2010-04-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Nu har jag tröttnat på denna ständiga diskussion om Universums skapelse.
Mestadels därför att i princip alla kreationister har detta argument:
"Enligt Big Bang-teorin skapades universum ur ingenting, utan orsak, vilket är ologiskt!"

Nu till det stora avslöjandet som vräker omkull alla kreationister:
Ingenstans i teorin om Big Bang påstås det att universum skapades ur ingenting. Ingenstans.

Sanningen är den att teorin säger att universum först var koncentrerat i en mycket liten punkt som sedan snabbt expanderade och bildade universum. Ingenstans står det att Big Bang sprang upp från ingenting!
Det är ett gravt missförstånd som de allra flesta troende sitter på, vilket får dem att tycka att Big Bang-teorin är löjlig. Jag har kollat runt en hel del forum och bloggar på internet och även vuxna, bildade troende människor tror detta.

Självklart vore det ologiskt om universum exploderade ur ingenting, men det är inte vad Big Bang säger, för sista gången!

Kreationismen däremot, är som Big Bang fast snäppet värre. Kreationismen säger att Universum skapades ur ingenting, men av en magisk Gud som ser ut som en människa fast han egentligen är en oförkroppsligad ande (wtf?).
Så vilket låter ologiskt egentligen?

Låt oss undersöka universum lite grann:
Vi vet att universum just nu expanderar. Vi vet det därför att vi har observerat att alla objekt och himlakroppar svävar bort ifrån varandra, så att alla galaxer liksom sprids ut och lämnar varandra. Detta har vi mätt och det är vetenskapligt bevisat.
Om man nu vill veta hur Universum såg ut för länge sedan, kan man leka med tanken att spola tillbaka tiden. Då skulle ju istället galaxerna och himlakropparna närma sig varandra, kontrahera, istället för att expandera eller hur? Om man nu spolar tillbaka tiden tillräckligt länge blir ju det självklara resultatet att allting koncentreras och drar sig samman tills det helt enkelt sitter ihop.
Viola, omvänd Big Bang!
Universums expansion är ju därmed ett klart tecken på att Universum en gång långt tillbaka varit koncentrerat och sammanpressat i en liten punkt, en såkallad singularitet.
Även om du är kristen så måste du erkänna att detta tankesätt är helt naturligt och att det egentligen inte går att säga emot.

Därför tycker jag att debatten borde fortsätta, fast den blir ju nu förvånansvärt tom på kreationister eftersom att deras enda argument nu är borta. Men försök gärna.

Åh vänta:
"Kreationistargument nr 2: Ingenting kan skapa sig självt! Därför skapade Gud allt! Fast det säger emot det vi sade innan, eftersom något måste ha skapat Gud (eftersom inget kan skapa sig självt)!"

Jag tänker inte ens svara på detta, argumentet är ett motargument mot sig självt.

Tack.

väl sagt, jag vill bli din vän!
Citera
2010-04-11, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Den mänskliga hjärnan ställer sig då omedelbart frågan vilket medium som tomrummet utvidgar sig i, alltså vad som fanns utanför tomrummet innan det utvidgade sig. Redan i detta visar hjärnan sina svårigheter i att greppa/föreställa sig ändlighet eller oändlighet i tid och rum - allt lika fascinerande omöjligt.
det är logiskt att föreställa sig ett oändligt tomrum, men det är omöjligt att föreställa sig att rummet skulle ta slut, för att det är ologiskt. problemet är inte att vår hjärna inte skulle förstå det, det är bara att det är ologiskt med ett ändligt rum, därför fungerar den idén inte med vår hjärna, för att vår hjärna tänker logiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag antar att du bygger detta resonemang på det gedigna 300 poängsprogrammet i relativitetsteori du läst på harvard. Den konventionella synen på detta, av de som läst en liknande utbildning skulle motsäga dig.
jo, det kan stämma. det beror på att många som läser på universitet blir indoktrinerade till att tro på vetenskapliga teorier/religioner.

