Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-10, 17:50
Medlem
Elus avatar
Tjänare datormänniskor!

Har ett problem som ni kanske kan hjälpa till lite med. Köpte för några dagar sedan Battlefield Bad Company 2 och hade problem med att skärmen blev helt svart när jag hoppade in i ett game. Det ända jag såg var HUD:en och hörde ljudet. Tänkte att problemet kanske berodde på föråldrade drivrutiner till grafikkortet (ett gforce 8800 GTS 512mb).

Loggade in på nvidias hemsida för att ladda ner nya drivisar och tog alternativet "scanna datorn för att se vilken drivrutin du ska ha...". Scanningen visade att jag hade senaste versionen, men när jag sedan gjorde manuell sökning för nvidia 8-serien så såg jag att en ny drivrutin kommit ut: 197.13. Nvidia uppmanade alla att installera denna nya drivis, bla bla bla... så jag laddade ner den och starta igång installationen. Vad jag missat var att man först skulle avinstallera sin gamla drivrutin innan man installerade den nya, så när jag installerade den nya (OBS! installationen hann aldrig färdigt) förvandlades datorn till windows CP och skärmen blev helt svart. Gick då in genom felsäkert läge och lyckades installera drivrutinen där.

Summan av kardemumman är att fast än den nu senaste drivrutinen står som installerad (version 197.13), så blir bildskärmen helt svart innan jag ens kommit till logga in-skärmen på datorn. Enda sättet att komma in på datorn är att starta den i felsäkert läge. Så jag undrar hur fön man gör för att fixa detta? Ska jag ladda ner en tidigare drivrutin och installera istället, eller ska jag avinstallera den nuvarande drivrutinen (197.13) för att sedan prova att installera den igen (man borde ju ändå kunna ha senaste drivrutiner utan problem?) Eller har ni några andra förslag?

Lite datorinfo som kanske kan hjälpa:

Windows Vista home edition 32mb
gforce 8800 GTS 512mb
3,5 gig RAM
Intel Core 2 Duo CPU E6850 @ 3.00 GHz

Behöver ni någon mer info så säg till, inte bäst på det här med datorer

Hoppas någon kan hjälpa!

//Elu
Citera
2010-04-10, 18:08
Medlem
sWeePerrs avatar
Pröva först att starta upp i VGA-läge (du väljer det på samma ställe som felsäkert läge). Sedan ställer du in upplösning till det som det ska vara. Blir det svart då är jag rädd för att grafikkortet har tackat för sig.
Citera
2010-04-14, 18:44
Medlem
Elus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Pröva först att starta upp i VGA-läge (du väljer det på samma ställe som felsäkert läge). Sedan ställer du in upplösning till det som det ska vara. Blir det svart då är jag rädd för att grafikkortet har tackat för sig.

Provade att starta i VGA-läge, men tyvärr samma resultat som förut, bilden blev bara svart efter att (BIOS tror jag det kallas?) all text som syns i början när datorn startar synts. Fortfarande bara felsäkert läge som fungerar.

Frågade en kompis om han hade några tips och han sa att jag skulle prova att ta ut graffekortet och starta datorn utan för att sedan stänga av den; sätta in graffekortet igen, och se om datorn på något sätt lyckas känna av grafikkortet bättre. Kan det vara en bra idé tror ni?

Anyways, mer hjälp uppskattas om det finns, och tack för tipset ändå sWeePerr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in