Citat:
Ursprungligen postat av Tooner
För det andra är ju "net" ett ypperligt dumt sökord. Det prickar av helt orelaterade annoser och dessutom består .net av mer än C#.
Prövade du med att faktiskt söka på "net" hos AMS och se vilka träffar du får? Majoriteten har ordet ".NET" i sig. Det är självklart ingen idiotsäker sökterm, men antalet falska träffar kändes inte nämnvärt fler än antalet falska träffar man får genom att söka på "java" (båda uppvisar t.ex. en hel bunt C++ jobb där Java/.NET endast är meriterande). Om du ej litar på denna grova undersökning så behöver du inte kika längre än till andra sidor för att få liknande resultat.
Det är för övrigt falsk marknadsföring att klassa sig själv som en C#-utvecklare om man ej kan grunderna till .NET frameworket. Att inte kunna skapa en webbapplikation i C# med ASP.NET är som att inte kunna skapa en webbapplet i Java.
Citat:
Ursprungligen postat av Tooner
Men som sagt tror jag inte att Java ger bättre jobbmöjligheter än C# (i Sverige tror jag de legat på ungefär samma nivå ganska länge). Men att Java skulle sjunka som en sten är löjligt.
Jag tycker inte heller att behovet av Java-utvecklare har sjunkit som en sten.
Men, vad jag har sett själv och även hört från andra är att kraven har höjts under dem sista åren. Java har helt enkelt börjat bli ett lite äldre språk och väldigt många av jobben kräver att man redan sitter på ett par års erfarenheter. Detta är ett mindre problem för C# då många fler är, precis som en själv, helt "grön".
Hur som helst, för att återgå till TS:s fråga...
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Lär dig programmera istället för att lära dig ett programmeringspråk.
Idealistiskt tänkande.
Att lära sig att programmera utan att lära sig ett programmeringsspråk är som att lära sig matte utan att faktiskt räkna.
Valet av första programmeringsspråk bör domineras av två punkter:
1) Hur svårt det är att bli uttråkad. C++ har en (mycket) högre tröskel innan man får skärmen att börja blinka i alla möjliga färger och är ej ett lämpligt språk för folk som vill få saker gjorda ASAP. Detta är ett icke-problem om man har någon form av självdiciplin.
2) Hur bra nybörjarböckerna är.
Jag håller fortfarande fast vid att "C++ Primer Plus" är en ruskigt bra!
Edit: Jag icke svenska skriva kunna.