Citat:
Eftersom du talar mot observationer som bekräftar rel. teorin så ligger bevisbördan på dig att visa att dessa observationer skulle vara felaktiga.
jag har motbevisat relativitetsteorin många gånger. orkar inte gå in på det just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
Man ar inte saker pa vad tomrummet bestar av. Men en av de ledande hypoteserna, superstrangteorin sa bestar tomrum och materia av samma sak. Vibrerande superstrangar.
det finns en anledning varför vetenskapen kallar det för "tomrum": för att dom tror att det inte består av något.

Citat:
Tid och rum hanger ihop.
jo men det betyder inte att de är samma sak

Citat:
Tid och rum kan ocksa bojas av tyngdkraften och av hog fart. Detta ar bevisade uppmatta fakta.
nej, det stämmer inte riktigt. de säger att det är fakta, men egentligen finns det inte ett enda bevis för det där. det är en liten skillnad med att faktiskt ha fakta, och att bara säga att man har fakta.

Citat:
Vem ska du tro pa om kosmologi om inte det vetenskapliga samfundet? Tror du verkligen att du kan komma pa battre genom att sitta och filosofera pa rummet an all varldens astrofysikers samlade kunskap over mer an hundra ar? Hybris?!?
bra fråga, men jag har en bättre fråga för dig: vad tror du på hellre, en vetenskap som har finjusterats i mer än hundra år än ett vetenskap som har finjusterats i tusentals år?

det är vad bibeln är: en tusentals år gammal vetenskap. jag sitter inte bara och filosoferar om rum och tid här. allt som jag säger står i bibeln. jag själv skulle inte ha visdomen att kunna filosofera ihop sånt här.

Citat:
Om universum ar oandligt, vilket mycket tyder pa, kommer allt som kan handa, att handa. Och inte bara en gang utan ett oandligt antal ganger.
jag skulle inte vara så säker på det. det finns ju nämligen lite naturlagar här i världen också, som hindrar många saker från att hända. flygande rosa elefanter möjligtvis...

Citat:
Universum ar skummare an du nansin kan forestalla dig...
jag håller med om det. men vad är skummare: att vetenskapen har rätt, eller att religioner har rätt?
Citera
2010-04-11, 09:09
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri

jag har motbevisat relativitetsteorin många gånger. orkar inte gå in på det just nu.

d
Kan du åtminstone länka till ett inlägg där du motbevisar relativitetsteorin. SKulle verkligen vilja läsa detta.
Citera
2010-04-11, 10:27
Medlem
Citat:
blablabla

Det har kanns ju helt meningslost att diskutera med dig. Det hela ligger pa nivan: jorden ar platt, det har tusentals ar av vetenskap bevisat. Moderna vetenskapsman vet inte vad de sysslar med, farahedrarna pa steppen for ett par tusen ar sedan hade mkt battre koll...

Det man kan mata exakt med moderna instrument ar inte sant, det vet jag for jag forstar inte vad de haller pa med och darfor ar det nonsens. Jag vet heller inte hur en dator fungerar, darfor finns inte internet. Det ar bara ett pahitt som vetenskapen ljugit ihop...

Cheers!
Citera
2010-04-11, 10:48
Medlem
Nickeps avatar
Ang. det omöjliga i tanken på oändligheten eller ändligheten i tid och rum:
Citat:
det är logiskt att föreställa sig ett oändligt tomrum, men det är omöjligt att föreställa sig att rummet skulle ta slut, för att det är ologiskt. problemet är inte att vår hjärna inte skulle förstå det, det är bara att det är ologiskt med ett ändligt rum, därför fungerar den idén inte med vår hjärna, för att vår hjärna tänker logiskt.
Möjligen kanske jag borde ändra på satsen lite - till:

För den normala mänskliga hjärnan är lika omöjligt att tänka sig en oändlighet eller ändlighet i tid och rum!
Citera
2010-04-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
JAG-känslan, eller om du föredra självmedvetandet, är ju den känslan som gör att du upplever dej som du. Du har ju genom åren förändras och varit med om en massa olika grejer, men det har väl hela tiden känts som det är du som finns där bakom spakarna?

