2010-04-10, 14:57
Medlem
Mesmeros avatar
Har nu efter flera år av total avhållsamhet från snuset åter börjat. Anledningen är en bok för sig och jag lämnar därför det till fantasin.

Jag har begränsat intaget till 3 stycken portionssnus om dagen då jag inte vill hamna i en situation där snusandet är en förutsättning för att fungera. Vill helt enkelt krydda vardagen med några enstaka snus. Frågan är naturligtvis om jag är naiv och sannolikt kommer hamna på en dosa om dagen (mängden när jag slutade) eller om det finns exempel där ute på folk som lyckas begränsa intaget.
Citera
2010-04-10, 15:23
Medlem
Baskers avatar
Jag höll upp med snus i ett år p g a kärleken (hon tyckte snuset var vidrigt), men började "småsnusa" igen som tröst när förhållandet tog slut för tre-fyra veckor sedan. Trodde i min enfald att jag kunde hålla mig till några få snusar om dagen, men redan nu är jag uppe i samma konsumtionsmängd som tidigare år, d v s en dosa om dagen eller mer. Snus är grymt beroendeframkallande, men jag hoppas du har bättre karaktär än vad jag har. Lycka till!
Citera
2010-04-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Har nu efter flera år av total avhållsamhet från snuset åter börjat. Anledningen är en bok för sig och jag lämnar därför det till fantasin.

Jag har begränsat intaget till 3 stycken portionssnus om dagen då jag inte vill hamna i en situation där snusandet är en förutsättning för att fungera. Vill helt enkelt krydda vardagen med några enstaka snus. Frågan är naturligtvis om jag är naiv och sannolikt kommer hamna på en dosa om dagen (mängden när jag slutade) eller om det finns exempel där ute på folk som lyckas begränsa intaget.

Emellanåt brukar jag låta bli att ha snusdosan tillgänglig. Ha dosan i kylen och var sträng mot dig själv, något jag aldrig lyckats med.
Citera
2010-04-10, 15:43
Medlem
mankinds avatar
Att lyckas hålla sig till 3 snus om dagen låter hyfsat svårt. Men är man disciplinerad av sig och sitter på ett starkt psyke så är det ju bara och köra!
Själv håller jag mig på en 8 st om dagen på sin höjd, under den senaste veckan har det t.o.m. blivit ännu mindre, fungerar utmärkt iaf!
Citera
2010-04-10, 20:26
Medlem
Floatingflutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankind
Att lyckas hålla sig till 3 snus om dagen låter hyfsat svårt. Men är man disciplinerad av sig och sitter på ett starkt psyke så är det ju bara och köra!
Själv håller jag mig på en 8 st om dagen på sin höjd, under den senaste veckan har det t.o.m. blivit ännu mindre, fungerar utmärkt iaf!

Jag är ungefär som du då, ligger på runt 6-8 prillor per dag. Snusat i ca 3 år och ser verkligen inte snuset som nått jag måste ha för att dagen ska fungera.. utan kryddar mer vardagen med det som någon annan skrev

Fast å andra sidan så har jag inte försökt sluta heller.. men tror inte det hade varit några svårigheter.. klarar mig lätt t.ex till eftermiddan om jag skulle vakna upp utan snus eller nått sånt.
Citera
2010-04-11, 00:09
Medlem
Kör med en 3-7 prillor om dagen och det funkar för mig. Så blir det när man som fattig student inte tillåts köpa mer på grund av penningbrist.
Citera
2010-04-11, 07:47
Medlem
Stormorfars avatar
Med snus är det rätt svårt tror jag, speciellt om man snusat på heltid tidigare. När jag var runt 17-18 kunde jag snusa kanske 2-5 snus om dagen tills dosan var slut och tog uppehåll, på den tiden fick man nickokick också, sen efter ett längre uppehåll tog det fart och det tog inte många veckor förän enbart morgonsnusen gav någon effekt, började snusa mer och mer och tillslut är man fast

Har inte alls haft samma problem med rökning, har haft perioder där jag rökt en hel del i några veckor men sedan slutat. Nuförtiden feströker jag mest och tar någon ibland med polare, men röker aldrig hemma. Men det är ju så mycket enklare att bara ta en snus än en cigg när man är inomhus etc Snusar kanske 10 portion om dagen, ibland mer/mindre.

Det slutar oftast med att man känner att något saknas under läppen än suget efter nikotin enligt mig.
Citera
2010-04-13, 17:25
Medlem
OcensureraDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero

Tänk på att det inte kommer att smaka lika gott när man alltid MÅSTE ha en inne utan det bästa är som sagt när det blir lite "lyxkänsla" över det.
Citera
2010-04-14, 10:29
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OcensureraD
Tänk på att det inte kommer att smaka lika gott när man alltid MÅSTE ha en inne utan det bästa är som sagt när det blir lite "lyxkänsla" över det.

Försöker så gott jag kan. I övrigt är det hoppfullt att läsa att det finns de som faktiskt håller sitt bruk inom rimliga nivåer. Får dock erkänna att jag nu ökat "dosen" till cirka 5 om dagen men är fortfarande rätt nöjd med mitt beslut att åter börja. Känns underbart att ha min älskade "snuttefilt" tillbaka, särskilt i tider som detta...
Citera
2010-04-15, 10:14
Medlem
ColonelPogues avatar
Att inte ha dosan på sig drar ner förbrukningen. Har jag dosan i fickan kedjesnusar jag.
Numer har jag den i jackan hemma och på jobbet ligger den i skåpet i omklädningsrummet. Det senare förutsätter att man har ett fritt jobb och inte sitter fast vid ett "löpande band" etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in