Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-10, 17:55
Medlem
Hej!

Jag skrev för några dagar sedan en tråd "Början utan slut?" där jag försökte argumentera för att det måste finnas ett slut om det finns en början och vice versa.

Jag bad er att visa vad som var fel i min argumentation.

Det verkar som att de flesta (alla =) ) av er tycker att det jag skriver snarast är svammel som inte härleder något =)

Jag är den typen av person som kan ha en väldigt klar bild i mitt huvud, men ändå har svårt att förmedla den till andra.

Jag tänkte ge det ett nytt försök.

Sedan jag skrev den förra tråden kom jag av en slump in på en sida som beskriver ett filosofiskt argument som brukar kallas "The Doomsday Argument".

Argumentet säger i korthet att mänskigheten, i alla fall i sin nuvarande form, kommer att gå under, och att det är troligare att det sker snarare än senare.

Mitt argument för att det måste finnas ett slut om det finns en början är, tror jag, egentligen en generell version av "The Doomsday Argument".

Så istället för att försöka argumentera själv tänkte jag bara bygga på "The Doomsday Argument", då kanske det blir klarare.

Innan ni läser min utökning så måste "The Doomsday Argument" läsas i följande version:

http://www.anthropic-principle.com/primer1.html

"The Doomsday Argument" säger alltså att det är mycket mer sannolikt att det kommer sluta att existera människor snarare än senare.

Det är ganska lätt att se att argumentet säger att om man bildar en hyposes där man låter antalet människor gå mot oändligheten går sannolikheten för detta mot noll.

Alltså kommer inte människan att finnas för evigt, vilket också följer av att det måste finnas ett slut om det finns en början.

I "The Doomsday Argument" är "Step I" och "Step II" generella, det är i "Step III" man riktar in sig på just mänskligheten.

Jag kan dock konstruera nya "Step III" för att visa att allt som börjar måste sluta.

Exempel 1:

Vi kan exempelvis visa att livet i universum måste ha ett slut om det började för 15 miljarder år sedan.

Precis som författaren gör kan vi konstruera två hypoteser för att visa detta.

Precis som författaren säger är detta ett förenklat argument, fast även om man maler ner det till alla tänkbara hypoteser så förändras inte slutsatsen.

Vi skapar två hypoteser, "Undergång snart": livet existerar i 20 miljarder år och "Undergång senare": livet existerar i 2 000 miljarder år.

Sedan ger vi alla levande varelser en födelsestämpel som säger hur många miljarder år efter Big Bang de föddes.

"Undergång snart" svarar alltså mot att det bara finns tio personer i "Step I", "Undergång senare" svarar mot att det finns 100 personer.

Eftersom vi har en födelsestämpel på kanske 15 bör vi anta "Undergång snart", snarare än "Undergång senare".

Vi kan också här se att sannolikheten minskar för en senare undergång ju senare undergång vi väljer, om vi låter undergången gå mot oändligheten går sannolikheten mot noll.

Exempel 2:

Vi kan också visa att om våran existens började så måste den sluta.

Vi skapar två hypoteser, "Slut snart": vi existerar i 80 år och dör sedan och våran existens slutar och "Slut senare": vi existerar i 80 år, dör sedan och kommer till himmlen/helvetet, och existerar sedan i en miljard år.

Sedan betraktar vi hur många år vi har levt.

"Slut snart" svarar alltså mot att det bara finns tio personer i "Step I", "Slut senare" svarar mot att det finns 100 personer.

Eftersom vi har levt kanske max 130 år bör vi anta "Slut snart", snarare än "Slut senare".

Vi kan också här se att sannolikheten minskar för ett senare slut ju senare slut vi väljer, om vi låter slutet gå mot oändligheten går sannolikheten mot noll.

Exempel 3:

Vi behöver inte begränsa oss till saker som rör tid.

Antag att det skulle finnas ett stålrör som sträcker sig från solen, genom jorden, och sedan vidare så långt vi kan observera.

Vi skapar två hypoteser, "Stålrör kort": stålröret är 10 ljusår långt och "Stålrör långt": stålröret är en miljard ljusår långt.

Sedan betraktar vi hur långt ifrån stålrörets början vi är.

"Stålrör kort" svarar alltså mot att det bara finns tio personer i "Step I", "Stålrör långt" svarar mot att det finns 100 personer.

Eftersom vi bara är en fraktion av ett ljusår ifrån stålrörets början bör vi anta "Stålrör kort", snarare än "Stålrör långt".

Vi kan också här se att sannolikheten minskar för ett längre stålrör ju längre stålrör vi väljer, om vi låter det längre stålrörets längd gå mot oändligheten går sannolikheten mot noll.

Generellt:

Vi kan också visa att om något har börjat så måste det sluta.

Vi skapar två hypoteser, "Snart": någonting tar slut snart och "Senare": någonting tar slut senare.

Sedan betraktar vi hur långt ifrån början vi är.