Tecken på Gud? Nej, däremot ett tecken på att vi har en själ. Vi kan faktiskt ha en själ utan att det finns en gud, och det kan faktiskt finnas en Gud utan att vi har en själ.

Å varför? Jag kanske kan förklara det såhär. Om vi har en själ så är det ju den som utgör din JAG-känsla…Å att det är just den grejen som skulle utgöra din själ är just den grejen som inte förändras, är inte det ett lustigt sammanträffande?... Å det är också just den grejen vi förstår oss minst på i hjärnan, känslor och allt förstår vi oss på hyfsat bra, men här står vi och stampar.
Så uppfattningen om at Jag är Jag är ett tecken på en själ? Varför?
Uppfattningen om att en stol är en stol, vad innebär det då?
Att vi har intelligens nog att identifiera oss själva är inget tecken på att icke-mätbar magisk plasma av ett hittills oupptäckt ämne flyter i våra ådror. Det är ett tecken på att vi har ett högt utvecklat abstrakt och filosofiskt tänkande. Och som jag nog redan sagt till dig vid ett tillfälle, så kan även JAG-känslan förändras, något som ofta är direkt relaterat till området till hjärnan.
Så du menar att eftersom definitionen av en själ är en JAG-känsla, så finns själen eftersom den känslan är oföränderlig? Om jag hade definierat själen som att vi har två ben (vilket också är oföränderligt, om man har tur) hade det varit ett tecken på själen också?
Det finns olika tolkningar av själen, och bara för att vissa delar av kroppen och medvetandet inte förändras så styrker det inte själens existens minsta lilla. Enligt min åsikt vill säga.

Citat:
du kanske missade mitt inlägg på föregående sida där jag slaktade dina argument. men det är klart, det är vad brukar hända när ateister blir krossade, de bara håller om öronen och fortsätter tjata om samma argument trots att de har blivit motbevisade hundratals gånger.

slump förklarar ingenting. det kan inte finnas någon slump för att vi lever i en värld av orsak och verkan. slump är ateisternas gud, som de använder för att fylla luckorna i deras kunskap, som de religiösa använder för att fylla dom med gudar.
Om du krossat alla mina argument helt så missade jag det, du får gärna komma med dom igen.
Menar du att du krossat hela Big Bang-teorin, för den är mitt argument.

Och slump förklarar en hel del. Många missuppfattar slumpen, då definitionen "något bara händer helt enkelt" kan låta lika ologisk som "Gud gjorde det".
Men om du kastar en tärning så är det ju inte av "random chance" som du får t.ex en fyra. Du får en fyra därför att tärningar studsade och landade på ett sådant sätt att fyran kom överst. Det är det som är slump, inte att saker händer helt utan anledning. Så att det inte kan finnas någon slump är ett dåraktigt påstående. Allting beror på slumpen, att jag sitter här och skriver nu är att jag av en slump vaknade extra tidigt idag. Påstår du att det inte var en slump, menar du att det var Ödet?

Vetenskapen fyller inte i alla luckor med "slump", men jag förstår vad du menar med att slump är ateisternas Gud. Det är nämligen så att om forskare står inför valet att förklara något med antingen slump eller Gud, så väljer dom slumpen, av den enkla anledningen att Gud har aldrig setts, hörts eller fått någon mätbar påverkan på den fysiska världen, medan slumpen syns, hörs och mäts överallt hela tiden. Forskarna väljer dett uppenbara och naturliga framför det ovetenskapliga. Vad är det som är fel med det?
Senast redigerad av DrCofexer 2010-04-11 kl. 11:26.
Citera
2010-04-11, 12:18
Medlem
wootens avatar
Har har ni en liten del av en föreläsning där det gås igenom vad tomrum är. Det är nämligen inte tomt.
http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo#t=19m41
Citera
2010-04-11, 12:23
Medlem
Citat:
nonsens. man kan inte säga att tiden började någonstans i tiden.

