2004-03-21, 16:27
Bannlyst
Eftersom uppdateringstråden börjar bli väl rörig och lång så tar jag mig friheten att starta en ny tråd där man kan skriva ner smågrejer med det nya forumet som man retar sig på eller kanske vill ha ändrat.

OBS: Med smågrejer menar jag förslag på mindre justeringar, inte gnäll över att den nya designen är ful eller andra större problem.

Hursomhelst, jag gillar själv den nya designen bättre än den gamla. Dels för att den än så länge är bra mycket snabbare och smidigare och dels för att den faktiskt enligt min mening är visuellt snyggare.

Dock har jag funnit ett par saker att reta mig lite på. Den första är den där Posting Rules-tabellen som ligger längst nere på varje sida. Den gör att sidfoten ser alldeles för luftig och lite vingklippt ut. Mitt förslag är att helt enkelt göra den bredare och placera den i mitten. Vänsterjustering på en sån liten ruta ser knepigt ut.

Den andra saken som jag retar mig lite på är ikonerna. Ansiktsuttrycket på de här flerfärgade gubbarna är ofta svårt att se. Mitt förslag är att plocka tillbaka de gamla gula ikonerna igen. Det behöver inte vara så svårt eftersom de här ikonerna ser ut att ha samma pixelmått som de gamla. Det är i så fall bara att döpa om de gamla ikonerna så att de ha samma namn som de nya, plocka bort dom nya och lägga dom gamla ikonerna i den nya imagemappen så funkar det bums.

Går detta att genomföra?

// Roger P.
Citera
2004-03-21, 16:30
Medlem
Bra initiativ. Själv tycker jag att vänsterspalten är lite tom, det borde inte vara omöjligt att visa den övriga infon där (Intresse/Job/etc), eftersom denna information är publik borde det inte spela någon roll var den visas.
Citera
2004-03-21, 17:11
Medlem
Fat bastards avatar
Instämmer i stora drag med Hr.Persson. En trevlig finess är ju att man kan "stänga ner" de forumdelar man inte plägar frekventera så ofta.
då blir det hela lite lättare att överblicka.
Säkerligen hittar jag något som inte faller mig i smaken framgent, men så här vid första anblicken tycker jag att förändringen enbart är av godo.
Citera
2004-03-21, 17:57
Medlem
TWATEs avatar
Lite småjobbigt, att "Post Icons" ligger mellan submit å textfältet. Trycker man tab-enter måsta man trycka 2gånger tab.
Inget problem, bara nått man måste lära sig. Men skulle tycka de va bättre om dom låg till vänster om textfältet..
Citera
2004-03-21, 18:00
Medlem
BF_Swedens avatar
Det enda som stör mig lite nu är när man har tryckt på " New Posts" och de nya posterna radas upp. Jag skulle vilja att det var som förut - det vill säga att forumdelen som den nya posten ligger i syns direkt till höger om de nya posterna istället för vem som postat det. Nu ligger informationen vilken avdelning det är ( exempelvis kriminologi, off topic, tatueringar) längst till höger. En liten detalj men jag finner den irriterande.

Annars är det mesta bra.
Citera
2004-03-22, 09:23
Medlem
Ursas avatar
Håller för omväxlings skull med Roger.

Jobbar för övrigt med informationsdesign, där grundregeln är att samtliga aspekter av informationens utformning skall överensstämma med informationens innehåll.
Med andra ord:
Skriver man en bildtext där det står 'Lena Philipsson skitglad', kan man inte ha en bild där Lena Philipsson är asförbannad.
Gör man en smiley som ska förmedla ett 'Big Grin', är det rejält missvisande att göra den grön eftersom ett grönt ansikte signalerar rejält illamående.
Alltså: Ta bort färgerna eller anpassa dem till budskapet.
Citera
2004-03-22, 17:31
Medlem
När man håller musen över en cell så visas x antal tecken från första inlägget, det tycker jag är jobbigt. I förra versionen så var det så, fast bara när man höll musen över länken. Tyckte det var bättre på det sättet.
Citera
2004-03-22, 19:30
Medlem
Sernes avatar
Jag tycker att det är bra att de har tagit bort dagens födelsedagar,
kan inte förstå användare som tycker sådant är viktigt, lite Lunarstormvarning.

/Serne
Citera
2004-03-22, 23:29
Medlem
felangurs avatar
Det jag saknar är en meny längst ner för att ta sig tillbaka i forumet
så som den högst upp

Flashback Forum > Övrigt > Flashback

det fanns i den förra versionen så det borde gå att få även i denna version.
Citera
2004-03-23, 00:30
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felangur
så som den högst upp

Den saknar jag också väldigt mycket. Man kommer till slutet av tråden och måste då scrolla upp hela tråden för att gå vidare i forumträdet.

Annars efterlyser jag ånyo att man kickar ner "post a reply"-knappen ett par pixlar. Stör mig ofantligt på att den ligger klistrad mot trådarna i nederkanten.
Citera
2004-03-23, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av felangur
så som den högst upp

Även jag saknar den funktionen. Det borde väl inte vara så svårt att fixa?
Citera
2004-03-23, 00:41
Medlem
M2ks avatar
Förslag på finjusteringar och mindre ändringar...

Support för Persson's ikon-åsikter. I övrigt tycker jag att ansiktslyftningen är enbart positiv.

===============================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
===============================
*Håll dig till ämnet*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem