Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-08, 15:24
Medlem
Troians avatar
Registernyckeln på klistermärket under datorn har nötts ut. Finns det något sett i Windows XP att se vad man har för registernyckel till operativsystemet?
Citera
2010-04-08, 15:31
Medlem
cannaBes avatar
Kod:
Rem lookup digital product id from registry
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
HexBuf = WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId")
For l = lBound(HexBuf) to uBound(HexBuf)
tmp=tmp & " "& Hex (HexBuf(l))
next

WshShell.Popup "Found Digital Product Id in registry:-" & _
" " & _
" " & _
" " & tmp
StartOffset = 52
EndOffset =67
Dim Digits (24)

Digits (0) = "B" : Digits (1) = "C": Digits (2) = "D": Digits (3) = "F":
Digits (4) = "G": Digits (5) = "H": Digits (6) = "J": Digits (7) = "K":
Digits (8) = "M": Digits (9) = "P": Digits (10) = "Q": Digits (11) = "R":
Digits (12) = "T": Digits (13) = "V": Digits (14) = "W": Digits (15) = "X":
Digits (16) = "Y": Digits (17) = "2": Digits (18) = "3": Digits (19) = "4":
Digits (20) = "6" : Digits (21) = "7" : Digits (22) = "8": Digits (23) = "9"

dLen = 29
sLen = 15
Dim HexDigitalPID (15)
Dim Des (30)
For i = StartOffset to EndOffset
HexDigitalPID (i-StartOffset) = HexBuf(i)
tmp2=tmp2 & " "& Hex (HexDigitalPID(i-StartOffset))
next
WshShell.Popup "Found Digital Product Id in registry:-" & _
" " & _
" " & _
" " & tmp & _
" " & _
" " & _
" " & _
" " & _
"Located the sequence in the digital product ID. Can you see it in the one above (Tip:- 2nd line, 8 in from the left) :- " & _
" " & _
" " & tmp2
KEYSTRING =""
for i=dLen-1 to 0 step -1
if ((i + 1) mod 6) = 0 then
Des (i) = "-"
KEYSTRING =KEYSTRING & "-"
else
HN = 0
For N = (sLen -1) to 0 step -1
Value = ( (HN *2^8 ) Or HexDigitalPID (N))
HexDigitalPID (N) = Value \ 24
HN = (Value mod 24)

next

Des(i) = Digits(HN)
KEYSTRING =KEYSTRING & Digits(HN)
end if
next
KEYSTRING2 = StrReverse (KEYSTRING)
WScript.Echo "Having finished messing about performing mathmatical stuff" & _
" on your Product ID i have come to the conclusion your XP Key is:- " & _
" " & KEYSTRING2

Spara som .vbs
Citera
2010-04-08, 15:35
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Registernyckeln på klistermärket under datorn har nötts ut. Finns det något sett i Windows XP att se vad man har för registernyckel till operativsystemet?

Din laptop från fabrik kommer med en OEM-nyckel som är lika för ALLA datorer med Windows XP Home (eller XP Pro, annan generell OEM-nyckel) från den fabriken. Googla på "xp slp <ditt-dator-fabrikat>"
Citera
2010-04-08, 15:38
Medlem
Google is your friend.

http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/findxpkey.htm
Citera
2010-04-08, 17:21
Medlem
Troians avatar
Fick fram samma key med två av keysökarprogrammen, men de stämmer inte överens med det som står på undersidan av datorn? (Det är ett antal tecken som är utnötta, men de flesta kan man uttyda.)
Citera
2010-04-08, 18:05
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Fick fram samma key med två av keysökarprogrammen, men de stämmer inte överens med det som står på undersidan av datorn? (Det är ett antal tecken som är utnötta, men de flesta kan man uttyda.)
Jag ska försöka förklara det lite tydligare. Den nyckeln som finns på etiketten är en OEM-nyckel. Den är unik för varje dator och går att använda om man väljer att installera om datorn med egna media. Emellertid, på installationen som är gjord hos tillverkaren och som datorn levereras med används ofta en SLP-nyckel; en universalnyckel unik för tillverkaren som används på alla datorer som tillverkas hos denna. Varje större tillverkare gör så då det knappast är praktiskt möjligt att mata in olika nycklar på olika datorer. Det är därför nyckeln du får fram inte stämmer överens med den du ser på etiketten.

Nu vet jag inte varför du vill ha fram nyckeln men jag antar att du vill installera om datorn. Det går att använda nyckeln du fått fram men du måste aktivera OS:et på det sätt som det är tänkt med SLP-nycklar; genom certifikat. Mer om det hittar du här:

http://forums.mydigitallife.info/index.php

Edit: Vad har du för dator, om jag får fråga?
Senast redigerad av sWeePerr 2010-04-08 kl. 18:11.
Citera
2010-04-09, 01:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Jag ska försöka förklara det lite tydligare. Den nyckeln som finns på etiketten är en OEM-nyckel. Den är unik för varje dator och går att använda om man väljer att installera om datorn med egna media. Emellertid, på installationen som är gjord hos tillverkaren och som datorn levereras med används ofta en SLP-nyckel; en universalnyckel unik för tillverkaren som används på alla datorer som tillverkas hos denna. Varje större tillverkare gör så då det knappast är praktiskt möjligt att mata in olika nycklar på olika datorer. Det är därför nyckeln du får fram inte stämmer överens med den du ser på etiketten.

Nu vet jag inte varför du vill ha fram nyckeln men jag antar att du vill installera om datorn. Det går att använda nyckeln du fått fram men du måste aktivera OS:et på det sätt som det är tänkt med SLP-nycklar; genom certifikat. Mer om det hittar du här:

http://forums.mydigitallife.info/index.php

Jag har egentligen inget behov av nyckeln just nu, det är mer om den skulle krascha och jag därför skulle behöva installera om den, vad jag då ska svara på frågan om OEM-nyckel. Men det kanske inte efterfrågas? Och om det gör det så anger jag alltså SLP-nyckeln, förutsatt att jag använder den media jag fick med från tillverkaren?

Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Edit: Vad har du för dator, om jag får fråga?

Aktuell dator är en Samsung N120. Nyckeln jag fick fram ger en hel del träffar kopplade till Samsung när jag googlar.
Citera
2010-04-09, 02:04
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Aktuell dator är en Samsung N120. Nyckeln jag fick fram ger en hel del träffar kopplade till Samsung när jag googlar.

Precis exakt, det fina i kråksången är att du kan använda vilken XP-version/distribution som helst och sen ändra OEMBIOS och produktnyckel mha programmet " VLK and OEMBIOS changer" eftersom din dator är försedd med SLP i BIOS. SLP är en "märkning" i BIOS som berättar för Windows att det är en fabriksdator och som inte behöver aktiveras dvs den är för-aktiverad.
Citera
2010-04-09, 05:13
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Jag har egentligen inget behov av nyckeln just nu, det är mer om den skulle krascha och jag därför skulle behöva installera om den, vad jag då ska svara på frågan om OEM-nyckel. Men det kanske inte efterfrågas? Och om det gör det så anger jag alltså SLP-nyckeln, förutsatt att jag använder den media jag fick med från tillverkaren?

Om du använder tillverkarens media så behöver du oftast inte ange nyckeln då den och certifikat redan brukar vara infogade i det. Aktivering sker då automatiskt. Annars kan man göra som hasenfrasen skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in