2010-04-11, 17:44
Medlem
Hardstekts avatar
Värmland.

Skåne förstår jag inte. Det är helt platt och öppet. Vilket gör att det alltid är blåsigt.
Citera
2010-04-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Småland är det bästa landskapet, därför att det rymmer alla de olika slags naturtyper man kan önska sig: skärgård (Västervik och Oskarshamn), kust, tall- och granskogar men också bokskog, berg och raviner, mossor och myrar, samt böljande slättlandskap (Möreslätten).
Sen har man Vättern också.
Citera
2010-04-12, 00:03
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasren
Sen har man Vättern också.
Ja, Småland har även Gränna (polkagrisar, ingenjör André) och Visingsö (remmalag, Sveriges första kungaborg).
Citera
2014-02-12, 19:04
Medlem
murmansk3s avatar
Jämtland speciellt den västra halvan
Citera
2014-02-12, 19:38
Medlem
Ångermanland, Höga Kusten.

"High coast/Kvarken Archipelago, the only natural site in Sweden classified as World Heritage".

Gillar mer Höga Kusten än t.ex. Bohusläns kust eller Stockholms skärgård.
Citera
2014-02-12, 23:06
Medlem
IceEyess avatar
Natur- och fjällvärlden i Härjedalen är otroligt vacker.
Citera
2014-02-14, 06:38
Medlem
Wargs avatar
Efter att ha varit i stora delar av Sverige så säger jag spontant Norrbotten. Vandrande vid Kebnekaise = guld. Rinner miniforsar/småbäckar med smält is ned ifrån bergen och ut i dalen där man går. Totalt glasklart, iskallt och rent. Underbart att dricka samtidigt som man beskådar utsikten.
Utöver Kebnekaise tillkommer ju även norrskenen.

Bohuslän, Gotland samt Uppland (skärgården) är även det fint.

Sämsta landskapet är Skåne. Tråkigt landskap som påminner om Danskt landskap, vilket är hemskt.
Citera
2014-02-14, 07:58
Medlem
Det är givetvis helt individuellt beroende på vad man själv har för preferenser. Själv är jag ingen havsmänniska och skulle dö av leda i Bohuslän, så jag säger Norrbotten om man nu tvunget ska ta ett svenskt landskap (Norge är mycket finare alla dar i veckan). Skåne är också vackert men kanske lite platt. Jag gillar ytterligheter
Citera
2014-02-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 85f1.8
Det är givetvis helt individuellt beroende på vad man själv har för preferenser. Själv är jag ingen havsmänniska och skulle dö av leda i Bohuslän, så jag säger Norrbotten om man nu tvunget ska ta ett svenskt landskap (Norge är mycket finare alla dar i veckan). Skåne är också vackert men kanske lite platt. Jag gillar ytterligheter

Varför går det bra med Norrbotten och Skåne som har kust och skärgårdar, men inte Bohuslän? De flesta i Skåne bor väl ändå längs kusten?
Citera
2014-02-14, 09:20
Medlem
MrsSantas avatar
Finast är det enligt mig i Dalsland o Värmland. Tyvärr är det kanske inte de landskap man hälst flyttar till då det kan vara svårt att hitta jobb i vissa delar.
Citera
2014-02-14, 09:45
Nu är inte Norrland ett landskap, men det får ni ha överseende med. Jag skulle inte säga att Norrland har de bästa landskapen, jag skulle för allt i världen inte kunna bosätta mig där uppe, men nog finns de finaste landskapen där i alla fall. Jag har en väldigt romantisk bild över Norrland med höga berg, djupa dalar, stora mörka skogar, små forsande bäckar med rent vatten där man kan dricka rakt ur utan problem osv. För mig är Norrland frihet och skönhet. När jag är där uppe njuter jag av naturen så mycket jag kan. Att befinna sig på en hög höjd och blicka ut över ett skogsbeklätt landskap där små samhällen/byar tittar fram här och var är så himla magiskt på något sätt. Sen är det förstås väldigt vackert på vintern med all snö som kommer.
Citera
2014-02-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Efter att ha varit i stora delar av Sverige så säger jag spontant Norrbotten. Vandrande vid Kebnekaise = guld. Rinner miniforsar/småbäckar med smält is ned ifrån bergen och ut i dalen där man går. Totalt glasklart, iskallt och rent. Underbart att dricka samtidigt som man beskådar utsikten.
Utöver Kebnekaise tillkommer ju även norrskenen.

Bohuslän, Gotland samt Uppland (skärgården) är även det fint.

Sämsta landskapet är Skåne. Tråkigt landskap som påminner om Danskt landskap, vilket är hemskt.

Kebnekaise ligger dock i Lappland. Norrbotten som landskap har väl i princip inga fjäll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in