2010-04-10, 14:27
Medlem
redbloodedwomans avatar
Jag undrar om någon vet vad skillnaden mellan kandidatprogrammet biomedicin och kandidatprogrammet molekylärbiologi är? Någon som pluggat det och kan berätta vad det är för något? Ser även att biomedicin har betydligt högre intagningspoäng också.
Citera
2010-04-10, 14:59
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbloodedwoman
Jag undrar om någon vet vad skillnaden mellan kandidatprogrammet biomedicin och kandidatprogrammet molekylärbiologi är? Någon som pluggat det och kan berätta vad det är för något? Ser även att biomedicin har betydligt högre intagningspoäng också.
Båda har kemi och cellbiologi.
Vad som skiljer dem sedan åt är att kand. molekylär bioteknik har en hel del "flora o fauna kurser" och andra kurser relaterade till djur, framförallt olika arter och korrelationer emellan dem.
Kand. biomedicin fokuserar däremot på - biomedicin, vilket således innebär att du istället hittar kurser om kroppens fysiologi och en utökad del om cellbiologi (virus, bakterier etc etc).

Biomedicin har sjukt högre antangingspoäng eftersom jag hört att många läkare som inte får till det börjar läsa biomedicin en period istället.
Citera
2010-04-10, 15:09
Medlem
one_sizes avatar
Vad jag vet så tillhör biomedicin ämnet medicin medan molekylärbiologi ämnet biologi. Precis som Skandis säger så är biomed inriktad mot människan, så du får mera av anatomi, fysiologi, farmakologi och medicin. Molekylär lär sig istället grunderna inom just molekylärbiologi, genetik osv dock utan en så stark inriktning på just människan.
Du kan ju jämföra vilka kurser finns med på uppsalas båda utbildningar: http://www.uu.se/node605?pKod=TBM1K&lasar=10/11
http://www.uu.se/node605?pKod=MBN1K&lasar=10/11
Citera
2010-04-10, 15:55
Medlem
redbloodedwomans avatar
De programmen är inte riktigt som de här, här har jag hittat kurserna för dessa.

Biomedicinkurserna:

Cellbiologi
Professionell utveckling 1 -7
Biostatistik grundkurs
Organisk kemi
Oorganisk kemi
Allmän och analytisk kemi
Cellens kemi
Molekylär cellbiologi och genetik
Mikrobiologi och immunologi
Fysiologi
Patobiologi och farmakologi
Utvecklingsbiologi
Molekylär medicin **
Molekylär medicin (forts.)
Examensarbete (kandidatexamen) ***

Molekylärbiologikurserna:
Cellbiologi
Genetik och mikrobiologi
Allmän och analytisk kemi
Oorganisk kemi
Organisk kemi
Biokemi eller Biostatistik
Humanfysiologi
Cellens kemi
Molekylärbiologi
Valfri kurs 15 hp
Valfria kurser 45 hp (grundkurser i naturvetenskap eller annat ämne eller kurser på avancerad nivå i molekylärbiologi)
Kandidatexamensarbete i molekylärbiologi

Blir inte riktigt klok på det...tycker att de i mina ögon ser väldigt lika ut förutom enstaka kurser...blir det verkligen så stor skillnad?
Citera
2010-04-10, 15:56
Medlem
Biomed är mer inriktat på hela celler och deras funktioner medan molbio är fokuserat på samma processer men på protein nivå. Endast en kandidat räcker oftast inte i något av ämnena utan en högre examen är mer eller mindre ett måste för att få bra jobb sen. Eftersom man ändå måste välja ett masterprogram så spelar det ingen större roll vilket man väljer på kandidatnivå. Man har behörighet att söka master inom båda områdena.
Citera
2010-04-10, 17:02
Medlem
redbloodedwomans avatar
Så det är 5 år minst om det ska bli något av det? happ

Blir så osäker på vad jag ska läsa...med 16.15 i snitt (i det nya sys) kanske man inte har så stort val

Testat på både civ.ing, systemvetenskap, ekonomi...men känns som att naturvetenskap (mikrobiologi/biomedicin osv) lockar mest Men man oroar sig för om det kan bli något av det om man nu ska satsa på det.
Citera
2010-04-10, 17:23
Medlem
Ja alltså de jobben du kan få med en kandidat är väldigt begränsade idag. Det känns som att varenda jäkel har en kandidat så den är inte konkurrenskraftig längre. Inom det här området menar jag då.

