Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ingen dum idé egentligen tycker jag, Dock "faller" det möjligtvis på att man ju alltid kan skicka en RP om man är det minsta osäker.
Jo, fast som jag ser det finns det en del brister med ett sådant system. Dels kan det ju hända att man tar sig en massa tid att knåpa ihop förklaringar, länka till trådar där frågan hör hemma etc. etc. och sedan kan det även vara bra att veta ifall moderatorn har uppmärksammat tråden/inlägget eller ej. Tråden jag nämnde tidigare är från 2008, och om jag då såg i RP-rutan att trådstarten senast rapporterades 2008-07-21 så kan vi ju anta att moderatorn anser att det inte är något att bry sig om (förutsatt att reglerna inte har ändrats). Om det däremot skulle stå "idag, 20:04" så är det ingenting att bry sig om och ingenting man "behöver" följa upp.
På ett sätt skulle det nog egentligen kunna underlätta arbetet för moderatorerna ändå eftersom man skulle slippa "falsklarm". Många trådar ligger ju ändå på gränsen och då kan det vara både irriterande och tidsödande att få in rapporteringar på sådant som inte bryter mot reglerna.
Ett annat alternativ är att man möjliggör offentliga kommentarer till specifika inlägg. Om moderatorn i fråga har fått in 24 anmälningar mot en viss trådstart den senaste veckan skulle man kunna skriva en liten anteckning så att nästa person som rapporterar sagda trådstart får upp ett meddelande där det någonting i stil med "Jag, najas, anser att tråden inte bryter mot reglerna och skulle därför uppskatta att ni upphör att rapportera den. Förekommer det andra regelbrott i tråden får ni dock gärna rapportera dessa".
Eller jag vet inte, det är bara lite spontant svammel från min sida som ev. kan leda till någonting.