2010-04-12, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwes1
Hejsan kära FB vänner.

Efter sju timmars arbete på en halv trasig dator ber jag er om hjälp. Problemet är det att när jag startar upp datorn som vanligt så fastnar den och blir helt svart efter att windows har laddats. Jag hinner inte få upp in inloggningsrutan.Närjag kör i felsäkert läga så fungerar det som det ska.

Tidigare så har jag försökt med att formatera om datorn och installerat Vista Home. Därefter försökt reparera datorn med hjälp av OS-skivan. Formaterade även MGR/BCN, när jag gjort det och startat om datorn så fungerade det att logga in i "Normalt läge". Men nu när jag har installerat drivrutinerna till datorn har det blivit lika dant som förut. Provade även msconfig.exe i felsäkert läge och ställde in endast systemfilerna skulle starta. Samma sak där det blev svart skärm.

Fakta till er hjälp:
Dator: Fijutsu Simens Xa1526
Antivirusprogram: Inget nuvarande, förr Eset Nod Smart Security.

Är det något med drivrutinerna? I så fall varför fungerar Felsäkert läge.

Är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig!
Det har med drivrutinerna till grafikkortet att göra. Anledningen att det blir svart är att de har felaktiga inställningar. Eller har lagt in helt fel drivrutiner. I felsäkert läge avinstallerar du drivrutinerna från ATI/Nvidia. Sedan går du till enhetshanteraren och avinstallerar grafikkortet innan du slutligen går in i normalt läge så kommer Windows att hitta en ny hårdvara osv.
Citera
2010-04-12, 08:05
Medlem
Tack, ska testa detta. Låter ganska rimligt men jag har hela tiden trott att det haft något med bios att göra, men förmodligen inte. Har varit på fel spår kanske. Åter kommer med resultat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in