dessutom säger du emot vad du sa när du började tråden. du sa att big bang teorin inte sa universum kom från ingenting, och nu säger du att det fanns ingen tid innan big bang. utan tid kan det inte finnas någon materia, så universum kom från ingenting enligt big bang teorin
Det finns mig veterligen ingen lag eller princip som säger att utan tid finns det ingen materia. Visa gärna en källa på det så kan jag tänka över det.
Citera
2010-04-11, 21:24
Medlem
ninjaans avatar
jag tror att världen vi lever i, samt allt som finns i den är skapad av en äldre, osynlig man som sitter någonstans bland molnen. han skapade Adam och Eva som parade sig och fick barn, deras barn parade sig senare med varandra och barnen blev incest,kanske en bra förklaring till varför världen ser ut som den gör idag? jag tror på detta till 100 % för om jag inte skulle tro på det så skulle den äldre, osynliga mannen skicka mig till helvetet där jag skulle brinna i en evighet. Ganska uppenbart faktiskt..
Citera
2010-04-11, 23:37
Medlem
Argumenten i mina tidigare poster lyser med sin frånvaro i fortsättningen av tråden, vilket säger mig ganska jättemycket om hur lönt det är att försöka förklara de finare detaljerna i Big Bang-teorin för de religiösa som klamrat sig fast vid det här ämnet.

Till de som försöker:
Försök att inse att det är omöjligt att få blint religiösa människor att ändra åsikt om någonting som ens kan få dem att närma sig slutsatsen att den uppfattning de blivit matade med och byggt upp deras otroligt fenomenalt fantastiskt magnifika personlighet sedan barnsben är skit. (hybris(="ologiskt", "bibelns ord håller större vikt än vetenskapens"), noll självinsikt(="Jag fattar verkligen vad jag pratar om, för det känns rätt") o.s.v.)

Jag blir också frustrerad när religion hämmar vetenskap, men utan att revolutionera skolväsendet in absurdum så kommer vårt samhälle fortsätta att prutta ut folk som inte kan lyssna eftersom de helt enkelt varken kan eller vill förstå vad andra säger.
Citera
2010-04-12, 00:41
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Har har ni en liten del av en föreläsning där det gås igenom vad tomrum är. Det är nämligen inte tomt.
http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo#t=19m41
Intressant video, den fick mig att fundera lite. Tack för den! Just det där vad själva vävnaden av universum består av är intressant. Videon gav väl inte direkt något definitivt svar men några ledtrådar.
Citera
2010-04-12, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
Moderna vetenskapsman vet inte vad de sysslar med, farahedrarna pa steppen for ett par tusen ar sedan hade mkt battre koll...
jo, men de fick sin kunskap från avancerade civilizationer som levde innan syndafloden. deras civilization hade utvecklats mycket längre än vi har utvecklats idag, därför visste de bättre än vi vet idag, och därför står det saker i religioner idag som vi fortfarande inte förstår. tänk dig hur avancerad vår vetenskap kommer vara om 10000 år? ungefär som magi jämfört med våra primitiva ipods och raketer, eller hur? och religioner pratar mycket om magi. det var egentligen inte magi, det var bara en väldigt avancerad teknologi. de visste vad de snackade om, och de pratade aldrig om något "big bang", de hade andra förklaringar till hur universum uppstod.

Citat:
Det man kan mata exakt med moderna instrument ar inte sant, det vet jag for jag forstar inte vad de haller pa med och darfor ar det nonsens. Jag vet heller inte hur en dator fungerar, darfor finns inte internet. Det ar bara ett pahitt som vetenskapen ljugit ihop...
lol..

Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
För den normala mänskliga hjärnan är lika omöjligt att tänka sig en oändlighet eller ändlighet i tid och rum!
min hjärna kanske inte är helt normal då för jag har inga problem att tänka ett oändligt rum. ett ändligt rum däremot är absolut nonsens.

Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Allting beror på slumpen, att jag sitter här och skriver nu är att jag av en slump vaknade extra tidigt idag. Påstår du att det inte var en slump, menar du att det var Ödet?
det var ett resultat av orsak och verkan.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-04-12 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in