"Snart" svarar alltså mot att det bara finns tio personer i "Step I", "Senare" svarar mot att det finns 100 personer.

Eftersom vi uppskattar ett specifikt antal enheter från början bör vi anta "Snart", snarare än "Senare".

Vi kan också här se att sannolikheten minskar för senare ju senare vi väljer, om vi låter senare gå mot oändligheten går sannolikheten mot noll.

Tänker jag fel någon stanns? Rätta mig gärna.
Citera
2010-04-10, 18:19
Medlem
Nu har jag inte läst "The Doomsday Argument" än, men det framgår ändå oerhört mycket tydligare hur du menar nu. Jag trodde nog att det var mest svammel innan, men det här är faktiskt intressant!
Citera
2010-04-11, 13:41
Medlem
Lååångt mycket bättre skrivet än den förra trådstarten och jag tackar för länken till "The Doomsday Argument", kul läsning . Är lite halvt bakis atm så känner inte att jag kan sätta ihop en motrespons just nu, men lite kort så kändes det intuitivt som om något gått fel. Exempel ett och två (jag kom inte längre i mitt nuvarande tillstånd :P) snarar förutsätter det som du vill bevisa med dina argument, istället för att underbygga din premiss.

Lite osäker på hur jag ska uttrycka mig just nu men mycket intressant och bra initiativ till trådstarten, kommer återkomma snart
Citera
2010-04-11, 23:04
Medlem
Okej, så vad du vill bevisa med "The Doomsday Argument" är att allting [måste] ha en början och ett slut?

Följande utgår från denna tolkningen av ditt argument.
Jag kan inte se hur detta tanke experiment skulle bevisa eller underbygga din teori om att allting måste ha en början och ett slut. Däremot så förutsätter "The Doomsday Argument" att detta är sant. Om inte allting har en början eller ett slut så är inte premisserna som är med i upställningen av tankeexperimentet tillräckligt trovärdiga att bygga en teori om en nödvändig sanning om början och slut.
En domedag förutsätter ett slut.
Citera
2010-04-12, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Okej, så vad du vill bevisa med "The Doomsday Argument" är att allting [måste] ha en början och ett slut?

Följande utgår från denna tolkningen av ditt argument.
Jag kan inte se hur detta tanke experiment skulle bevisa eller underbygga din teori om att allting måste ha en början och ett slut. Däremot så förutsätter "The Doomsday Argument" att detta är sant. Om inte allting har en början eller ett slut så är inte premisserna som är med i upställningen av tankeexperimentet tillräckligt trovärdiga att bygga en teori om en nödvändig sanning om början och slut.
En domedag förutsätter ett slut.

Jag försöker inte bevisa något med "The Doomsday Argument", detta är ett argument som förespråkas av professorer i filosofi och alltså inget som jag kokat ihop.

Jag säger inte att allt måste ha en början och ett slut. Jag säger alla objekt och företeelser i rumtiden måste ÄNDERA ha en början och ett slut ELLER inte ha varken en början eller ett slut. Eller mer exakt, OM vi kan observera en kant/början/ende på något objekt eller någon företeelse SÅ är det oändligt osannolikt att detta objekt eller denna företeelse är oändlig.

Tänk så här:

1. Du placeras på en slumpmässig plats i en volym.
2. Du ser en kant på volymen.
3. Vad bör du anta?
a) Volymen är oändlig.
b) Volymen är ändlig.
4. Om volymen är oändlig är det väldigt (oändligt) osannolikt att du ser en kant.
5. Du bör anta att volymen är ändlig.

Om volymen däremot skulle vara oändlig så kan du inte bli placerad på ett ställe där du kan betrakta en kant, då skulle volymen kunna vara oändlig eller väldigt stor, det är svårt att veta.
Citera
2010-04-12, 21:07
Medlem
Ett problem jag kan se är hur du tar steget från "väldigt stor ändlighet" till oändlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av mojje84
Vi kan också här se att sannolikheten minskar för senare ju senare vi väljer, om vi låter senare gå mot oändligheten går sannolikheten mot noll.

Även om vi köper detta - sannolikheten går mot 0 när "senare" går mot ∞ - innebär det nödvändigtvis att sannolikheten är lika med 0 när "senare" är lika med ∞?
Citera
2010-04-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldkatt
Ett problem jag kan se är hur du tar steget från "väldigt stor ändlighet" till oändlighet.

Även om vi köper detta - sannolikheten går mot 0 när "senare" går mot ∞ - innebär det nödvändigtvis att sannolikheten är lika med 0 när "senare" är lika med ∞?

Jag vet, jag ser också detta problem.

Jag startade en tråd på matematikforumet där jag ville få klart för mig om oändligt osannolikt är samma sak som omöjligt.

Jag tror att slutsatsen ungefär var att det kanske är matematiskt möjligt (om ens definierat) att något oändligt osannolikt inträffar, det är dock snarare en filosofisk fråga om det kan inträffa i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in