• 1
  • 2
2010-04-11, 23:23
Bannlyst
Egentligren är det upp till vara och enatt utföra psykisk/fysiskt våld. Dock har vi kollektiva normer och värderingar som genomsyrar samhället. Sedan finns det juridiska institutioner som tar vid när människor överskrider gränser för det normal eller snarare avvikelse för vadd som är rätt eller fel.
Citera
2010-04-12, 02:17
Medlem
gulebolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Egentligren är det upp till vara och enatt utföra psykisk/fysiskt våld. Dock har vi kollektiva normer och värderingar som genomsyrar samhället. Sedan finns det juridiska institutioner som tar vid när människor överskrider gränser för det normal eller snarare avvikelse för vadd som är rätt eller fel.

Har du sett A Clockwork Orange? Det som gör människor till människor är just vår förmåga att välja. De flesta människor har nog en ganska allmängiltig uppfattning om rätt och fel. Fel att döda, rätt att hjälpa en tant över gatan.

Men som svar på frågan 'varför är det inte okej att slå någon?'. Personen som blir slagen har inte valt att bli slagen. Du inskränker på hans (eller hennes) rättighet att välja, du frihetsberövar personen. Om du förväntar dig att själv kunna välja, måste du avstå vissa val för att 'förtjäna' den rättigheten.

Det är i varje fall så jag ser på det.
Citera
2010-04-12, 02:46
Medlem
Magnanimitys avatar
Problemet med våld är att det är så oerhört svårt att kontrollera det. Det slutar inte bara vid en tillrättavisande örfil/käftsmäll i många, troligen de flesta fall. Den som blir slagen kommer känna sig oerhört kränkt i de flesta fall. Vi är inte som vissa andra varelser som bara accepterar fysisk dominans. Även om man kan dominera en person handgripligen så kan han/hon bland annat återvända med hjälp/vapen.

Sen är det oerhört farligt att använda så mycket våld som krävs för att verkligen stoppa någon, ett bråk kan lätt förvandlas till ett dråp. Speciellt om man inte vet vad man gör eller om man inte har ett väldigt stort övertag och kan sköta det smidigt.

Jag tränar kampsport, men jag avskyr våld utanför träningslokalen, på grund av alla erfarenheter som jag har haft. Hur det än går så är det bäst om det aldrig hade hänt över huvudtaget. Så det är bra att samhället har utvecklat en aversion mot våld i sociala sammanhang.
Citera
2010-04-12, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guleboll
Har du sett A Clockwork Orange? Det som gör människor till människor är just vår förmåga att välja. De flesta människor har nog en ganska allmängiltig uppfattning om rätt och fel. Fel att döda, rätt att hjälpa en tant över gatan.

Men som svar på frågan 'varför är det inte okej att slå någon?'. Personen som blir slagen har inte valt att bli slagen. Du inskränker på hans (eller hennes) rättighet att välja, du frihetsberövar personen. Om du förväntar dig att själv kunna välja, måste du avstå vissa val för att 'förtjäna' den rättigheten.

Det är i varje fall så jag ser på det.
Bra svar.
Citera
2010-04-14, 22:05
Medlem
Tage461s avatar
Har funderat lite på ämnet om det är okej att slå någon och har kommit fram till tesen att de samhällsvärderingar som vi lever efter idag är onaturliga.
Vad jag menar är att våld är lika naturligt som att äta och föröka sig. Titta bara på djur världen, om någon överstiger en gräns så ska individen dö om den inte hinner fly. Vi är också djur och har i tiotusentals år fungerat på det sättet, det är bara under de senaste tusen åren som evolutionen har halkat snett och avlat fram fysiskt svagare individer som viker för en höjd hand.
Eller så har jag helt fel, men som sagt var bara en tes.
Citera
2010-04-14, 22:36
Medlem
Fr0ggehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage461
Har funderat lite på ämnet om det är okej att slå någon och har kommit fram till tesen att de samhällsvärderingar som vi lever efter idag är onaturliga.
Vad jag menar är att våld är lika naturligt som att äta och föröka sig. Titta bara på djur världen, om någon överstiger en gräns så ska individen dö om den inte hinner fly. Vi är också djur och har i tiotusentals år fungerat på det sättet, det är bara under de senaste tusen åren som evolutionen har halkat snett och avlat fram fysiskt svagare individer som viker för en höjd hand.
Eller så har jag helt fel, men som sagt var bara en tes.
Nu vet inte jag om du endast talar om huruvida våld är naturligt eller inte eller om du implicerar att eftersom det är naturligt så är det rätt.

