Citat:
Ursprungligen postat av Deviance88
Hejsan, jag har tänk och tänk och åter tänkt efter väldigt mycket.
Jag vet inte om det ligger i rätt del utav forumet så moderatorerna får gärna flytta på den här tråden..
Jag skulle vilja veta om det finns några videor på Youtube etc där det finns "realtime" fotografier eventuellt videor från universum?
Det är fråga ett..
Du menar en video tagen från utanför universum?
Citat:
Fråga 2 är:
Finns det några videos med oupptäckt material, som ingen vet vad det är för någonting som kommer från Universum, jag menar det borde ju finnas fotografier eller videos över saker som man inte har en aning om vad det är med tanke på Universum och dess storlek?
Dark matter är någonting som getts upphov till såhär:
Vetenskapsmän tittar på galaxer och ser stjärnorna längst ut (långt från centrum) rotera lika snabbt (för snabbt för att deras rörelse ska bero på gravitation orsakad av massan i galaxen) som stjärnorna nära centrum. "Det krävs en kraft för allting" säger vetenskapsmannen och där föds "Dark matter" och "Dark energy". Det skulle också kunna vara så att vi tittar på galaxen från vår spinnreferensram och galaxen fick en initial spinn (en initial push) för 13 miljarder år sedan dvs den spinner. Den roterar. Vi ser att den roterar och visst, en del av rörelsen är orsakad av gravitation. Fast hela den (massa sugs mot massa = gravitation) spinner. Därmed är "dark matter" förklarad och vi kan glömma bort det ordet och istället inse att vi tittar på galaxer med ett litet teleskop ur en galax som spinner annorlunda jämfört med andra galaxer. Jag tror inte det här förklarar allting men jag tror jag är på rätt spår.
Citat:
Fråga 3:
Vad finns det för mysterier kring vårat universum, big bang är väl bara en teori eller är den förklarad som sann? Vad finns det fler för teorier förutom att gud skulle ha skapat universum?
"Bara en teori" är ett korkat ord som används av dem som inte förstår de mest överlevandes överlevnad (evolutionsteorin). "Big bang" är ett ord som hänvisar till 13.7 miljarder år sedan. Det vi vet är att idag flyr galaxerna isär från varandra år alla håll jämnt utspritt och vi är inte universums centrum. För 13.3 miljarder sedan var de tillsammans (spola filmen bakåt) och genom att krocka protoner mot varandra och därmed placera mycket energi i litet rum kan vi återskapa samma omständigheter som fanns överallt back then (13.7 miljarder år sedan mindre än 1 sekund efter "början"). Problemet är att vi inte kan tänka oss utanför universum och därmed bara har inkorrekta beskrivningar av detta event. Det vi vet är att vi från det fick galaxer som drifter isär och att det var hett och tätt och alla naturlagar var sammanflätade och atomer hade inte formats än (de formades 400 miljoner år senare).
Så allt var ett.
Ett i Noll. Det är en teori. Två gudar "bakom" (fast inte bakom i rum) den otänkbara "1 i 0" eller "energimassa i rumtid" är en annan teori. Tre gudar en till teori. 4 gudar och 3 demoner eller 1 gud och 1 demon. De en simulering i en dator och den datorn en simulering i en dator och den datorn skapad av en gud. 27 lager gudar och 32 lager demoner och 49 lager gudar+demoner och allt det resultatet av en simulation i en dator under 83 lager simulationer i simulationer i simulationer. Skapad av en gud. Det är en teori...
[quotre]
Fråga 4:
Vad finns det för teorier om vad som ligger bortom vårt universum ( om det nu skulle finnas fler ) och finns det "bevis" för ett eventuellt existerande utav det?[/quote]
Vadå bortom? Utanför? Bakom i rum och vårt universum är energimassaRUMtid? Kanske det finns oändligt många energimassarumtider parallella fast såklart inte parallella i rum. Men du förstår vad jag menar. Universum gillar oändligtheter; kanske måste varenda atom börja från en unik konfiguration och antagligen finns oändligt många atomer. Kanske måste varenda atom (om atomer väljer slumpmässiga saker i nivån mindre än atomer) välja olika väg minst en gång i något universum och kanske finns oändligt många universum där jag shkriver ett c istället för h. Kanske oändligt många av detta universum samtidigt. Vem vet.. det är bakom den otänkbara tanken.
Citat:
Fråga 5:
Kanske dummaste frågan, men är det bevisat till 100% att någon ens har varit i Universum / rymden över huvudtaget, finns det teorier som säger att det skulle vara omöjligt att vistas där trots rymddräkt?
Rymden (yttre rymen ovanför vår planets atmosfär som är lika stor som ett papper på en baskettboll (där basketbollen är vår planet)) innehåller ibland 1 atom ber kubikmeter volym. Dvs ha en låda i storleken 1 meter gånger 1 meter gånger 1 meter och du har 1 atom där. Ta en kubikfot ur den lådan och välj inte den där atomen finns och du har tom rymd (och tid såklart eftersom detta ögonblick är skilt från detta). Placera en man där och all luft från hans lungor sugs ut för att fylla vakumet för att gravitationen i hans kropp inte är tillräckligt för att hålla kvar en gas; han kyls samtidigt till dös samtidigt som hans värmeenergi som infrarött ljus strålar ut åt alla håll. Lägg en rymddräkt på honom och han är innanför ett lager skyddande metall/plast och ja, vi har lyckats göra detta. Vi har t.om. lyckats placera ett teleskop större än en buss i rymden.