Arbetsmarkanden för vitbiologer ser ljus ut förutom för dem med en mer analytisk inriktning så du behöver nog inte oroa dig för att ha pluggat i onödan. På naturvetarnas hemsida ligger prognoser uppe från 09 så där kan du ju få en hint om vad som är mer och mindre fördelaktigt att läsa. Och du, framförallt är det riktigt kul att plugga!! När jag började för snart 5 år sen fanns det inte i tankarna att jag skulle göra en master eller än värre doktorera. Nu skulle jag helst av allt plugga hela livet om det gick :P
Citera
2010-04-10, 18:18
Medlem
redbloodedwomans avatar
Det här kanske inte låter klokt, men börjar känns mig "gammal", fyller 22 i sommar och börjar få panik på utbildningsfronten. Känns som att jag inte är på väg någonstans. Bytt 3 program.. efter en tid så tröttnade jag på att läsa det..

Har dock alltid varit intresserad av biologi och sådant. Haft kurser i mikrobiologi, bioteknik och allt vad naturvetenskap innebär i gymnasiet. Gillade det starkt! Men har valt allt annat än det på högskolenivå..kanske av rädslan för att misslyckas

Får väl se om jag vågar söka det Har någon dag kvar till sista anmälningsdag...
Citera
2010-04-10, 18:37
Medlem
Jag var inne på biomedicin ett tag men som jag förstod det så är det en ganska ny utbildning. Det innebär att möjligheterna till jobb är små då företag hellre anställer personer med mer etablerade utbildningar som t.ex. molekylärbiologi.

De flesta biomedicinare verkar stanna på universitet för alltid (master, doktorera, forska). Det är väl inget fel med det om man nu tycker det verkar kul. Jag vill dock ha fler möjligheter öppna.

Dock är man behörig till många masterprogram efter kandidaten. Då spelar det inte så stor roll eftersom det är masterutbildningen som blir din spetskompetens och det du söker jobb på.

Om du är inställd på att läsa fem år så kan du kanske kolla lite på de olika masterprogrammen som finns och välja den kandidatutbildning som ger dig behörighet till de du finner intressanta.

EDIT: Du är inte gammal. Jag är också 22 och kommer hoppa av min nuvarande utbildning för att påbörja en ny (femårig). Det finns många som är ännu äldre innan de bestämmer sig.
Citera
2010-04-10, 19:08
Medlem
redbloodedwomans avatar
Vad menar du med att molekylärbiologi är mer etablerat? Finns det fler jobb inom det området eller? Om man nu inte skulle fastna "i skolan för evigt" hur pass många jobb finns det där ute inom de områdena egentligen?

Tycker att det verkar finnas lika många utbildningar inom båda.. har inte koll alls på det där..
Senast redigerad av redbloodedwoman 2010-04-10 kl. 19:12.
Citera
2010-04-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbloodedwoman
Vad menar du med att molekylärbiologi är mer etablerat? Finns det fler jobb inom det området eller? Om man nu inte skulle fastna "i skolan för evigt" hur pass många jobb finns det där ute inom de områdena egentligen?

Tycker att det verkar finnas lika många utbildningar inom båda.. har inte koll alls på det där..

Det är fler arbetsgivare som har ett hum om vad en molekylärbiolog kan jämfört med en biomedicinare. Hur många jobb som finns kan du ju lätt kolla upp på arbetsförmedlingens hemsida. De flesta företag är inte heller främmande för att rekrytera en person men intressant kompetens även fast de inte annonserar om en tjänst.

Du måste nog sätta dig ner och fundera på vad du vill hålla på med lite mer specifikt. Vill du jobba teoretiskt med sjukdomar = biomedicin. Vill du jobba med olika aspekter av protein = molekylärbiologi. Sen överlappar ju områdena varandra sjukt mycket beroende på vilken inriktning på master du väljer.
Citera
2010-04-10, 19:32
Medlem
De få jobb som finns är ofta inte så "specifika" att de kräver just en biomedicinutbildning. Kemister, biomedicinare, biologier och kanske även ingenjörer inom vissa ämnen konkurrerar om samma jobb. Eftersom biomedicin inte funnits så länge så anställer man hellre någon av de övriga alternativen eftersom det är mer definierat vad t.ex. en molekylärbiolog sysslar med.

Jag vill påpeka att jag inte har några egna källor till ovanstående. Jag bara upprepar vad folk (däribland studenter inom de olika områdena) sagt till mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in