2010-04-11, 18:15
Medlem
Rävarns avatar
I september 2008 lyckades jag vara med om en riktigt dum grej, som slutade med att jag blev omhändertagen av polis och misstänkt för några företeelser.

Jo, jag hade varit ute och festat med några vänner en fredagskväll. När kvällen var slut bestämde sig jag och en kompis för att dra hem till honom och avsluta kvällen ordentligt.. Vi hinner inte mer än att kliva in hos honom innan han får iden att låna sin pappas bil för en liten runda kring kvarteren. Han var onykter och har inget körkort. Jag vägrade köra då jag inte ville bli av med mitt körkort och tyckte det var en mycket dålig ide, satte mig dock brevid ändå.
Bilturen slutade snabbt med ett nedkört staket och en snabb resa hem för att sova. Någon hade dock sett det så polisen knackade på några timmar senare för att ta oss till station.

Ett år hann gå innan det blev rättegång. Där blev jag dömd till medhjälp till grovt rattfylleri, tillåtande till olovlig körning och smitning från brottsplats. Påföljden blev 50h samhällstjänst.

Nu, 18 månader efter vi satte oss i bilen blir mitt körkort indraget, i 15 månader.
Mitt liv är i princip uppbyggt kring mitt körkort. Jag kör 6 mil per dag i tjänsten, då jag jobbar som chaufför. Min flickvän bor på andra sidan stan och när jag är där så kan jag inte ta mig till jobbet på något annat sätt än med bil då jag börjar för tidigt. På toppen av detta är ett av mina största intressen just min bil.

En återkallelse på 15 månader resulterar först och främst i att jag förlorar mitt jobb, men problematiken med avståndet till min flickvän känns också hemskt.

Allt detta nämndes i yttrandet, både av mig och i ett bifogat brev från min arbetsgivare.

Min vän fick 22 månader, och har 15 månader kvar. Han körde sin pappas bil, med 1,6 promille i blodet och utan körkort. Han lämnade dessutom inte ens in något yttrande då han inte har behov av ett körkort alls.
Jag fick 15 månader. Jag satt brevid när han körde, och har ett stort behov av ett körkort.

Är detta verkligen rättvist? Finns det något jag kan göra för att korta ner spärrtiden?
Citera
2010-04-11, 18:18
Medlem
soulreapers avatar
Du kan överklaga beslutet och hoppas på det bästa, alternativt be din arbetsgivare att ansöka om dispens hos länsstyrelsen (tror jag att det är) så att du får köra i tjänsten.
Citera
2010-04-11, 18:25
Medlem
Apan-N1s avatar
Eftersom du satte dig brevid han, lät han köra bilen och ända motståndet du gjorde (i min uppfattning) var att du vägrade köra bilen.

Jag uppfattar det som att du var med i det hela på att åka bil och köra på fyllan, och då är det ju inte mer än rätt att du får dom straff som blir.

Hoppas du lär dig av misstaget och inte gör om detta och nästa gång stoppar kompisen från att köra.
Hade du tänkt på att saker ni kunde orsakat?
Citera
2010-04-11, 18:26
Medlem
Megahallons avatar
Körkort är ingen rättighet.

Medverkar man till rattfylla och att riskera sitt eget och andras liv och egendom så kanske man inte borde ha ett körkort.

Om ditt körkort är så mycket värt så bör man vara rädd om det.

Hur hade det kännts idag tror du om ni kört ihjäl någon?
Citera
2010-04-11, 18:32
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rävarn
Är detta verkligen rättvist? Finns det något jag kan göra för att korta ner spärrtiden?
Vari ligger eventuell orättvisa? Du är dömd för medhjälp till grovt rattfylleri, tillåtande av olovlig körning och smitning. Det är inte precis några bagatellbrott och det är inte ett dugg förvånande att ditt körkort dragits in på grund av detta. Yrkeschaufförer har inte något automatiskt carte blanche för trafikbrottslighet. Vill du ha en kortare spärrtid får du överklaga länsstyrelsens beslut. 15 månaders spärrtid förefallet välavvägt. Ditt bilintresse, ditt behov av körkort i jobbet och avståndet till flickvännen skulle du ha kanske ha ägnat en tanke innan du klev in i bilen med din berusade körkortslöse polare.
Citera
2010-04-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vari ligger eventuell orättvisa? Du är dömd för medhjälp till grovt rattfylleri, tillåtande av olovlig körning och smitning. Det är inte precis några bagatellbrott och det är inte ett dugg förvånande att ditt körkort dragits in på grund av detta. Yrkeschaufförer har inte något automatiskt carte blanche för trafikbrottslighet. Vill du ha en kortare spärrtid får du överklaga länsstyrelsens beslut. 15 månaders spärrtid förefallet välavvägt. Ditt bilintresse, ditt behov av körkort i jobbet och avståndet till flickvännen skulle du ha kanske ha ägnat en tanke innan du klev in i bilen med din berusade körkortslöse polare.

