2010-04-09, 21:19
Medlem
mjohan84s avatar
Kikar lite på bolånen och inser att t ex seb har sänkt ner sina bundna räntor medan man har höjt upp den rörliga 3 månaders ränta, de gör det alltså billigare att binda medan man vill "fördyra" den rörliga, lite konspiratorisk som man är så tror man att detta är ett sätt för banken att få folk till att binda, antagligen för att de tjänar mer på folk som binder, vad tror ni om detta?

Historiskt sätt brukar man säga att man alltid har tjänat på rörligt, stämmer detta i verkligheten? Hur ska ni andra göra med era lån? Det är lite roligt när man läser gamla artiklar ifrån 2008 då storbankscheferna "varnar" folk och säger att räntan är för låg, då ca 6 % och ville få folk att binda, vilket vore ett katastrof-val i det läget...

Vad har ni andra för tankar gällande detta ämne? Man får betala ca 1% ytterligare för att binda på 1 år. Räntan brukar väl höjas 0.25 / tillfälle, ?
Citera
2010-04-09, 22:05
Medlem
Det är väldigt få tillfällen man kan binda räntan och tjäna på det.

Jag kommer absolut att fortsätta med rörligt.
Citera
2010-04-10, 01:47
Medlem
Hardbens avatar
Peronligen tror jag att det är ett lysande tillfälle att binda räntan nu. Historiskt har räntan i stort sett alltid varit betyligt högre, så risken att den kommer att stiga till en historiskt "vanlig nivå" känns större än att den kommer att ligga kvar på den nuvarande historiskt låga nivå. När bl.a. reporäntan höjs och konjukturen förbättras kommer räntorna troligtvis att stiga markant. Det är mitt tips iaf.
Citera
2010-04-10, 09:41
Bannlyst
Det har historiskt sett alltid lönat sig att ha rörlig ränta. Detta är ju fakta. Att räntan sedan tillfälligt kan bli 15% är ju också fakta.
Citera
2010-04-10, 14:17
Medlem
Om du har ekonomi bra nog för att klara vissa oförutsedda uppgångar i räntan så är rörligt utan tvekan det bästa! Du kan lägga undan mycket pengar i dagsläget med en rörlig ränta jämfört med om den var bunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in