2010-12-24, 12:34
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
När jag sluter mina ögon och tänker hör jag mig själva prata och tänka. När jag sover så drömmer jag. Vad är det som tänker? Består allt av impulser som jag tolkar som något medvetande eller är det min s k "själ"?
Sätt er in i situationen att ni går på en väg och tänker, det kommer en lastbil och kör på er och ni dör. Jag kan inte föreställa mig den situationen för jag vet inte vart mitt "medvetande" tar vägen. Jag kan tänka mig att min kropp är död men omöjligt att den tänkande delen av mig slutar. Detta är inte på ett religiöst plan utan snarare ett kroppsligt kontra spirituellt sätt. Tror jag.
Sätt er in i situationen att ni går på en väg och tänker, det kommer en lastbil och kör på er och ni dör. Jag kan inte föreställa mig den situationen för jag vet inte vart mitt "medvetande" tar vägen. Jag kan tänka mig att min kropp är död men omöjligt att den tänkande delen av mig slutar. Detta är inte på ett religiöst plan utan snarare ett kroppsligt kontra spirituellt sätt. Tror jag.
Att kalla någonting för ett "verktyg" är lite vanskligt, eftersom begreppet verktyg är oerhört subjektivt för oss människor; det implicerar att det är någonting man använder, att det är någonting som underlättar eller möjliggör en handling samt är generellt sätt någonting man "har användning av" eller "är bra att ha". Jag vill ändå säga att medvetandet som du upplever det (om du nu gör det; har hört folk argumentera för att det man upplever som upplevelse faktiskt är en illusion, vad nu det betyder... tänker lämna det därhän tills vidare) är ett verktyg ur rent evolutionär syn; användningsområdet är att sortera information, behandla den och på så vis kunna lösa än svårare problem än en hund kan. Det har alltså varit till fördel för vår ras, och det är bara däri man hittar något svar på vad det "är.
När kroppen som uppehåller hjärnan dör så försvinner medvetandet, eftersom det har sitt fäste i kroppen. Alltså: när jag dör kommer jag inte fundera på vart mitt medvetande försvann.