2010-04-08, 17:30
Medlem
Stekolles avatar
För det första, förlåt mig för en värdelös rubrik.

För det andra så tänkte jag skriva det jag har gått och grunnat på ett tag.

När man dör så slutar kroppen fungera. Ditt hjärta slår inte, din hjärna arbetar inte. Du kan inte röra dig, du är död. Men hur vet vi att vi inte ligger och drömmer? Eller om vi säger att vi blir skjutna i huvudet dör på en halv sekund, hur vet man att man inte ligger där och har ont, eller ligger och tänker "Jag blev skjuten i huvudet, jag kan inte röra mig. Är jag bara förlamad?" Sen innan din kropp ruttnar så börjar du drömma, och du kanske drömmer om ett annat liv. Befinner jag mig i en dröm just nu? Är jag egentligen död, men jag drömmer om ett annat liv just nu? Troligtvis inte, men den tanken har jag haft sedan jag var sju - åtta år, och jag kan fortfarande inte släppa den.

Blev en lite luddig text. Ursäkta mig för eventuella stav/grammatiska fel, men jag bjuder på det.

Vad tror ni?
Citera
2010-04-08, 17:34
Medlem
Astenikers avatar
Ingen hjärnaktivitet, inga tankar eller drömmar.
Citera
2010-04-08, 18:04
Medlem
Stekolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker

Hur vet du det? Hur vet någon det? Ingen har suttit i den sitsen och kunnat tala om det.
Citera
2010-04-08, 18:05
Medlem
Triacetylmorfins avatar
Citat:
Precis, tankar och drömmar är ju inget annat än just hjärnaktivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Stekolle
Hur vet du det? Hur vet någon det? Ingen har suttit i den sitsen och kunnat tala om det.
Det VET ingen, men en kvalificerad gissning kan man ju göra. Drömmar kan mätas med elektroder på huvudet.

Frågan blir då istället hurvida kroppen och sinnet/själen är skilda ting, vilket det säkert finns 100 trådar om redan.
Citera
2010-04-10, 19:18
Medlem
Har du någonsin svimmat, förlorat medvetandet av ett slag mot huvudet eller kunnat komma ihåg vad du tänkte innan du somnade?

Dödsögonblicket borde vara något liknande + DMT som frigörs i tallkottskörteln...

Sedan är det väl en fråga om hur du ser på "livet efter detta" ifall du funderar mer på sådant. Finns ditt medvetande oberoende av din hjärna, eller anser du att hjärnans död = total död, allt är slut?

Citera
2010-04-10, 20:19
Medlem
Astenikers avatar
Har för mig att det var Wittgenstein eller Schopenhauer som sade att man inte upplever sitt dödsögonblick...
Citera
2010-04-10, 21:30
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekolle
När man dör så slutar kroppen fungera. Ditt hjärta slår inte, din hjärna arbetar inte. Du kan inte röra dig, du är död. Men hur vet vi att vi inte ligger och drömmer? Eller om vi säger att vi blir skjutna i huvudet dör på en halv sekund, hur vet man att man inte ligger där och har ont, eller ligger och tänker "Jag blev skjuten i huvudet, jag kan inte röra mig. Är jag bara förlamad?" Sen innan din kropp ruttnar så börjar du drömma, och du kanske drömmer om ett annat liv. Befinner jag mig i en dröm just nu? Är jag egentligen död, men jag drömmer om ett annat liv just nu?

Att vi skulle ha samma medvetande nu ser jag som svårt. Där är det nog så att man måste tro på själavandring enligt någon religion eller liknande.

Själva drömmarna och tankarna är ju egentligen bara kemiska reaktioner. Så att tankarna i sig skulle kunna finnas kvar även när livet är förlorat borde rimligtvis inte vara omöjligt.

Lika lite som att djur faktiskt har reaktioner på sin omgivning, men att de flesta djur faktiskt saknar ett medvetande som sätter in dem i verklighetens kontext.

Så jag tror tankarna kan finnas kvar, men utan ett registrerande medvetande. Åtminstone inte ett medvetande som är så som vi har nu.
Citera
2010-04-10, 21:59
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitbac
Så jag tror tankarna kan finnas kvar, men utan ett registrerande medvetande. Åtminstone inte ett medvetande som är så som vi har nu.
Men hjärnan sönderfaller ju ganska snabbt efter det att döden har inträtt. Den elektriska aktiviteten upphör, liksom de kemiska reaktioner som är förknippade med tankar och medvetande.
Citera
2010-04-10, 22:08
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Men hjärnan sönderfaller ju ganska snabbt efter det att döden har inträtt. Den elektriska aktiviteten upphör, liksom de kemiska reaktioner som är förknippade med tankar och medvetande.

Sant, men vi vet ju fortfarande rysligt lite. Man har ju gjort tester där man överfört minnen till plattmaskar genom att mata dem fränder som lärt sig hitta i en labyrint.

Kanske finns vårt "jag" lagrat i hjärnans struktur? Kanske kan den överföras till andra saker sedan?
Citera
2010-04-14, 20:46
Bannlyst
Personligen tror jag inte någonting i rymden kan försvinna utan kan lika lätt återuppbyggas, precis som ett sönderfallande höghus om man rullar tillbaka filmen. Allting är enligt mig inspelat i världen omkring oss, vi finns kvar för evigt och försvinner aldrig våra tankar blir en del av universum, spridda precis som när ett sönderfallande höghus förvandlas till damm.
Citera
2010-04-14, 20:55
Medlem
Ganska nyligen skapad tråd om ämnet: https://www.flashback.org/t1165909
Citera
2010-04-15, 02:55
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triacetylmorfin
Drömmar kan mätas med elektroder på huvudet.

Inte upplevelsen som medvetandet upplever och observerar. Kan man mäta smärta? Man kan observera att personen som upplever en smärtsam upplevelse har ont, och man kan mäta på hjärnan att den antagligen arbetar, och man kan se att det skickas ut endorfiner och adrenalin och sånt. Men mäter man verkligen känslan/upplevelsen? Nä det gör man ju inte! Samma med drömmar. Att mäta på hjärnan betyder inte nödvändigtvis att det är hjärnan som skapar drömmarna. Det kan (och detta tror jag) vara så att drömmarna skickas till hjärnan som lagrar det till fysiska minnen eller nåt sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in