Citat:
Ursprungligen postat av Tage461
Har funderat lite på ämnet om det är okej att slå någon och har kommit fram till tesen att de samhällsvärderingar som vi lever efter idag är onaturliga.
Vad jag menar är att våld är lika naturligt som att äta och föröka sig. Titta bara på djur världen, om någon överstiger en gräns så ska individen dö om den inte hinner fly. Vi är också djur och har i tiotusentals år fungerat på det sättet, det är bara under de senaste tusen åren som evolutionen har halkat snett och avlat fram fysiskt svagare individer som viker för en höjd hand.
Eller så har jag helt fel, men som sagt var bara en tes.
Nu vet inte jag om du endast talar om huruvida våld är naturligt eller inte eller om du implicerar att eftersom det är naturligt så är det rätt.
Det är väldigt vanligt att man härleder ett "bör" från ett "är" vilket man inom filosofin kallar för ett logiskt felslut (om jag inte tar miste på termen). Ett logiskt felslut är ett resonemang som går ut på att hur någonting förhåller sig säger någonting om hur det bör förhålla sig. Till exempel: "Vi har haft slaveri i tusentals år - därför är det rätt" eller "det är onaturligt att byta kön, därför är det fel" etc. När vi talar om moral så talar vi nämligen om hur saker
bör vara och då är det helt irrelevant hur någonting är eller har varit.
Det kan vara värt att tänka på i en sån här diskussion, då naturligt/onaturligt ofta dyker upp och används för att styrka att moraliskt påstående.