Citat:
Ursprungligen postat av Stekolle
När man dör så slutar kroppen fungera. Ditt hjärta slår inte, din hjärna arbetar inte. Du kan inte röra dig, du är död. Men hur vet vi att vi inte ligger och drömmer? Eller om vi säger att vi blir skjutna i huvudet dör på en halv sekund, hur vet man att man inte ligger där och har ont, eller ligger och tänker "Jag blev skjuten i huvudet, jag kan inte röra mig. Är jag bara förlamad?" Sen innan din kropp ruttnar så börjar du drömma, och du kanske drömmer om ett annat liv. Befinner jag mig i en dröm just nu? Är jag egentligen död, men jag drömmer om ett annat liv just nu?
Att vi skulle ha samma medvetande nu ser jag som svårt. Där är det nog så att man måste tro på själavandring enligt någon religion eller liknande.
Själva drömmarna och tankarna är ju egentligen bara kemiska reaktioner. Så att tankarna i sig skulle kunna finnas kvar även när livet är förlorat borde rimligtvis inte vara omöjligt.
Lika lite som att djur faktiskt har reaktioner på sin omgivning, men att de flesta djur faktiskt saknar ett medvetande som sätter in dem i verklighetens kontext.
Så jag tror tankarna kan finnas kvar, men utan ett registrerande medvetande. Åtminstone inte ett medvetande som är så som vi har nu.