Det är väldigt vanligt att man härleder ett "bör" från ett "är" vilket man inom filosofin kallar för ett logiskt felslut (om jag inte tar miste på termen). Ett logiskt felslut är ett resonemang som går ut på att hur någonting förhåller sig säger någonting om hur det bör förhålla sig. Till exempel: "Vi har haft slaveri i tusentals år - därför är det rätt" eller "det är onaturligt att byta kön, därför är det fel" etc. När vi talar om moral så talar vi nämligen om hur saker bör vara och då är det helt irrelevant hur någonting är eller har varit.

Det kan vara värt att tänka på i en sån här diskussion, då naturligt/onaturligt ofta dyker upp och används för att styrka att moraliskt påstående.
Citera
2010-04-14, 23:50
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
Nu vet inte jag om du endast talar om huruvida våld är naturligt eller inte eller om du implicerar att eftersom det är naturligt så är det rätt.

Det är väldigt vanligt att man härleder ett "bör" från ett "är" vilket man inom filosofin kallar för ett logiskt felslut (om jag inte tar miste på termen). Ett logiskt felslut är ett resonemang som går ut på att hur någonting förhåller sig säger någonting om hur det bör förhålla sig. Till exempel: "Vi har haft slaveri i tusentals år - därför är det rätt" eller "det är onaturligt att byta kön, därför är det fel" etc. När vi talar om moral så talar vi nämligen om hur saker bör vara och då är det helt irrelevant hur någonting är eller har varit.

Det kan vara värt att tänka på i en sån här diskussion, då naturligt/onaturligt ofta dyker upp och används för att styrka att moraliskt påstående.

Väldigt bra förklaring.
Citera
2010-04-15, 11:00
Medlem
nevermindzs avatar
Jag tycker frågeställningen är udda, borde du inte fråga varför det är okej att misshandla någon verbalt? Att det inte är okej att slå någon är lätt att förklara: ingen vill bli slagen. Skall det behöva vara svårare än så?
Citera
2010-04-16, 12:34
Medlem
Det ligger väl i ens egenintresse, skulle du vilja att nån slog dig? Oftast eftersträvar man ju att det ska vara så jämlikt emellan alla människor, så skulle vi ge dig rätten att slå någon, så behöver vi ge den rätten till alla andra också. I slutändan är det nog en rätt okej regel att komma överens om
Citera
2010-04-16, 21:58
Medlem
GregoryHouses avatar
Det finns inget rätt eller fel, för världen, livet och allt omkring oss är en slump. Det är vi människor som har hittat på detta, förmodligen för alla inte har samma fysiska kapacitet och att det ska vara rättvist i dagens samhälle.
Citera
2010-04-16, 23:22
Medlem
fysiskt våld ger skador,
att säga elaka saker till folk ger en känsla av eventuella framtida fysiska skador, med tanke försvar reaktioner som sätter in, ökad puls, adrenalin, depression (kroppen hålls redo för kommande fysisk påfrestning)
Citera
2010-04-17, 02:00
Bannlyst
Personer som förtjänar det förtjänar det. Jag har inga problem med att slå svartskallar jag vet går runt och spöar skiten ur folk som vägrar ge dem pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in