Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-10, 18:30
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Menar du på fullt allvar att vi bör slänga en tråd för att du inte gillar den?

Avseende 0.08 så är det ju en bedömning om verkshöjd som gäller.

Fast verkshöjden är ju sällan speciellt hög och jag har svårt att se att Rosings blogg inte skulle nå upp till den.
Citera
2010-04-10, 18:31
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajsa-Anka
Vad menas med hela bloggen?
för mig så menas hela bloggen att man dagligen pastar in allt som bloggats under dagen. INTE att man lägger in någon inlägg då och då.
Det kan mycket väl räcka med enskilda blogginlägg för att verkshöjd ska uppnås och upphovsrätten ska träda in. Nu har jag aldrig läst ett inlägg på bloggen i fråga och vill därför inte heller uttala mig om nivån på inläggen, dock brukar inte särskilt mycket krävas för verkshöjd, och om det sker systematiskt så skulle jag tro att eventuellt upphovsrättsbrott blir ännu tydligare.
Citera
2010-04-10, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det kan mycket väl räcka med enskilda blogginlägg för att verkshöjd ska uppnås och upphovsrätten ska träda in. Nu har jag aldrig läst ett inlägg på bloggen i fråga och vill därför inte heller uttala mig om nivån på inläggen, dock brukar inte särskilt mycket krävas för verkshöjd, och om det sker systematiskt så skulle jag tro att eventuellt upphovsrättsbrott blir ännu tydligare.

okay men hur funkar det när upphovsmakarinnan själv tar bort sin inlägg från sin blogg?
hehe kan man vänta och sedan pasta in dom i forumet när hon tagit bort dom själv?
haha låter lite knasigt men dom roligaste inläggen hon gör är såna som hon själv inser efter ett par timmar att dom kanske inte är så lämpliga att ha kvar och tar bort dom
Citera
2010-04-10, 18:34
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Vad menas med hela bloggen?
för mig så menas hela bloggen att man dagligen pastar in allt som bloggats under dagen. INTE att man lägger in någon inlägg då och då.
Detta baserar sej på exemplet att Analhatare klistrat in precis vartenda inlägg i tråden
Citera
2010-04-10, 18:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
okay men hur funkar det när upphovsmakarinnan själv tar bort sin inlägg från sin blogg?
hehe kan man vänta och sedan pasta in dom i forumet när hon tagit bort dom själv?
haha låter lite knasigt men dom roligaste inläggen hon gör är såna som hon själv inser efter ett par timmar att dom kanske inte är så lämpliga att ha kvar och tar bort dom
Med reservation för att det gått några år sedan jag läste immaterialrätt så har upphovsrättsinnehavaren fortfarande kvar upphovsrätten och därmed full frihet att välja att plocka bort sina egna alster utan att någon annan kan ta över rätten och vidarepublicera det.
Citera
2010-04-10, 18:37
Medlem
cheeffs avatar
Hur skulle det vara om man nästan kopierade all text men kör en liten fuling och utelämnar ett eller två ord? Det har väl varit förr att det är ibland ganska svårt att följa regelverket till punkt och pricka, svart&vitt utan att man måste ha lite "feeling" för det. Jag har nog citerat hela artiklar, vet inte om det har blivit borttaget något men det har man väl gjort för att budskapet eller vad man nu vill få fram lätt försvinner om man klipper&klistrar i en artikel.
Citera
2010-04-10, 19:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Med reservation för att det gått några år sedan jag läste immaterialrätt så har upphovsrättsinnehavaren fortfarande kvar upphovsrätten och därmed full frihet att välja att plocka bort sina egna alster utan att någon annan kan ta över rätten och vidarepublicera det.

Visst är det så. Man kan ju dra in diverse produktioner av böcker eller skivor och det leder ju inte till att plötsligt är fritt fram att använda dessa hur man vill.
Citera
2010-04-10, 20:36
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Kul att det kommer in jättemånga och ska klanka ner på rejdar för att han är en grinolle/spammare.

Det hela är väldigt simpelt. Antingen så får man inte citera hela inlägg, vilket gör att rejdar har rätt och att inlägg ska raderas. Eller så gäller inte 0.08 i detta fallet och rejdar borde ombedas att sluta reporta.

eller?
Bra sammanfattning, så hur ska det vara, får man klistra in hela Linda Rosings blogg eller inte?

Det övriga är andra orsaker till varför tråden suger, den låga kvaliten är en av dem.
Att hela bloggen klistras in är en del av den låga kvaliten.
Citera
2010-04-10, 21:32
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Det övriga är andra orsaker till varför tråden suger, den låga kvaliten är en av dem.
Att hela bloggen klistras in är en del av den låga kvaliten.
Och om du inte kan hålla isär det ifrån det ämne du själv valt att sätta som rubrik på tråden du startat så riskerar du antingen en tillsägelse eller en papperskorgad tråd. Regel 0.08 har ingenting alls med kvalitet att göra.

// Mod
Citera
2010-04-10, 21:56
Medlem
Då Analhatare aldrig publicerar länkar till bilder eller videos samt långt ifrån alla Rosings blogginlägg så är på intet sätt det som återfinns i Rosingtråden en kopia av Linda Rosings blogg.

Användare rejdar far som vanligt med osanning och överdriver situationen.
Citera
2010-04-10, 22:18
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallander
Då Analhatare aldrig publicerar länkar till bilder eller videos samt långt ifrån alla Rosings blogginlägg så är på intet sätt det som återfinns i Rosingtråden en kopia av Linda Rosings blogg.

Jag har påpekat att Analhatare klistrar in varje inlägg, och alla vet att bilder och videos inte följer med på det sättet.

Det går utmärkt att jämföra varje text på linda rosings blogg med vad analhatare skrivit de senaste dagarna

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=392257&threadid=1018 305

http://kanal5.se/lindarosing

Och frågan för denna tråd är: Ska man göra på det viset? Det är emot regeln i första inlägget i tråden och också mot flashbacks regel 0.08, och citeringsregler överlag.
Citera
2010-04-10, 22:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallander

Ska du bara försöka dig på billiga personangrepp och inte har något annat i övrigt att tillföra så är mitt råd även till dig att avstå från att posta i den här tråden. Jag tänker inte tolerera någon allmän pajkastning mellan användare som ogillar varandra på grund av Rosing-tråden.

Dessutom säger varken upphovsrättslagstiftningen eller regel 0.08 att hela bloggar måste kopieras för att det ska vara applicerbart, så hela det argumentet är meningslöst.

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in