2010-04-11, 13:54
Medlem
nuwesys avatar
Hej! Jag har ett problem, jag tycker att mitt liv är ganska värdelöst och känner ingen livslust. Jag vill njuta av livet och MÅ VÄL! Men hur ska jag göra för att lyckas?

Tack på förhand!
Citera
2010-04-11, 14:03
Medlem
Bellamorras avatar
Beror på varför du inte gör det nu.

Om du har fastnat i det förflutna, ja då är ju det enda man kan säga, titta inte bakåt.

Oroar du dig för framtiden, så titta inte framåt.

Upprepa orden "Carpe Diem" för dig varje dag.

Sluta oroa dig för allt, det löser sig ändå. Kom ihåg de värsta situationerna du har genomlidit i ditt liv, och titta var du står idag. I slutändan klarade du dig trots allt.

Var dag har nog av sin egen plåga.
Citera
2010-04-11, 14:07
Medlem
BoWexs avatar
Jag anser att grunden till ett psykiskt välbefinnande är att ta hand om den fysiska biten.
Träning, Rätt kost, Vila. Kroppen är själens tempel

Om du sedan hittar en fin flicka att vara med och ett jobb som intresserar dig är dina problem antagligen lösta
Citera
2010-04-11, 15:12
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuwesy
Hej! Jag har ett problem, jag tycker att mitt liv är ganska värdelöst och känner ingen livslust. Jag vill njuta av livet och MÅ VÄL! Men hur ska jag göra för att lyckas?

Tack på förhand!
Om livet suger måste man kanske blunda lite för alla problem och fokusera på lösningen. Många inklusive mig själv fastnar i "coudda, woudda, shoudda", som förstås är totalt meningslöst ältande. Negativa automattankar ska man förstås göra sig av med. Alla människor har en "laundry list" som är en sorts hemläxor som man fixar med kognitiv terapi.

I mitt fall har jag underbara hobbies plus husdjur och krukväxter. På ett vis är det ett substitut för ett normalt liv men det är trots allt MITT liv. Tror inte att det är sunt att leva genom andra. Vi föds och dör ensamma.

Sen finns det alltid massor av små guldkorn i livet man kan njuta av. Mat och dryck behöver inte vara dyrt. Svenskt kaffe med kaffegrädde och en kanelbulle är faktiskt otroligt gott. Man kan njuta rejält av stuvade makaroner med mamma Scans köttbullar med en 25 cl tetrapak Lazy Lizard. Sill och potatis med en Ålborg. Och så vidare.

Sömn, motion och sköta kosten löser mycket av förstämningsproblemen som sagt var. Om man är trasig psykiskt bör man så klart vara extra noga med att vara snäll mot knopp och kropp.
Citera
2010-04-11, 15:22
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuwesy

Tack på förhand!

Ett tips är väl att helt enkelt göra saker du tycker om och njuter av. Väldigt enkelt. Vill man ta sig ett glas whiskey på en måndag så tar men ett glas whiskey...fast det bara är måndag.
Känner du för att äta upp en hel chipspåse, gör så. Ta en morgonpromenad på lördagen och laga sedan en stor frukost; Bacon och ägg, rostade bröd. Juice.

Vad vet jag. Det finns hur mycket som helst att vara glad över. Jag brukar ofta reflektera över hur problemfritt mitt liv är i jämförelse med vissa andra mindre lyckligt lottade. Det kunde varit värre så att säga.

Låt hjärtat sköta tänkandet istället för hjärnan ibland.

Jag säger som Allan Karlsson:

"Det är som det är och det blir som det blir och så har det alltid varit"

Varför gå och grubbla över saker som varit när det finns så mycket bra som kommer att hända?
Senast redigerad av Neonight 2010-04-11 kl. 15:25.
Citera
2010-04-11, 19:08
Medlem
nuwesys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19801
Om livet suger måste man kanske blunda lite för alla problem och fokusera på lösningen. Många inklusive mig själv fastnar i "coudda, woudda, shoudda", som förstås är totalt meningslöst ältande. Negativa automattankar ska man förstås göra sig av med. Alla människor har en "laundry list" som är en sorts hemläxor som man fixar med kognitiv terapi.

