2010-04-07, 19:10
Medlem
Hej!
Efter några år av extremt dekadent leverne har jag varit stadig prenumerant på brev av alla dess slag från alla möjliga inkassobyråer och sen senare kronofogden. Efter några riktiga skitår nere i rännstenen har jag äntligen lyckats betala mig fri. Men! För att komma "billigare" undan har jag betalat direkt till alla borgenärer som på momangen, då dom mottagit pengarna återkallat ärendena som legat för indrivning hos kronofogden, alla utom en! Så länge ärendet ligger kvar kvarstår min löneutmätning, och allt blir genast mycket knöligare!
Jag har verkligen varit extremt nogrann med att spara alla papper, kvitton på genomförda betalningar, ackordsuppgörelser. Ja ALLT!
Enligt Kronofogden måste inkassobolaget själva återkalla ärendet för att det ska avslutas. Det räcker tydligen inte med att jag själv kan visa upp kvitton (sådana man för när man betalar räkningar över disk på bank) på att det är betalt för att det ska avslutas! Finns det något effektivt påtryckingsmedel att nyttja mot inkassobolaget i den här situationen?

MVH
Citera
2010-04-07, 19:23
Medlem
Mockens avatar
Gratulerar till att du är så gott som skuldfri nu. Jag vet vilket helvete det är att ha fordringsägarna efter sig.

Den där räkningen till inkassobolaget är du tyvärr tvungen att betala. Det spelar ingen roll om den ursprungliga skulden är betald. Du har nu en ny skuld till dem.
Inkassobolag är hemska företag som skor sig på andra människors olycka, men har tyvärr lagen på sin sida.

Betala, bit ihop, och var sedan glad att du är helt fri.
Citera
2010-04-07, 19:34
Medlem
Tackar! Ja, ÄNTLIGEN! Grejjen är ju den att när jag ringer och konfronterar dom om saken så är jag enligt dom själva och deras datasystem helt skuldfri hos dom. Så så långt är vi helt överrens. Men just det här att dom inte återkllar ärendet gör mig förvirrad.
Citera
2010-04-07, 19:39
Medlem
Mockens avatar
Hur stor är din skuld till inkassobolaget, och vad är det de kräver pengar för? Inkassokostnad? Räntor? Aviavgifter? Lurendrejeriavgifter?

Jag misstänker att det är för deras egna "kostnader", och inte för den ursprungliga skulden du hade till någon annan.

Om du är helt skuldfri, tar det några veckor innan KF får reda på det, och fortsätter dra pengar från din lön.
De har ett segt jävla bokföringssystem, det kan ta upp emot en månad innan de ser en inbetalning/löneutmätning.

Mitt råd är att besöka KF personligen, ta med alla papper och visa upp och berätta om situationen.

KF är enligt min erfarenhet mänskliga och hjälpsamma, till skillnad från inkassobyråerna.
Senast redigerad av Mocken 2010-04-07 kl. 19:43.
Citera
2010-04-07, 19:56
Medlem
Skulden var från början drygt 4000 och är nu uppe i 6000:-, och då har jag inte räknat in alla sköna tusenlappar jag betalt in via min löneutmätning. men jag fick till ett ackord som innebar att om jag betalade in ett engångsbelopp om 3500:- inom ett visst datum skulle skulden sedan nollställas och återkallas från KFM. Jag har papper på uppgörelsen med berörda inkassobolag. Jag har följt avtalet vi träffade till punkt och pricka. Var min bankkontakt på Swedbank som körde alla betalningar åt mig på banken, just för jag skulle få riktiga kvitton, och allt skulle gå rätt till. Jag kan bara hoppas på att det blivit ett missförstånd!
Citera
2010-04-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Hej!
Efter några år av extremt dekadent leverne har jag varit stadig prenumerant på brev av alla dess slag från alla möjliga inkassobyråer och sen senare kronofogden. Efter några riktiga skitår nere i rännstenen har jag äntligen lyckats betala mig fri. Men! För att komma "billigare" undan har jag betalat direkt till alla borgenärer som på momangen, då dom mottagit pengarna återkallat ärendena som legat för indrivning hos kronofogden, alla utom en! Så länge ärendet ligger kvar kvarstår min löneutmätning, och allt blir genast mycket knöligare!
Jag har verkligen varit extremt nogrann med att spara alla papper, kvitton på genomförda betalningar, ackordsuppgörelser. Ja ALLT!
Enligt Kronofogden måste inkassobolaget själva återkalla ärendet för att det ska avslutas. Det räcker tydligen inte med att jag själv kan visa upp kvitton (sådana man för när man betalar räkningar över disk på bank) på att det är betalt för att det ska avslutas! Finns det något effektivt påtryckingsmedel att nyttja mot inkassobolaget i den här situationen?

MVH
Kan tillägga att det hela löst sig. Nuvarande skuldsaldo hos KFM och övriga äro 0,00kr.
Citera
2010-04-14, 20:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Kan tillägga att det hela löst sig. Nuvarande skuldsaldo hos KFM och övriga äro 0,00kr.

Bara att gratulera! Gå nu bara inte och spendera din stora lön (nu när du får behålla hela) utan sätt igång att spara. Alltid kul att höra folk som inte gnäller och vill göra rätt för sig, samt tar eget ansvar och initiativ.
Citera
2010-04-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Bara att gratulera! Gå nu bara inte och spendera din stora lön (nu när du får behålla hela) utan sätt igång att spara. Alltid kul att höra folk som inte gnäller och vill göra rätt för sig, samt tar eget ansvar och initiativ.
Tack. Det känns verkligen underbart! Jag LOVAR att inte spendera min lön huvudlöst! Jag har varit hos banken för lite ekonomisk rådgivning samt startat ett buffertspar där 10% av min månadslön kommer att avsättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in