• 1
  • 2
2010-04-09, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McPhail
Mjaea... fast rymden består ju mer eller mindre av ingenting, dvs vakuum. Jag hoppas förövrigt att du är ironisk

nej, jag var inte sarkastisk. jag förstår inte varför man inte skulle kunna andas vakuum. det är tunnare material än luft så jag förstår inte varför den inte skulle kunna gå igenom lungorna. däremot förstår jag om vatten och såna tjocka material inte kan göra det.
Citera
2010-04-09, 22:20
Medlem
McPhails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
nej, jag var inte sarkastisk. jag förstår inte varför man inte skulle kunna andas vakuum. det är tunnare material så jag förstår inte varför den inte skulle kunna gå igenom lungorna. däremot förstår jag om vatten och såna tjocka material inte kan göra det.

Hmm... jag tror du har missat ett par biologi, kemi och fysiklektioner. Men okej, Vakuum består alltså av ingenting. Du kan inte andas ingenting. Prova att hålla andan, det är ungefär så det skulle kännas att "andas" vakuum.

Sen att inget tryck finns i rymden skulle göra att gasen i ditt blod expanderar och gör att du mer eller mindre exploderar inifrån. Ungefär som en otroligt dålig släng av dykarsjuka.

Som om inte det vore nog så skulle temperaturen frysa varenda liten cell du har i kroppen. Men det värsta av allt är att trots att du kommer uppleva den mest extrema smärtan och dödsångesten i ditt liv så kommer ingen höra dig skrika
Citera
2010-04-10, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deviance88
Hejsan, jag har tänk och tänk och åter tänkt efter väldigt mycket.
Jag vet inte om det ligger i rätt del utav forumet så moderatorerna får gärna flytta på den här tråden..

Jag skulle vilja veta om det finns några videor på Youtube etc där det finns "realtime" fotografier eventuellt videor från universum?

Det är fråga ett..
Du menar en video tagen från utanför universum?

Citat:
Fråga 2 är:
Finns det några videos med oupptäckt material, som ingen vet vad det är för någonting som kommer från Universum, jag menar det borde ju finnas fotografier eller videos över saker som man inte har en aning om vad det är med tanke på Universum och dess storlek?
Dark matter är någonting som getts upphov till såhär:
Vetenskapsmän tittar på galaxer och ser stjärnorna längst ut (långt från centrum) rotera lika snabbt (för snabbt för att deras rörelse ska bero på gravitation orsakad av massan i galaxen) som stjärnorna nära centrum. "Det krävs en kraft för allting" säger vetenskapsmannen och där föds "Dark matter" och "Dark energy". Det skulle också kunna vara så att vi tittar på galaxen från vår spinnreferensram och galaxen fick en initial spinn (en initial push) för 13 miljarder år sedan dvs den spinner. Den roterar. Vi ser att den roterar och visst, en del av rörelsen är orsakad av gravitation. Fast hela den (massa sugs mot massa = gravitation) spinner. Därmed är "dark matter" förklarad och vi kan glömma bort det ordet och istället inse att vi tittar på galaxer med ett litet teleskop ur en galax som spinner annorlunda jämfört med andra galaxer. Jag tror inte det här förklarar allting men jag tror jag är på rätt spår.

