2010-04-08, 11:27
Medlem
smekarn103s avatar
Jag har ett litet dilemma och skulle behöva lite råd. Först och främst: Jag tänkte göra lite inköp av diverse effektpedaler men märkte snabbt hur jävla dyrt det blev, även när jag bara tillfredsställde mitt pedalbehov till viss del. Började grubbla lite på det där och nu frågar jag er, är det egentligen lönt att skaffa massa pedaler för x antal tusen kronor istället för att ha en enda allt-i-ett-pedal (typ GT-8).
Det jag vill veta är om GT-8:ans effekter kan ersätta dem från boss-pedalerna. De pedaler jag funderade på var Boss: DD-6/RV-5/TR-2 och kanske i någon mån OC-3.
Citera
2010-04-08, 11:53
Medlem
allmosorzs avatar
Nu svarar jag ju givetvis efter eget tycke, men personligen anser jag att alla effekter förutom möjligtvis distortion kan köpas i klump genom en multieffekt. Det är möjligt att effekter som flanger, delay, wha wha, chorus, vibrato; whatever; låter bättre när man köper dem var för sig, men med tanke på hur sällan man faktiskt har nytta utav dem så känns det värt kvalitetsskillnaden, när man betalar en tiondel så mycket. Reverb är dock en effekt man använder ganska ofta, men så länge effekten låter som den var byggd att göra är jag nöjd!

En klar fördel med multieffekt är volymen utav pedaler. Man behöver inte sträcka sig över hela jävla golvet för att klicka i en extra effekt, utan det räcker att vrida och klicka lite på en och samma pedal.

Jag kör på en Zoom g2.1u (den med inbyggd expressionspedal), och jag tycker den fungerar exemplariskt. Är man inte nöjd med någon effekt, och vill köra den effekten genom en annan pedal/ genom förstärkaren kan man enkelt stänga av den enskilt. Pedalen kostar väl runt 1400 idag, vilket är helt klart överkomligt, speciellt eftersom den även fungerar som ett ljudkort för interface med dator.

Du får helt enkelt fråga dig själv; hur viktigt är det för mig att ha en bra flanger? Hur viktigt är det med en proffsig reverb? I flera fall garanterar jag att du kommer komma till slutsatsen "så länge det funkar, duger det!" Då är det i min mening bättre att köpa en multieffekt, än ett dussin av Ibanez allra billigaste effektpedaler.

Den enda fördelen med att ha ett fett pedalbord, vad jag har förstått, är att just HA ett fett pedalbord. Om det är värt att offra är det bara du som kan bestämma.

Mvh// allmosorz
Citera
2010-04-08, 12:00
Medlem
Jag håller med förra postaren. GT-8an duger till allt utom bra dist så skaffa en separat distpedal om du köper en gt-8.
Citera
2010-04-08, 12:04
Medlem
pajmammas avatar
Skulle rekommendera den här: http://www.thomann.de/se/tc_electronic_nova_system.htm

Mycket högkvalitativa effekter (speciellt reverbet) samt både analog overdrive och distortion.
Bra mycket billigare än att bygga ett pedalbord och du kan även köra den i en effektslinga och använda förstärkarens dist.
Citera
2010-04-08, 12:07
Medlem
smekarn103s avatar
Tackar för alla tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in