Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fick fram samma key med två av keysökarprogrammen, men de stämmer inte överens med det som står på undersidan av datorn? (Det är ett antal tecken som är utnötta, men de flesta kan man uttyda.)
Jag ska försöka förklara det lite tydligare. Den nyckeln som finns på etiketten är en OEM-nyckel. Den är unik för varje dator och går att använda om man väljer att installera om datorn med egna media. Emellertid, på installationen som är gjord hos tillverkaren och som datorn levereras med används ofta en SLP-nyckel; en universalnyckel unik för tillverkaren som används på alla datorer som tillverkas hos denna. Varje större tillverkare gör så då det knappast är praktiskt möjligt att mata in olika nycklar på olika datorer. Det är därför nyckeln du får fram inte stämmer överens med den du ser på etiketten.
Nu vet jag inte varför du vill ha fram nyckeln men jag antar att du vill installera om datorn. Det går att använda nyckeln du fått fram men du måste aktivera OS:et på det sätt som det är tänkt med SLP-nycklar; genom certifikat. Mer om det hittar du här:
http://forums.mydigitallife.info/index.php
Edit: Vad har du för dator, om jag får fråga?