2004-03-21, 12:11
Medlem
Jag funderade på detta när jag skrev i min 'location'. Ensam är det ordet som finns enligt SOAL, vilket verkar högst logiskt.

Men brukar man inte höra "ensamen/ensammen" i vardagligt talspråk? Jag är lite undrande varför, ensam är uppenbart den kortare och mer korrekta versionen.
Citera
2004-03-21, 13:03
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum

Men brukar man inte höra "ensamen/ensammen" i vardagligt talspråk?
Jag har aldrig hört det.
Citera
2004-03-21, 13:39
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag trour att de e smauländska att säjja ensammen ...

[patetiskt försök att skriva på småländska]
Citera
2004-03-21, 13:43
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag trour att de e smauländska att säjja ensammen ...

[patetiskt försök att skriva på småländska]

Själv tycker jag att det låter som en - ursäkta uttrycket - lappdjävel. "Jo. Vi vart helt ensammen uppe i kåtan min."
Hm. Kanske inte.
Jag har aldrig själv använt ordet, varken skrifligt eller muntligt iallafall.
Citera
2004-03-21, 15:18
Medlem
chicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Jag funderade på detta när jag skrev i min 'location'. Ensam är det ordet som finns enligt SOAL, vilket verkar högst logiskt.

Men brukar man inte höra "ensamen/ensammen" i vardagligt talspråk? Jag är lite undrande varför, ensam är uppenbart den kortare och mer korrekta versionen.

Jag tror faktiskt det är bara södra delen av Sverige som säger "ensammen" ex. jag är ensammen hemma. I Skåne används det ganska ofta. Vi använder också ofta ordet "allena"

Chico
Citera
2004-03-21, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chico
Jag tror faktiskt det är bara södra delen av Sverige som säger "ensammen" ex. jag är ensammen hemma. I Skåne används det ganska ofta. Vi använder också ofta ordet "allena"

Chico

Jag kan inte säga att jag kommer ihåg exakt när jag hörde det, men det är mycket möjligt att det var någon tjej som sade: "Jag är ensammen hemma och..ja.."

Jag skall vara mer uppmärksam i framtiden och göra en liten svart lista.
Citera
2004-03-21, 21:34
Medlem
ahlmans avatar
För en minut sen sa en snubbe "ensammen" i Packat&Klart i TV. Det var ett inslag från koppargruvan i Falun. Alltså inte speciellt norrut, mannen måste rimligtvis varit från Dalarna iallafall.
Ordet någorlunda lokaliserat.
Citera
2004-03-21, 22:21
Medlem
Ruskigbusss avatar
Om man tittar i Projekt Runeberg efter ordet ensammen
http://www.google.com/search?q=ensammen&q=runeberg+site%3Awww.lysator.li u.se

så hittar man referenser från snart sagt överallt i Sverige, men med övervikt åt norrut (Frostmofjället) men även Värmland (Mårbacka) och Island? (Eddan)

Sen finns det ju redan använt i Vadstena år 1526!
http://www.nordlund.lu.se/Fornsvenska/Fsv%20Folder/01_Bitar/B.RB.Bibel/B.RB26.A-Ester.html

Slutsats: Det vete fan var det kommer ifrån!
Citera
2004-03-22, 00:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag associerar definitivt formen "ensammen" med norrländska tungomål.

När jag gjorde min värnplikt i Boden var "ensammen"-grabbarna praktiskt taget samtliga hemmahörande norr om Dalälven, och det kan knappast ha varit någon slump.

- Jo, jag satt ensammen hemma, och jag tänkt' att jag skull' ta'n pilsner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in