Citat:
Fråga 3:
Vad finns det för mysterier kring vårat universum, big bang är väl bara en teori eller är den förklarad som sann? Vad finns det fler för teorier förutom att gud skulle ha skapat universum?
"Bara en teori" är ett korkat ord som används av dem som inte förstår de mest överlevandes överlevnad (evolutionsteorin). "Big bang" är ett ord som hänvisar till 13.7 miljarder år sedan. Det vi vet är att idag flyr galaxerna isär från varandra år alla håll jämnt utspritt och vi är inte universums centrum. För 13.3 miljarder sedan var de tillsammans (spola filmen bakåt) och genom att krocka protoner mot varandra och därmed placera mycket energi i litet rum kan vi återskapa samma omständigheter som fanns överallt back then (13.7 miljarder år sedan mindre än 1 sekund efter "början"). Problemet är att vi inte kan tänka oss utanför universum och därmed bara har inkorrekta beskrivningar av detta event. Det vi vet är att vi från det fick galaxer som drifter isär och att det var hett och tätt och alla naturlagar var sammanflätade och atomer hade inte formats än (de formades 400 miljoner år senare).
Så allt var ett.
Ett i Noll. Det är en teori. Två gudar "bakom" (fast inte bakom i rum) den otänkbara "1 i 0" eller "energimassa i rumtid" är en annan teori. Tre gudar en till teori. 4 gudar och 3 demoner eller 1 gud och 1 demon. De en simulering i en dator och den datorn en simulering i en dator och den datorn skapad av en gud. 27 lager gudar och 32 lager demoner och 49 lager gudar+demoner och allt det resultatet av en simulation i en dator under 83 lager simulationer i simulationer i simulationer. Skapad av en gud. Det är en teori...
[quotre]
Fråga 4:
Vad finns det för teorier om vad som ligger bortom vårt universum ( om det nu skulle finnas fler ) och finns det "bevis" för ett eventuellt existerande utav det?[/quote]
Vadå bortom? Utanför? Bakom i rum och vårt universum är energimassaRUMtid? Kanske det finns oändligt många energimassarumtider parallella fast såklart inte parallella i rum. Men du förstår vad jag menar. Universum gillar oändligtheter; kanske måste varenda atom börja från en unik konfiguration och antagligen finns oändligt många atomer. Kanske måste varenda atom (om atomer väljer slumpmässiga saker i nivån mindre än atomer) välja olika väg minst en gång i något universum och kanske finns oändligt många universum där jag shkriver ett c istället för h. Kanske oändligt många av detta universum samtidigt. Vem vet.. det är bakom den otänkbara tanken.

Citat:
Fråga 5:
Kanske dummaste frågan, men är det bevisat till 100% att någon ens har varit i Universum / rymden över huvudtaget, finns det teorier som säger att det skulle vara omöjligt att vistas där trots rymddräkt?
Rymden (yttre rymen ovanför vår planets atmosfär som är lika stor som ett papper på en baskettboll (där basketbollen är vår planet)) innehåller ibland 1 atom ber kubikmeter volym. Dvs ha en låda i storleken 1 meter gånger 1 meter gånger 1 meter och du har 1 atom där. Ta en kubikfot ur den lådan och välj inte den där atomen finns och du har tom rymd (och tid såklart eftersom detta ögonblick är skilt från detta). Placera en man där och all luft från hans lungor sugs ut för att fylla vakumet för att gravitationen i hans kropp inte är tillräckligt för att hålla kvar en gas; han kyls samtidigt till dös samtidigt som hans värmeenergi som infrarött ljus strålar ut åt alla håll. Lägg en rymddräkt på honom och han är innanför ett lager skyddande metall/plast och ja, vi har lyckats göra detta. Vi har t.om. lyckats placera ett teleskop större än en buss i rymden.
Citera
2010-04-10, 02:23
Bannlyst
Citat:
Hmm... jag tror du har missat ett par biologi, kemi och fysiklektioner. Men okej, Vakuum består alltså av ingenting. Du kan inte andas ingenting. Prova att hålla andan, det är ungefär så det skulle kännas att "andas" vakuum.
okej då, jag tycker fortfarande att det är en aning konstigt. bibeln säger inte att vakuum består av ingenting dock, den säger att den består av ett andligt material som grekerna kallade för etern. grekisk mytologi säger att bara gudarna kunde andas i rymden.

"[aether] is the pure upper air that the gods breathe, as opposed to the normal air (Ἀήρ, aer) mortals breathe."
http://en.wikipedia.org/wiki/Aether_(mythology)

de visste att människor inte kunde andas i rymden för tusentals år sedan för att de hade uppfunnit raketer som kunde åka till rymden.

Citat:
Som om inte det vore nog så skulle temperaturen frysa varenda liten cell du har i kroppen. Men det värsta av allt är att trots att du kommer uppleva den mest extrema smärtan och dödsångesten i ditt liv så kommer ingen höra dig skrika
om vakuum verkligen skulle vara "ingenting" så skulle det inte finnas och ingenting skulle kunna gå igenom det. allting behöver ett medium för att kunna färdas. ljud kan färdas i luften, men de kan inte färdas i rymden, för att ljud är vibrationer i luften. ljus är vibrationer i vakuum-mediumet (etern).
Citera
2010-04-10, 16:39
Medlem
nejnejnejs avatar
Citat:

om vakuum verkligen skulle vara "ingenting" så skulle det inte finnas och ingenting skulle kunna gå igenom det. allting behöver ett medium för att kunna färdas. ljud kan färdas i luften, men de kan inte färdas i rymden, för att ljud är vibrationer i luften. ljus är vibrationer i vakuum-mediumet (etern).

Nej, etern övergavs för 100 år sedan lite drygt. Den behövs inte för att förklara elektromagnetisk strålning. Inga observationer har antytt existensen av en eter.
Citera
2010-04-10, 18:14
Medlem
McPhails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejnejnej
Nej, etern övergavs för 100 år sedan lite drygt. Den behövs inte för att förklara elektromagnetisk strålning. Inga observationer har antytt existensen av en eter.

Det närmaste man kommer eter i mordern tid skulle väll vara Higgsfält antar jag. Och det är ju minst lika spännande
Citera
2010-04-10, 18:22
Bannlyst
Citat:
Nej, etern övergavs för 100 år sedan lite drygt.
grattis, du kan tydligen läsa wikipedia. synd att du inte förstår svenska dock. synd också att du tror på allt som vetenskapsmän säger utan att ha någon tankeförmåga själv.

Citat:
Den behövs inte för att förklara elektromagnetisk strålning.
hur kan ljus färdas igenom rymden om det inte finns något medium där?
Senast redigerad av ikosaedri 2010-04-10 kl. 18:24.
Citera
2010-04-10, 18:30
Medlem
McPhails avatar
Citat:
grattis, du kan tydligen läsa wikipedia. synd att du inte förstår svenska dock. synd också att du tror på allt som vetenskapsmän säger utan att ha någon tankeförmåga själv.

Just ljus är rätt trevligt eftersom fotoner uppträder som både vågor och partiklar samtidigt.
Citera
2010-04-10, 18:50
Medlem
nejnejnejs avatar
Citat:

Ja, jag kan läsa. Dessutom kan jag en smula matematik. Därför väljer jag att se vetenskapsmän/kvinnor som auktoriteter inom, just det, vetenskap. Du verkar se religion/myter som auktoriteter inom vetenskap.

Jag har så oerhört svårt att förstå varför religiösa människor måste skapa en konflikt mellan vetenskap och religion. Den finns inte eftersom det inte finns några gemensamma beröringspunkter. Religioner behandlar allt som vetenskapen inte behandlar dvs, metafysik. Det finns inget logiskt fel i att tro på gud och att anse att t.ex. evolutionen eller big bang är korrekta teorier.
Citera
2010-04-10, 19:08
Bannlyst
Citat:
Just ljus är rätt trevligt eftersom fotoner uppträder som både vågor och partiklar samtidigt.
vetenskapsmän kommer förstå våg-partikeldualiteten när de förstår ande-materia dualismen. fotoner är partiklar, men de är masslösa, så de är inte vanliga materiella partiklar.

man har vetat om ljusets dubbelnatur och fotoner i tusentals år: http://en.wikipedia.org/wiki/Light#H...dhist_theories

Citat:
Jag har så oerhört svårt att förstå varför religiösa människor måste skapa en konflikt mellan vetenskap och religion. Den finns inte eftersom det inte finns några gemensamma beröringspunkter. Religioner behandlar allt som vetenskapen inte behandlar dvs, metafysik.
när vetenskapen förstår våg-partikeldualismen så kommer du förstå varför det fanns en konflikt mellan vetenskap och religion.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-04-10 kl. 19:14.
Citera
2010-04-10, 19:16
Medlem
nejnejnejs avatar
Citat:
vetenskapsmän kommer förstå våg-partikeldualiteten när de förstår ande-materia dualismen. fotoner är partiklar, men de är masslösa, så de är inte vanliga materiella partiklar.

man har vetat om ljusets dubbelnatur i tusentals år.

när vetenskapen förstår våg-partikeldualismen så kommer du förstå varför det fanns en konflikt mellan vetenskap och religion.

Min poäng är att den aldrig kommer att förstås, endast beskrivas, vilket man har kunnat göra ett bra tag nu. Vetenskap handlar om det som går att mäta, allt annat är meningslöst. Våg/partikeldualiteten är ett uppmätt faktum, inget annat. Kvantmekaniken kan beskriva den.

Nu gör du det igen dessutom, förlitar dig på myter istället för vetenskap. Att det funnits tankar om att världen är atomistisk till sin natur innebär inte att de hade en korrekt teori. De hade ingen teori alls enligt vår definition. Men, och jag vill verkligen poängtera det här, det betyder inte att de hade fel så klart.

Låt oss säga att bibeln har rätt. Big bang-teorin är fortfarande en bättre teori än att tro på bibeln. Varför? Jo, den förklarar det vi ser och kan göra förutsägelser om vad som kommer att hända. Om gud skapat jorden för 6000 är sedan så har han skapat den så att det ser ut som om den är skapad för flera miljarder år sedan. Inga observationer stöder det som framställs i bibeln, vilket borde få dig att fundera på varför han gjort så. Eller?
Senast redigerad av nejnejnej 2010-04-10 kl. 19:26.
Citera
2010-04-10, 22:56
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Vill börja med att gratulera till att du blivit begåvad med ett intellekt som är starkt nog att undra över saker och ställa frågor för att söka visdom. Önskar fler vågade fråga.

Jag skall försöka svara på dina frågor så gott en amatör kan. Delar ditt intresse.

Börja med att se denna: http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U Mycket fascinerande film som kanske kan skänka ytterligare perspektiv.
Det korta svaret på fråga ett och två blir då: Ja, det finns i princip oändligt med saker kvar att upptäcka. Mysterierna med kosmos tycks aldrig ta slut, så är det ett ämne du vill fördjupa dig i så kan det vara mycket givande, ack frustrerande om du är en person som måste bli "klar" med det du åtar dig. Jag är faktiskt inte kunnig nog att ge dig ett konkret exempel på ett kosmiskt fenomen som är ett totalt frågetecken utan rådande teorier om vad det ens kan vara. Så fort ett fenomen upptäcks så är forskare väldigt snabba på att ge sin syn på saken. Så ditt uppdrag blir då att dementera deras teori om vad det kan vara. Märk väl att denna debatt sker med mattematik och fysik som är bortom vad de flesta människor ens vågar drömma om.

3. Big bang teorin heter just "big bang theory" för att det är en teori. Märk väl att folk är väldigt snabba med att förväxla begreppet teori med "spekulation". Om du skall slänga dig med begreppet "teori" bland forskare så skall du ha argument för att backa upp det som kan testas. Annars är det ingen teori, då är det bara spekulation, eller hypotes. Det starkaste argumentet i lekmannatermer vad jag vet i alla fall är så kallad "red shift". I korta ordalag så innebär det att man har fastställt att ju längre bort galaxer är från oss, desto snabbare rör de sig ifrån oss. Detta betyder således att galaxerna förr i tiden låg närmare varandra. Härled detta tillbaka 14 miljarder år och vi ser att allt började på en och samma punkt vid tidens begynnelse.

4. vad som ligger "bortom" vårat universum är en spännande formulering. Om vi antar att universum expanderar så faller det sig naturligt för oss människor som är uppvuxna i en tredimensionell värld att anta att denna expansion skulle behöva expandera in i någonting. Men så är inte fallet. Begreppet "bortom" universum existerar inte av den enkla anledningen att det begreppet "rum" finns inte där. Teorin om multipla universum är ett ämne i sig, och jag uppmuntrar dig att läsa mer, men märk väl att dessa teoretiska alternativa universum inte existerar i ett rum som vi kan referera till med hjälp av de tre dimensioner vi är vana vid.

5. Kanske missuppfattat frågan, men du undrar om det kan finnas möjlighet att vistas i rymden utan rymddräkt? Ja. Det är bevisat att de förutsättningar vi behöver för att leva inte existerar där.

Fortsätt fråga på!

otroligt bra film du länkade, tack så mycket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här