2010-04-11, 00:46
Medlem
mentometers avatar
När jag var barn fick jag något läkarna kallade ”inflammation i körtlarna i magen”. Det var något man bara kan få en gång i livet, dvs har man haft det får man det inte igen.

Jag hade något så otroligt ont i hela magen och låg inne på sjukhus några dygn.
Jag fick ta bort blindtarmen något år därefter men det var inte alls så påtaglig smärta som när jag fick det först nämnda. Visst gjorde det ont i magen när jag fick blindtarmsinflammation och den togs bort akut.
Min undran är efter googlande vad detta med ”inflammation i körtlarna i magen” var för något. Är det vanligt? Vad är det orsakat av? Virus tror jag de sa. Varför råkar man bara ut för det en gång i livet? Någon som kan länka om vad det kan ha varit?
Citera
2010-04-11, 09:36
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
När jag var barn fick jag något läkarna kallade ”inflammation i körtlarna i magen”. Det var något man bara kan få en gång i livet, dvs har man haft det får man det inte igen.

Jag hade något så otroligt ont i hela magen och låg inne på sjukhus några dygn.
Jag fick ta bort blindtarmen något år därefter men det var inte alls så påtaglig smärta som när jag fick det först nämnda. Visst gjorde det ont i magen när jag fick blindtarmsinflammation och den togs bort akut.
Min undran är efter googlande vad detta med ”inflammation i körtlarna i magen” var för något. Är det vanligt? Vad är det orsakat av? Virus tror jag de sa. Varför råkar man bara ut för det en gång i livet? Någon som kan länka om vad det kan ha varit?
Det är relativt vanligt hos barn, du är inte unik på så sätt, och kallas oftast helt enkelt för "körtelbuk". Man misstänker kanske i första hand blindtarmen, men ett ultraljud räcker för att ställa diagnos numera, vet inte hur det var när du va liten. Blindtarmen känns som det måste ha varit ett egen sidospår i det här fallet. En speciallistläkare i allmänmedicin beskriver det du undrar om över varför det uppkommer i länken nedan.

Mvh

Vad är körtelbuk för något?
http://www.sjukvardsradgivningen.se/...e.aspx?a=29658
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in