2010-04-08, 08:38
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Jag har en mediaserver ståendes där hemma som jag ansluter till utan några problem när jag är i hemmet. Men när jag kopplar upp via VPN så kan jag se server (SMB) men kan inte mounta sharen vilket fungerar fin fint när jag är ansluten direkt till nätverket hemma.

Någon som vet vad som kan tänkas vara problemet?

(Kör Leopard)
Citera
2010-04-08, 13:53
Medlem
flipper1446s avatar
Sannolikt beror det på att din dator inte kan göra en dns-uppslagning över vpn-anslutningen. Prova att ansluta via ip-nummer istället. Alltså Cmd+K, sedan smb://ip-adress/share

Om routern/vpn-servern/mediaservern/whatever där hemma har en inbyggd dns-server borde du kunna lägga in den som dns för vpn-anslutningen så att du slipper ansluta via ip-adress. I think.
Senast redigerad av flipper1446 2010-04-08 kl. 13:57.
Citera
2010-04-08, 19:50
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Tja,

Tack för hjälpen, skall prova detta i morgon. Flipper du är kung
Citera
2010-04-20, 23:26
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Fortfarande ingen lycka med detta. Håller på att bli gråhårig.

Det värsta är att man plöjt ner pengar i servern och så kommer man inte åt några filmer eller något annat för den delen heller när man inte är hemma. Vad skall man ta sig till
Citera
2010-04-21, 13:16
Medlem
flipper1446s avatar
Eftersom allt fungerar när du är på det lokala nätverket är det antingen vpn-anslutningen eller brandväggen som stoppar, och eftersom din kompis kan ansluta utifrån via vpn är det i alla fall inte brandväggen på mediaservern (om den har någon).

Som jag skrev i PM vore det intressant att se loggarna, dels från vpn-servern men också din dators vpn-loggar. Enklast om du rensar båda och sedan ansluter&kopplar ifrån, och postar dem här eller i PM. De kan så klart innehålla ip-adresser så censurera dessa till något annat (typ 1.1.1.1 för ditt lokala ip och 2.2.2.2 för servern).
Citera
2010-04-22, 15:46
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Eftersom allt fungerar när du är på det lokala nätverket är det antingen vpn-anslutningen eller brandväggen som stoppar, och eftersom din kompis kan ansluta utifrån via vpn är det i alla fall inte brandväggen på mediaservern (om den har någon).

Som jag skrev i PM vore det intressant att se loggarna, dels från vpn-servern men också din dators vpn-loggar. Enklast om du rensar båda och sedan ansluter&kopplar ifrån, och postar dem här eller i PM. De kan så klart innehålla ip-adresser så censurera dessa till något annat (typ 1.1.1.1 för ditt lokala ip och 2.2.2.2 för servern).

Kanske en dum fråga, men hur får jag fram dessa loggar?
Citera
2010-04-22, 22:12
Medlem
AbrahamLincolns avatar
När jag försöker mounta sharen så får jag meddelandet: the server may not exist or it is not operational at this time. Check the server name or IP address....

Varför uppfattar OSX att serven inte är up and running när jag helt klart kommer åt den hemma.

Jag börjar helt enkelt utgå ifrån att detta åter igen är någon fixt idé där man på Apple bestämt sig för att skita i vad resten av världen kör med. Det är inte någon nyhet att OSX har problem med SMB och att en måste härja i terminalen för att få en sådan simpel sak att fungera.

Men nu undrar jag, finns det något vi kunde göra åt servern som kunde göra den kompatibel med OSX, Ubuntu och W7 istället för som det är nu, att den verkar vara kompatibel med allt annat än OSX i alla fall vad gäller VPN anslutningar.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2010-04-22 kl. 23:08.
Citera
2010-04-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
När jag försöker mounta sharen så får jag meddelandet: the server may not exist or it is not operational at this time. Check the server name or IP address....

Varför uppfattar OSX att serven inte är up and running när jag helt klart kommer åt den hemma.

Jag börjar helt enkelt utgå ifrån att detta åter igen är någon fixt idé där man på Apple bestämt sig för att skita i vad resten av världen kör med. Det är inte någon nyhet att OSX har problem med SMB och att en måste härja i terminalen för att få en sådan simpel sak att fungera.

Men nu undrar jag, finns det något vi kunde göra åt servern som kunde göra den kompatibel med OSX, Ubuntu och W7 istället för som det är nu, att den verkar vara kompatibel med allt annat än OSX i alla fall vad gäller VPN anslutningar.

Tvivlar på att det är Datorn det är fel på, då du VPNar över till en dator som sen går via SMB, båda dom protokollen är kompatibla med Mac os X.

Jag skulle också vilja kika på dina loggar.

Kan ju vara VPN anslutningen som fuckar, vad är det för nas du har?

QQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in