Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-07, 19:26
Medlem
Har 16 språk på min mac. Finns det någon anledning att behålla alla? Är de bara för vilket språk som används i OS X (mitt fall bara svenska) eller påverkar det även vilka språk program använder sig av, tolka webbsidor etc? Kan man radera dessa utan fara?
Citera
2010-04-07, 20:33
Medlem
tzjs avatar
Kör du Cleanmymac kan du ta bort språkfiler i alla program du har, men jag tror inte du kan ta bort språkfiler som ligger i själva OS.

Cleanmymac har jag tipsat om innan och gör det igen.

Jag har vunnit flera hundra MB på att radera språkfiler i alla mina program. Har behållt engelska, danska, norska och svenska bara.
Citera
2010-04-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kör du Cleanmymac kan du ta bort språkfiler i alla program du har, men jag tror inte du kan ta bort språkfiler som ligger i själva OS.

Cleanmymac har jag tipsat om innan och gör det igen.

Jag har vunnit flera hundra MB på att radera språkfiler i alla mina program. Har behållt engelska, danska, norska och svenska bara.

Kör det programmet men har inte vågat ta bort ngt språk. Som standard är alla språk markerade som att man ska behålla dem. Egentligen borde man väl bara behöva svenska och engelska då man inte har program på andra språk.

Har dock hört vissa säga att det kostar mer än det smakar, dvs man får inte så mkt extra plats och kan få rejäla med problem.
Citera
2010-04-08, 10:55
Medlem
Buds avatar
Har tagit bort allt utom svenska och engelska för att frigöra plats på hd:n. Inga problem över huvud taget. Kommer man i en situation där man känner att man vill använda italienska som huvudspråk kan man lägga in det från OS X-dvdn igen bara.
Citera
2010-04-08, 11:46
Medlem
Hallo!

http://monolingual.sourceforge.net/

installera o ta bort allt utom svenska o engelska, ja om du nu inte vill ha något annat språk kvar.
Tar bort alla "instruktionsböcker" hjälpfiler mm som är totalt onödiga för dig om du nu inte läser handboken för iTunes på arabiska.

Passa även på att kasta alla skrivar drivrutiner, du har förmodligen valt att installera alla typer o märken om du är ny med mac, sedan har du en mapp med drivrutiner för modem, är det inget du använder kasta dom också.

(skrivarna & modemen kastar du manuellt).

VH///
Citera
2010-04-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud
Har tagit bort allt utom svenska och engelska för att frigöra plats på hd:n. Inga problem över huvud taget. Kommer man i en situation där man känner att man vill använda italienska som huvudspråk kan man lägga in det från OS X-dvdn igen bara.

Använde du ngt program för det? Vilket?
Citera
2010-04-09, 20:25
Medlem
Buds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Använde du ngt program för det? Vilket?

Clean my mac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera