• 1
  • 2
2010-04-09, 10:58
Medlem
spindrifts avatar
Igår släpptes ett reviderat licensavtal för iPhone OS SDK 4.0.

Detta avtal reglerar om applikationer är godkända för att säljas på app store, och där har man ändrat följande stycke:
Citat:
3.3.1 — Applications may only use Documented APIs in the manner prescribed by Apple and must not use or call any private APIs.

Den lyder nu istället så här:
Citat:
3.3.1 — Applications may only use Documented APIs in the manner prescribed by Apple and must not use or call any private APIs. Applications must be originally written in Objective-C, C, C++, or JavaScript as executed by the iPhone OS WebKit engine, and only code written in C, C++, and Objective-C may compile and directly link against the Documented APIs (e.g., Applications that link to Documented APIs through an intermediary translation or compatibility layer or tool are prohibited).

Detta innebär i praktiken att man tvingar utvecklare att använda Apples miljö för att utveckla applikationer till iPhone.
För tillfället finns ett antal lösningar där man kan kompilera från olika utvecklingsmiljöer till iPhone. Exempelvis Unity, OpenPlug ELIPS, MonoTouch samt XMLVM. Och om tre dagar släpper Adobe Flash CS5 med möjlighet att exportera till iPhone.
Om du använder någon av dessa lösningar kan det innebära att du inte längre får ha dina applikationer i den enda tillåtna distributionskanalen, app store.

Apple vill förmodligen se till att det finns ett ekosystem runt deras platform, och vill därför hindra utvecklare koda applikationer i en tredjepartsmiljö som kan kompilera till en mängd olika plattformar. Det skulle ju inte bara gynna dem med ett bredare urval av applikationer, utan även deras konkurrenter.
Så nu försöker de utnyttja sitt mycket stängda ekosystem, som gör att de har kontroll över distribution, till att diktera hur utvecklare skall skapa applikationer till deras plattform.
Observera att detta inte har någonting med kvalitet eller prestanda att göra. Sådana krav finns redan för att få en applikation upplagd på app store, och koden från dessa tredjepartsmiljöer kompileras till samma typ av kod som en Objective-C app.
Det handlar alltså inte om att de vill värna om användarupplevelsen, utan om att man vill ha total kontroll över hela ekosystemet.

Är detta ett smart drag av Apple som gynnar konsumenter och utvecklare, eller ett bevis för att Jobs storhetsvansinne har nått nya episka propotioner?
Citera
2010-04-09, 11:08
Medlem
cyber_zekes avatar
Denna stängda värld gör att jag inte köper Apple prylar. Om konceptet är något att ha, kommer det alltid en öppen variant så småningom. Visst, jag förstår också att i denna slutna värld där allt måste godkännas så fungerar allt smidigare än i en öppen värld, där vem som helst kan skriva en dålig app som får operativet att hänga sig, men det är något som jag föredrar famför att någon annan skall berätta för mig vilka appar som jag får lov att installera på min hårdvara.
Citera
2010-04-09, 11:49
Medlem
flipper1446s avatar
Jag förstår inte riktigt what the fuss is all about. Det står ju inget om vilken utvecklingsmiljö (vilket jag, som lekman, antar är synonymt med "programvara för att skapa program") man måste använda, utan bara att de appar som ska köras i iPhone OS ska vara skrivna i vissa programmeringsspråk. Men så har jag ju aldrig skrivit en app, inte heller äger jag en iPhone. Men diskussionen är intressant

Finns det några exempel på bra och populära program som gjorts på dessa nu förbjudna sätt?
Eller är det bara rent teoretiska appar som nu stängs ute?

Läste om detta i morse på Grubers blogg, han summerade på följande vis:
Citat:
Ursprungligen postat av http://daringfireball.net/2010/04/iphone_agreement_bans_flash_compiler
My reading of this new language is that cross-compilers, such as the Flash-to-iPhone compiler in Adobe’s upcoming Flash Professional CS5 release, are prohibited. This also bans apps compiled using MonoTouch — a tool that compiles C# and .NET apps to the iPhone.
och
Citat:
Ursprungligen postat av http://daringfireball.net/2010/04/why_apple_changed_section_331
So consider how this change affects the various parties involved:

Apple: Good, they maintain complete control over native iPhone OS app development.

Adobe and other producers of cross-device mobile meta-platforms: Terrible, because they can’t target today’s leading mobile platform. And they’ve wasted a tremendous amount of effort creating tools to generate iPhone apps.

Web developers: No change. The iPhone remains completely open to web apps. The difference between the web, as a competitor to native iPhone apps, from something like Flash is that the web is not controlled by anyone. There is no platform vendor for the web — and Apple has complete control over WebKit, its implementation for the web.

iPhone developers: No change. If you’re a developer and you’ve been following Apple’s advice, you will never even notice this rule. You’re already using Xcode, Objective-C, and WebKit. If you’re an iPhone developer and you are not following Apple’s advice, you’re going to get screwed eventually. If you are constitutionally opposed to developing for a platform where you’re expected to follow the advice of the platform vendor, the iPhone OS is not the platform for you. It never was. It never will be.

(And, in one sense, this is good news for existing iPhone developers: their skill set is now in even greater demand.)

Flash and C# developers: Bad news, if you were hoping to target the App Store with your products. If you want to write iPhone OS software, follow Apple’s advice, not Adobe’s or Microsoft’s.

iPhone users: I can see two arguments here. On the one side, this rule should be good for quality. Cross-platform software toolkits have never — ever — produced top-notch native apps for Apple platforms. Not for the classic Mac OS, not for Mac OS X, and not for iPhone OS. Such apps generally have been downright crummy. On the other hand, perhaps iPhone users will be missing out on good apps that would have been released if not for this rule, but won’t now. I don’t think iPhone OS users are going to miss the sort of apps these cross-platform toolkits produce, though.
Jag köper hans förklaring:
Citat:
So what Apple does not want is for some other company to establish a de facto standard software platform on top of Cocoa Touch. Not Adobe’s Flash. Not .NET (through MonoTouch). If that were to happen, there’s no lock-in advantage. If, say, a mobile Flash software platform — which encompassed multiple lower-level platforms, running on iPhone, Android, Windows Phone 7, and BlackBerry — were established, that app market would not give people a reason to prefer the iPhone.
Senast redigerad av flipper1446 2010-04-09 kl. 12:25.
Citera
2010-04-09, 13:10
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Jag förstår inte riktigt what the fuzz is all about. Det står ju inget om vilken utvecklingsmiljö (vilket jag, som lekman, antar är synonymt med "programvara för att skapa program") man måste använda, utan bara att de appar som ska köras i iPhone OS ska vara skrivna i vissa programmeringsspråk. Men så har jag ju aldrig skrivit en app, inte heller äger jag en iPhone. Men diskussionen är intressant
Utvecklingsmiljö kan involvera mer än en viss programvara, men kontentan blir att programvara som Flash CS5 där man kan kompilera till äkta iPhone-kod inte blir tillåten.

Applikationerna skall vara ursprungligen skrivna i vissa språk så det är inte ok att ta kod från ett annat språk och på något sätt omvandla det till en iPhone app. Varken genom att först omvandla till Objective-C för att sedan kompilera eller genom att direkt kompilera andra språk till iPhone.

Citat:
det några exempel på bra och populära program som gjorts på dessa nu förbjudna sätt?
Eller är det bara rent teoretiska appar som nu stängs ute?
Det handlar huvudsakligen om att Flash CS5 släpps om ett par dagar, vilket skulle öppna upp iPhone för en väldigt stor grupp utvecklare.
Det skall finnas ett skapligt antal program i app store nu som är gjorda med betan, men hur bra och populära de är vet jag inte då jag inte använder iPhone. Dock uppfyllde de uppenbarligen Apples kvalitetskrav då de godkändes.

Citat:
om detta i morse på Grubers blogg, han summerade på följande vis:

och
Tycker hans summering luktar lite fanboyism. Att påstå att det är bra för användare att de tvingas till att köpa applikationer via en app store är idioti.

Apple ställer inte bara ställer krav på kvalitet och på vilka språk applikationer skall kodas i utan även att de inte skall duplicera funktionalitet som finns i iPhone OS och de utövar censur mot vad de tycker är anstötligt, som nakenhet.

Att de erbjuder en butik för applikationer där de försäkrar sig om en viss kvalitetsnivå är självfallet bra för användare. Det skulle t.o.m. kunna vara bra för användare även om de krävde att man använde iCode™ för att skriva sin iApplikation™ för att få en applikation godkänd i iStore™.
Problemet är att Apple inte tillåter någon annan distribution av mjukvara än genom deras iStore.
Som konsument är det självfallet bättre att kunna välja. Vill hålla dig till en butik som säljer endast applikationer gjorda med Apples utvecklingsmiljö så kan du göra det om du är orolig för att alla andra applikationer är av undermålig kvalitet.
Men det här handlar om att tvinga alla utvecklare att jobba i en deras miljö för att sedan hoppas på godkännande från dem att få sälja genom deras butik som tar 40% av inkomsterna.

I mitt tycke förefaller det som ett vansinnigt drag. Ett såpass slutet ekosystem som Apple använder sig av är inte speciellt framtidssäkert. Med en mängd företag som med Adobe och Google är bakom "Open Screen Project" och "Open Handset Alliance" kommer vi definitivt se en stor satsning från många företag på en öppen plattform för mobila applikationer, och för Apple att ställa sig på tvären och kräva att deras ekosystem skall vara helt separat kommer resultera i att många företag och utvecklare kommer vilja undvika iPhone som plattform. Visst kommer man långt med stöd från media och en grupp fanatiskt entusiastiska användare, men både företag och utvecklare driver idag vanligen en utveckling mot mer öppna plattformar.

Detta måste ses som ett synnerligen aggressivt motdrag från Apple för att rädda sitt ekosystem från att bli en del av den utveckling mot öppenhet som råder. Det kanske fungerar då man har 65% av marknaden, men jag tror det är speciellt vist att förlita sig på att den dominansen kommer bestå.
Android är fortfarande ett spädbarn men har redan 20% av marknaden och har många tunga aktörer bakom sig. Detta drag gör inte bara att man ligger väldigt risigt till om man skulle förlora sin dominans, det gör även det troligare att man gör det.
Antalet spel och applikationer tillgängliga för Android kommer öka kraftigt med Flash Player 10.1 samt Air 2, och många vill faktiskt kunna använda internet obehindrat. Varken man gillar Flash eller inte är det faktum att de flesta ser det som ett plus att kunna välja att ha Flash eller inte då de väljer en smartphone eller tablet. Jag förmodar att det även är en del konsumenter som börjar tröttna på att låta Apple diktera vilka applikationer de skall få köra eller inte.
Citera
2010-04-09, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Denna stängda värld gör att jag inte köper Apple prylar. Om konceptet är något att ha, kommer det alltid en öppen variant så småningom. Visst, jag förstår också att i denna slutna värld där allt måste godkännas så fungerar allt smidigare än i en öppen värld, där vem som helst kan skriva en dålig app som får operativet att hänga sig, men det är något som jag föredrar famför att någon annan skall berätta för mig vilka appar som jag får lov att installera på min hårdvara.

Men du köper antagligen gladeligen en massa andra prylar som har minst lika stängd värld och inte tillåter att man micklar med programvaran bäst man vill.

Dr Tinnitus
Citera
2010-04-09, 13:37
Medlem
multimegas avatar
"So what Apple does not want is for some other company to establish a de facto standard software platform on top of Cocoa Touch. Not Adobe’s Flash. Not .NET (through MonoTouch). If that were to happen, there’s no lock-in advantage. If, say, a mobile Flash software platform — which encompassed multiple lower-level platforms, running on iPhone, Android, Windows Phone 7, and BlackBerry — were established, that app market would not give people a reason to prefer the iPhone."

Det där säger väl allt om vad Apple vill?.

De vill styra alla program som används på din iPhone.
Det är ungefär som att Microsoft skulle ha förbjudit winamp för att den blev standard som mp3spelare ett tag, eller att Microsoft skulle förbjuda icq för att enbart tillåta msn osv.

De vet väl att deras hårdvara är lite överprisad, så om jag kan köra samma program på en billig android-lur varför ska jag då ha en iphone?.

Men men.. :/

edit : Hittade lite av deras kommuniststyre här :

"We've heard all kinds of reasons for rejected apps on the App Store, but this one seems new to us. An iPad app called Web Albums HD has reportedly been rejected from the App Store for including a pinch-to-expand feature in its Picasa albums viewing functionality, as reported on Apple Insider. The developers allegedly hand-coded a pinch-to-expand feature for their galleries to match Apple's official photo app, but were told by App Store editors that the feature was "associated solely with Apple applications." "

http://www.tuaw.com/2010/04/07/apple...nch-to-expand/
Senast redigerad av multimega 2010-04-09 kl. 13:46.
Citera
2010-04-09, 15:34
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men du köper antagligen gladeligen en massa andra prylar som har minst lika stängd värld och inte tillåter att man micklar med programvaran bäst man vill.

Dr Tinnitus

Nej, inte om det finns alternativ.
Det ligger mig varmt om hjärtat att jag vill äga (inte hyra, leasa eller köpa på avbetalning) mina saker och att dom skall vara i ett öppet system...
Citera
2010-04-09, 16:06
Medlem
Csharpers avatar
jag tycker det är bra att dom ändrar avtalet. Visst, det känns ju taskigt mot Adobe att göra det såhär sent, dom kunde ju gjort det tidigare så att Adobe slapp wastea så pass mycket pengar på ingenting men men...
Att det inte skulle påverka prestandan att göra en app i flash/C# w/e för att sedan konvertera det till en native iPhone app tror jag inte på, men visst, jag har inte testat/är inte så insatt i flash cs5's konvertering...
Men jag fattar egentligen inte vad alla whinear över.. inte fan gnäller folk över att man inte kan konvertera ett flash-spel till ett wii-spel? eller wii-spel till xbox? osv.
Användarna kommer aldrig märka någon skillnad, det finns gott om apps på AppStore och fler blir det. Jag är glad att flash-konverteringen inte blir av för om den skulle blivit det så hade vilket fån som helst kunnat konvertera sina skitspel och skicka in dem till apple... inget ont mot seriösa flashutvecklare, men det finns så sjukt många script kiddies som gör så mycket skit... titta bara på flash-spelsidor som tex jesper.nu. skulle alla skicka in sina spel till apple så skulle det inte bara fylla AppStore med skit, det skulle också säkerligen sega ner (de redan långa) godkänningstiderna för andra utvecklare som skickar in apps...

Ogillar man "denna stängda värld" så är det väl bara att skaffa en annan telefon? är det så svårt?

Citat:
Ursprungligen postat av multimega
"We've heard all kinds of reasons for rejected apps on the App Store, but this one seems new to us. An iPad app called Web Albums HD has reportedly been rejected from the App Store for including a pinch-to-expand feature in its Picasa albums viewing functionality, as reported on Apple Insider. The developers allegedly hand-coded a pinch-to-expand feature for their galleries to match Apple's official photo app, but were told by App Store editors that the feature was "associated solely with Apple applications." "

http://www.tuaw.com/2010/04/07/apple...nch-to-expand/

visst, kan förstå att man som utvecklare blir förbannad på sånt där, det skulle jag också bli...
Citera
2010-04-09, 16:16
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Nej, inte om det finns alternativ.
Det ligger mig varmt om hjärtat att jag vill äga (inte hyra, leasa eller köpa på avbetalning) mina saker och att dom skall vara i ett öppet system...

väldigt få programvaror/os som inte är låsta i dagsläget, så skulle tippa på att du inte får inhandlat något om du går efter den principen. sen kan du ju säga vad du har som inte är låst.
Citera
2010-04-09, 16:19
Medlem
_Fiskarns avatar
men själva skälet till att de låser in sig själva är väl ändå att det inte ska finnas program med onödig massa utav "skit" kod, som gör att iphonen knasar?
Citera
2010-04-09, 16:26
Medlem
multimegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Csharper
jag tycker det är bra att dom ändrar avtalet. Visst, det känns ju taskigt mot Adobe att göra det såhär sent, dom kunde ju gjort det tidigare så att Adobe slapp wastea så pass mycket pengar på ingenting men men...
Att det inte skulle påverka prestandan att göra en app i flash/C# w/e för att sedan konvertera det till en native iPhone app tror jag inte på, men visst, jag har inte testat/är inte så insatt i flash cs5's konvertering...
Men jag fattar egentligen inte vad alla whinear över.. inte fan gnäller folk över att man inte kan konvertera ett flash-spel till ett wii-spel? eller wii-spel till xbox? osv.

Det jag tycker är synd att Apple inte låter utvecklarna använda vilka program de vill för att skapa programmen. Många utvecklare till Playstation och Xbox utvecklar sina egna programmeringsverktyg vilket Apple aldrig skulle tillåta enligt dessa nya regler.

Sedan känns det lite som om att jag skulle köpa en bil av Apple, så skulle jag inte få byta bilstereo, eller köpa andra fälgar än deras egna, eller lacka om bilen, eller tona rutorna. Om det inte är Apples egna grejer dvs.
Citera
2010-04-09, 16:31
Medlem
multimegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
men själva skälet till att de låser in sig själva är väl ändå att det inte ska finnas program med onödig massa utav "skit" kod, som gör att iphonen knasar?

Så här har det ju alltid varit med alla operativsystem. För att program ska kunna fungera i framtiden så ska alla systemanrop ske via programmeringsbibliotek / drivrutiner.

Men om man sedan använder assembler, c, basic etc för att anropa dessa bibliotek tycker jag ska vara upp till var och en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in