Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-07, 19:56
Medlem
antagonistens avatar
Vore det inte en god idé att införa någon slags datum- och/eller tidsmärkning för RPn? Ibland stöter man på gamla trådar där det står att vissa inlägg är rapporterade men det står ju ingenting om när de rapporterades. Som det är i dagsläget vet man ju inte ifall någon rapporterade det tio minuter efter att det skrevs och att moderatorerna ansåg att ingen åtgärd krävdes eller om det är någon annan som har gått igenom tråden på senare dagar och fått för sig att RPa inlägget. Jag stötte senast idag på en tråd som var flera år gammal men som hade bumpats nyligen och som uppenbarligen inte "hörde hemma" där den fanns.

Tråden borde ha RPats i vilket fall så det var kanske ett dåligt exempel men det ger i alla fall en bild av vad jag menar. Det underlättar visserligen inte arbetet för moderatorerna eftersom alla RPs för en specifik tråd buntas ihop, men det skulle underlätta för användare som inte vet ifall de ska rapportera inlägg eller ej. Y/N?
Citera
2010-04-07, 20:05
Medlem
najass avatar
Ingen dum idé egentligen tycker jag, Dock "faller" det möjligtvis på att man ju alltid kan skicka en RP om man är det minsta osäker. Det gör ju inget om det kommer in en drös RP på samma inlägg. Så i och med detta så behövs ju ingen tidsmarkering. Är man tveksam är det bara att RP:a.
Citera
2010-04-07, 20:17
Medlem
Orzions avatar
Tror förslaget passar perfekt i kategorin. Utmärkt förslag som dock saknar mindre betydelse och inte har någon större betydelse dvs det finns andra saker som är betydligt viktigare som borde fixas först.
Citera
2010-04-07, 20:21
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ingen dum idé egentligen tycker jag, Dock "faller" det möjligtvis på att man ju alltid kan skicka en RP om man är det minsta osäker.
Jo, fast som jag ser det finns det en del brister med ett sådant system. Dels kan det ju hända att man tar sig en massa tid att knåpa ihop förklaringar, länka till trådar där frågan hör hemma etc. etc. och sedan kan det även vara bra att veta ifall moderatorn har uppmärksammat tråden/inlägget eller ej. Tråden jag nämnde tidigare är från 2008, och om jag då såg i RP-rutan att trådstarten senast rapporterades 2008-07-21 så kan vi ju anta att moderatorn anser att det inte är något att bry sig om (förutsatt att reglerna inte har ändrats). Om det däremot skulle stå "idag, 20:04" så är det ingenting att bry sig om och ingenting man "behöver" följa upp.

På ett sätt skulle det nog egentligen kunna underlätta arbetet för moderatorerna ändå eftersom man skulle slippa "falsklarm". Många trådar ligger ju ändå på gränsen och då kan det vara både irriterande och tidsödande att få in rapporteringar på sådant som inte bryter mot reglerna.

Ett annat alternativ är att man möjliggör offentliga kommentarer till specifika inlägg. Om moderatorn i fråga har fått in 24 anmälningar mot en viss trådstart den senaste veckan skulle man kunna skriva en liten anteckning så att nästa person som rapporterar sagda trådstart får upp ett meddelande där det någonting i stil med "Jag, najas, anser att tråden inte bryter mot reglerna och skulle därför uppskatta att ni upphör att rapportera den. Förekommer det andra regelbrott i tråden får ni dock gärna rapportera dessa".

Eller jag vet inte, det är bara lite spontant svammel från min sida som ev. kan leda till någonting.
Citera
2010-04-07, 23:02
Medlem
epost72s avatar
Jo nog finns det tillfällen där det som antagonisten skriver kunde vara bra om man såg när ett inlägg rapporterades senast.

Jag kan inte se några nackdelar med det iaf.
Citera
2010-04-07, 23:17
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det gör ju inget om det kommer in en drös RP på samma inlägg. Så i och med detta så behövs ju ingen tidsmarkering.

Det är detta som står avgörande tycker jag.
Har ingen aning om hur RP-systemet ser ut för en moderator, men av vad najas skrev antar jag att det inte är något som behövs. Att det inte ens underlättar moderatorernas arbete.
Citera
2010-04-08, 00:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag tycker att det är bättre om man skickar en ny RP om man tror att den gamla inte har hörsammats. Baserat på egna erfarenheter har jag en känsla av att det blir "ett jäkla tjatande" om att inlägget minsann var rapporterat för 45 min och varför är det inte åtgärdat osv. Jag ser poängen i förslaget, men anser att problemet enklast löses genom att skicka en ny RP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in