2010-04-11, 20:41
Medlem
apanlapans avatar
Varför inte lära dig C? Det går väldigt snabbt, och du lär dig saker som du har nytta av överallt. "The C Programming Language" (andra upplagan) är drygt 200 sidor, och tar upp nästa allt du behöver veta. Tyvärr är den lite gammal nu och har inte med en del förbättringar som införts i språket, men den har övningar och är väldigt välskriven. Om du vill utveckla program som ska ha hög prestanda så måste du nästan kunna C, även om du sen använder dina kunskaper för att skriva C++ eller något annat modernt språk.
Citera
2010-04-14, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Hej
Jag undrar vilket språk jag bör lära mig om jag ska arbeta för ett företag som behöver programmerare. Jag vill alltså satsa på ett framtids säkert kort.

C++ och assembler, behärskar du de språken bra så kan du programmera i vilket språk som helst med kort tids introduktion
Citera
2010-04-14, 09:02
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosh
C++ och assembler, behärskar du de språken bra så kan du programmera i vilket språk som helst med kort tids introduktion

"vilket språk som helst" var väl att ta i?
Citera
2010-04-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Varför inte lära dig C? Det går väldigt snabbt, och du lär dig saker som du har nytta av överallt. "The C Programming Language" (andra upplagan) är drygt 200 sidor, och tar upp nästa allt du behöver veta. Tyvärr är den lite gammal nu och har inte med en del förbättringar som införts i språket, men den har övningar och är väldigt välskriven. Om du vill utveckla program som ska ha hög prestanda så måste du nästan kunna C, även om du sen använder dina kunskaper för att skriva C++ eller något annat modernt språk.

Jag håller nog med. C är inte en dum grund att stå på. Sedan kan man enkelt gå djupare ner eller högre upp. Men annars som folk redan varit inne på; C#.
Citera
2010-04-16, 19:34
Medlem
aexps avatar
Java om man vill jobba på server sidan inom bank/finans/spel.
Citera
2010-04-17, 14:20
Medlem
Jag tycker Java är ett alldeles utmärkt språk att börja med. Koden är ofta mer lättläst än andra språk(C# är också väldigt tydligt) tycker jag, vilket är en stor fördel både som nybörjare och mer avancerade programmerare.
Citera
2010-04-22, 23:00
Medlem
Grooms avatar
Då går det mot C++ och C# efter det.

Ska jag skippa C?

Och vilka böcker förutom "C++ Primer Plus" ska jag läsa?
Som sagt, en massa illustr och/eller övningar är sjukt uppskattat =)
Citera
2010-04-23, 00:29
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosh

Korkat säger jag.

Java eller C# är helt klart de enda två valen, och vilket du väljer spelar egentligen ingen roll, det är i princip samma språk. Det finns skillnader ja, men att gå från Java till C# och tillbaka tar ingen tid alls (jag har gjort det själv i samband med att jag bytt jobb).

C och C++ är nyttigt att lära sig, men du lär dig helt "onödiga" saker och får slita med minnesallokering, pekare och andra otrevliga saker som å ena sidan är nyttigt att kunna, men å andra sidan tar lång tid och egentligen är "överkurs" för många jobb.

Assembler är ett steg till i den korkade riktningen. Jag har programmerat en hel del i assembler (för hårdvaruprogrammering) och man lär sig i princip ingenting. Visst du kommer förstå hur en processor egentligen fungerar, och du kan optimera in i det oändliga, men du kommer inte ha någon som helst nytta av det i realistiska jobb.
Citera
2010-04-23, 00:49
Bannlyst
C++ och främst java. .NET, C# och skit är mer temporära antar jag. Resonemang: Java,C++ är mer framsteg för människan medan C# knappast är något att vara stolt över, även om det används, men det framför inget nytt, det är en java-ripoff. C# främsta uppgift, till större del jämfört med java, är endast att hålla sig på marknaden och inget annat. Java är mer stött från massa olika håll medan C# stödjs av microsoft. Det är inte särskilt troligt att microsoft tar på sig ansvaret att utveckla C# virtuella maskiner till så stor bredd som java är stött.
Citera
2010-04-23, 00:55
Medlem
svampdamps avatar
Java sjunker ju som en sten sedan de toppade 2002.

Jag tror på dotnet språken
Citera
2010-04-23, 01:14
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Java sjunker ju som en sten sedan de toppade 2002.

Jag tror på dotnet språken

Sjunker som en sten? Skitsnack.

Jag antar att du har läst den löjliga artikeln på IDG (http://www.idg.se/2.1085/1.310975/java-tappar-fart).

Enligt TIOBE-indexet (som artikeln hänvisar till) ligger Java och C på 18% medan C++, på tredje plats, kommer långt efter på 9% och enligt TIOBE's egna sida beror antagligen Java's nedgång det senaste året på andra språk som använder sig av JVM (Java Virtual Machine), t.ex. JavaFX.

C# kommer ännu längre ner på listan med 4.5%.

Så "sjunker som en sten" betyder tydligen "är nästan 5 gånger så utbrett som största konkurrenten".
Citera
2010-04-23, 01:17
Medlem
Tooners avatar
Ska väl också lägga till att Java var överlägset störst 2002, nästan ofattbart överlägset egentligen. Så att det börjar jämna ut sig mellan Java (enkelt och effektivt) och C (kraftfullt och krångligt) är ju inte så konstigt då de har helt olika användningsområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in