Fast vi kan ju vända på det, yrkeschaufförer BÖR visa betydligt bättre omdöme än gemene man i fråga om alkohol och bilkörning osv. Borde väl snarast vara högre straffsats för folk som rör sig så mycket ute i trafiken. Annars håller jag med dig helt i sakfrågan.
Citera
2010-04-11, 18:51
Medlem
Rävarns avatar
Jag försöker inte rättfärdiga vad jag har gjort. Jag förstår att det inte är några bagatellbrott och får ordentligt med ångest när jag tänker på vad som kunde inträffat och vilka konsekvenser det kunde fått för andra människor.
Att vi i tingsrätten dömdes till samma straff, kan jag förstå, då vi faktiskt utförde det tillsammans.

Det jag menar med orättvisa är hur vi båda påverkas av våra straff. Han påverkas inte alls medan det känns som att jag förlorar så jävla mycket. Att det tar 18 månader innan besked känns extra hårt.
Citera
2010-04-11, 18:55
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
det känns som att jag förlorar så jävla mycket.
Som sagt - det skulle du ha tänkt på innan...
Citera
2010-04-11, 19:35
Medlem
Överklaga till Länsrätten omgående. Inget jävla ömkande om att DITT liv tar stryk. Lägg allt krut på att din ARBETSGIVARE blir lidande och få honom att skriva ett intyg att du är oumbärlig och knappt ersättningsbar. Länsrätten är mycket mer medgörlig än Länsstyrelsen när det gäller tredje part, dvs din arbetsgivare.

Är du straffad tidigare??? Är böterna betalda??? Länsrätten ser helheten och har du erkänt rakt upp och ner och betalt utan krångel KAN det ses som att du förstått din dumhet och att du eventuellt är betrodd med ett körkort i alla fall.
Citera
2010-04-11, 20:03
Medlem
Rävarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aromat
Överklaga till Länsrätten omgående. Inget jävla ömkande om att DITT liv tar stryk. Lägg allt krut på att din ARBETSGIVARE blir lidande och få honom att skriva ett intyg att du är oumbärlig och knappt ersättningsbar. Länsrätten är mycket mer medgörlig än Länsstyrelsen när det gäller tredje part, dvs din arbetsgivare.

Är du straffad tidigare??? Är böterna betalda??? Länsrätten ser helheten och har du erkänt rakt upp och ner och betalt utan krångel KAN det ses som att du förstått din dumhet och att du eventuellt är betrodd med ett körkort i alla fall.

Fick inte en spänn i böter. Vi båda erkände allt precis som det var, och fick tillochmed "beröm" för att tingsrätten tyckte vi verkade ärliga och uppriktiga.

Har länsrätten något med det här att göra längre? Alla brev jag har fått har gått genom transportstyrelsen. Tror även att det är dit min överklagan skall göras.
Citera
2010-04-11, 21:26
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Länsrätterna finns inte längre. De har ersatts av förvaltningsrätter. Vad får dig att tro att arbetsgivarens problem skulle ha någon avgörande relevans för den anställdes körkortsinnehav? Det är nonsens.
Citat:
Länsrätten ser helheten och har du erkänt rakt upp och ner och betalt utan krångel KAN det ses som att du förstått din dumhet och att du eventuellt är betrodd med ett körkort i alla fall.
Betros med körkort efter de brott som begåtts? Yeah, right...
Citat:
Vi båda erkände allt precis som det var, och fick tillochmed "beröm" för att tingsrätten tyckte vi verkade ärliga och uppriktiga.
Skön ironi att den som döms för smitning beröms för ärlighet och uppriktighet...
Citat:
Alla brev jag har fått har gått genom transportstyrelsen. Tror även att det är dit min överklagan skall göras.
Överklagandet lämnas till Transportstyrelsen men om myndigheten vidhåller sitt beslut går det vidare till förvaltningsrätten.
Citera
2010-04-11, 21:47
Medlem
j0h2ns avatar
Skyll dig själv som erkände (och som lät polarn köra alls..). Snacka med en advokat, och fråga honom i fall det funkar att överklaga, dra tillbaka erkännandet, och sen påstå att polarn sagt till dig att han hade körkort, och att du inte sett honom dricka, eller ens märkte att han verkade berusad.

Du har gjort bort dig på en jävla massa sätt. Hånler lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in