I mitt fall har jag underbara hobbies plus husdjur och krukväxter. På ett vis är det ett substitut för ett normalt liv men det är trots allt MITT liv. Tror inte att det är sunt att leva genom andra. Vi föds och dör ensamma.

Sen finns det alltid massor av små guldkorn i livet man kan njuta av. Mat och dryck behöver inte vara dyrt. Svenskt kaffe med kaffegrädde och en kanelbulle är faktiskt otroligt gott. Man kan njuta rejält av stuvade makaroner med mamma Scans köttbullar med en 25 cl tetrapak Lazy Lizard. Sill och potatis med en Ålborg. Och så vidare.

Sömn, motion och sköta kosten löser mycket av förstämningsproblemen som sagt var. Om man är trasig psykiskt bör man så klart vara extra noga med att vara snäll mot knopp och kropp.

Tack för de visa å upplysande orden!! Ska tänka på detta!
Citera
2010-04-11, 19:10
Medlem
nuwesys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Ett tips är väl att helt enkelt göra saker du tycker om och njuter av. Väldigt enkelt. Vill man ta sig ett glas whiskey på en måndag så tar men ett glas whiskey...fast det bara är måndag.
Känner du för att äta upp en hel chipspåse, gör så. Ta en morgonpromenad på lördagen och laga sedan en stor frukost; Bacon och ägg, rostade bröd. Juice.

Vad vet jag. Det finns hur mycket som helst att vara glad över. Jag brukar ofta reflektera över hur problemfritt mitt liv är i jämförelse med vissa andra mindre lyckligt lottade. Det kunde varit värre så att säga.

Låt hjärtat sköta tänkandet istället för hjärnan ibland.

Jag säger som Allan Karlsson:

"Det är som det är och det blir som det blir och så har det alltid varit"

Varför gå och grubbla över saker som varit när det finns så mycket bra som kommer att hända?

Fan, smart tänkt där! tack!
Citera
2010-04-11, 19:28
Medlem
Chucumbas avatar
Jag skulle säga att man gör det man vill, när man vill.
Som någon sa : vill du dricka en whiskey en måndag, så drick whiskey en måndag. Eller ät fett & socker 6 dagar i veckan, om du vill göra det. Rök ett paket cigg om dagen, avnjut psykadeliska droger, läs böcker & se filmer istället för att gå ut i "verkligheten".
Kort och gott : Gör det Du VILL, inte det Du "borde", eller andra människor vill.
Citera
2010-04-11, 20:01
Medlem
Flinta82s avatar
Helt jävla otroligt egentligen. En intressant frågeställning och endast 8 inlägg senare så har i princip allt som behöver säga sagts. Imponerande, och jag är fan inte ironisk. Egentligen behöver det inte vara svårare än vad som sagts. Vi människor har ju dock en förmåga att komplicera saker och ting och skapa ångest inför vad som komma skall i stället för att leva här och nu. Nuet är egentligen det enda som vi har. Resten är minnen eller förväntningar. Men hur mycket av livet slösar vi egentligen bort p.g.a. att vi i stället för att fånga nuet intresserar oss mer för framtiden eller dåtiden. Waste of time, egentligen. Vi är alltid på väg någonstans...
Citera
2021-10-14, 18:47
Bannlyst
Saker jag minns i med den svårslagna röstpåtryckningar.

Bäste årtalen först.

2008 - Jobb, Forum, Sport
2009 - Sport, Forum, Träffade en Metal fans
2010 - Forum, Musik, Sport, Kompis, Jobb
2011 - Jobb, Kompis, Musik, Sport
2017 - Trump, Kim Jong, Forum, Kompisar, Sport, Musik
2013 - USA, Kompis, Musik, Sport, Jobb. Forum
2019 - Jobb, Musik, Sport, Forum, Ute
2020 - Sport, Jobb, Facebook, Musik, Ute
2012 - Kompis, Musik, Jobb, Sport, EU, USA
2015 - Ute, Kompis, Sport, Musik
2014 - Kompis, Musik, Sport, Forum
2016 - USA, Musik, Sport
2018 - Forum, Musik, Sport
2021 - Forum, Sport, Musik, Ute
Citera
2021-10-18, 12:49
Medlem
nonameds avatar
Välbefinnande är så underskattat. Uppskattar man det så kan man njuta. Det kunde vara värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in