2010-04-08, 00:20
Medlem
skyheavens avatar
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig innan jag tappar vettet? Varenda gång jag surfar (använder både Mozilla och Explorer) eller streamar typ TV3 Play så hänger min dator sig i ca 5-6 min innan den kommer igång igen. Det händer också om jag använder min webcam. Ibland får jag upp ett meddelande att "Ett script kanske körs långsamt, vill du avbryta det?"

Kan verkligen inget om datorer, men jag gissar på att det här scriptet är det som ställer till det för mig. Eller kan det bero på att jag har IP-telefoni? Eller har jag fått virus?

Snälla någon, hjälp mig innan jag blir galen på min dator. Ni kommer att få min eviga tacksamhet. Tack på förhand.
Citera
2010-04-08, 00:23
Medlem
-Mackan-s avatar
Dags att installera om systemet?
Troligtvis att din dator börjar bli gammal/har mycket skit på sig!

Tipps be en du känner som är datorkunnig att installera om Windows!

Mvh -Mackan-
Citera
2010-04-08, 01:11
Medlem
AfroBoys avatar
Du borde nog formatera om datorn. Det kan nog fixas på andra sätt, men att formatera om den är mycket enklare.
Citera
2010-04-08, 10:02
Medlem
skyheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfroBoy
Du borde nog formatera om datorn. Det kan nog fixas på andra sätt, men att formatera om den är mycket enklare.

OK, finns det nåt annat jag kan göra som har med scriptet att göra?
Citera
2010-09-29, 16:42
Medlem
skyheavens avatar
Bumpar här.

Kan man göra något annat än att ominstallera Windows?
Citera
2010-09-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyheaven
Bumpar här.

Kan man göra något annat än att ominstallera Windows?
Är datorn ett par år gammal kan det hända att det finns en massa damm i datorn som orsakar det.
Citera
2010-10-23, 22:24
Medlem
skyheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwolt3
Är datorn ett par år gammal kan det hända att det finns en massa damm i datorn som orsakar det.

Hur blir jag av med det då? Det är en laptop.
Citera
2018-05-05, 11:52
Medlem
Liknande problem kanske är svaret gammal och smutsig inuti?

Min dator (gammal) har de senaste månaderna stundtals blivit svår att surfa med då den hackar och håller på dock inte varje dag.

Det har hänt datorn hängt sig helt(de senaste månaderna) maskinfel och dags byta dator?

Mest problem när jag webbar så först misstänkte jag bredbandet.

Har ett program som lagrar en del data och det låter som att när det programmet är aktivt skriver det direkt till disken(disken skramlar hela tiden) i stället för till "minnet" när jag arbetar programmet? Här har jag även misstänkt Windows som tyx uppdatera stup i ett och då skall mitt antivirus uppdatera någon dag efter vilket verkar utlösa något nytt från windows osv.

Konstiga är att när jag körde windows key + R och sedan "perfmon /report" verkar det som datorn rensas och t ex just nu verkar datorn jobba normalt och dessutom utan att hacka? Jo rapporten perfmon säger typ 30% svar uteblir men säger allt verkar fungera ok på det den testar?

Det kan absolut vara tid byta dator men tänkte kolla med er kunniga då jag vill gärna behålla cd-brännare etc och nya datorer har inga

Skall jag påpeka för de som byggt mitt nya analysprogram det verkar skriva till disken under tiden jag jobbar med elendet?
Senast redigerad av DukeOfEarl 2018-05-05 kl. 11:59.
Citera
2018-05-07, 17:16
Medlem
Går man rakt på webbläsaren skulle jag rekommendera uBlock Origin samt annan scriptblockering. Play-tjänsterna känns som starka kandidater till att äta resurser till frukost (krav på diverse tveksamma tillägg i browsern p.g.a DRM etc).

Nu skriver du inte vilken Windowsversion du har men en ominstallation KAN absolut vara en utmärkt lösning här även om det även kan bero på de tjänster du använder. Vissa DRM-lösningar är prestandatjuvar. Skall man vara ärlig ju den bästa lösningen tekniskt för streaming att man använder DRM-fria varianter såsom CCloudTV m.fl som körs under Kodi.

För egen del skulle jag ge TV3 Play och liknande DRM-tjänster fingret om datorn fungerar bra iövrigt och installerat Kodi och lagt in lite add-ons till det (då får man media så det räcker och blir över). Dessutom slipper man mycket BS eftersom strömmarna då vanligtvis kommer som MP4 eller i en MKV-container utan en massa extra Flash, DRM- eller scriptbloat.

Edit: Jag skulle inte byta dator för Play-tjänster. Om det är av yttersta vikt med dessa kan det vara läge att titta på en Androidemulator (eller kanske rent av en Android TV-box) och köra dessa som appar. Då slipper man tynga ned webbläsaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in