• 1
  • 2
2010-04-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realitybites
Säker på alla drivrutiner är jag väl inte, men jag tror det
Datorn har varit snabb i övrigt, det är först när jag nu vill redigera min hd-film som det går olidligt hackigt i programmen. Tidigare videokameran (som inte var hd) går det kanon med. Och ja programmen är anpassade för att redigera Hd-film..

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig något mer. Hoppas dock att det löser sig !
Citera
2010-04-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Beror ju helt på vilken HD du redigerar också. Redigerar du HDV så behövs det ju inte så jättemycket för att redigera. För att redigera AVCHD så krävs det ju otroligt mycket, har sett det lagga på en i7 processor och 4gb ram. Jag redigerar själv väldigt mycket och köpte därför en iMac eftersom att den klarar AVCHD som en dröm p.g.a Finalcuts egna codec prores. Det köpet ångrar jag inte en sekund kan jag säga dig.

det är avchd.. Jag har kikat på mac, de känns lite dyra! Men som sagt, blir det aktuellt att byta dator för att kunna redigera Hd filmen från min nya videokamera så kanske det blir aktuellt..
Citera
2010-04-07, 17:48
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Säker på alla drivrutiner är jag väl inte, men jag tror det
Datorn har varit snabb i övrigt, det är först när jag nu vill redigera min hd-film som det går olidligt hackigt i programmen. Tidigare videokameran (som inte var hd) går det kanon med. Och ja programmen är anpassade för att redigera Hd-film..
Om du skulle installera om datorn med Windows 7 eller Vista och endast installera de program du använder så skulle du märka rätt stor skillnad på prestandan också. Sen kanske RAID 0 (som någon tidigare nämnt) kanske öka prestandan också, men eftersom det är 5400 rpm-diskar du har så vet jag inte hur stor ökningen skulle bli.
Citera
2010-04-07, 17:52
Medlem
Citat:
det är avchd.. Jag har kikat på mac, de känns lite dyra! Men som sagt, blir det aktuellt att byta dator för att kunna redigera Hd filmen från min nya videokamera så kanske det blir aktuellt..

Håller med om att mac är dyrt, nästan för dyrt. Men nu när jag väl har betalat så kändes det väldigt värt. Tänk även på att skärmen är grym för att göra film.

Snart så släpps även adobe cs5. Om du då kör CUDA kort så kommer du kunna redigera cirka 3 hd-strömmar i realtid utan något lagg alls, förutsatt att resten av datorn är topp alltså. ett bra forum där du kan läsa på om detta är www.voodoofilm.org
Senast redigerad av mojojojojojo 2010-04-07 kl. 17:58.
Citera
2010-04-07, 18:03
Medlem
Det du skulle kunna göra är att konvertera dina HD-klipp till något inte så "tungt" format.
Citera
2010-04-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Det du skulle kunna göra är att konvertera dina HD-klipp till något inte så "tungt" format.

Jo men man vill ju behålla HD kvalitén, vad är annars vitsen med att köpa en HD videokamera?
Citera
2010-04-07, 18:11
Medlem
Nej

Det är verkligen inte så att man ser någon tydlig skillnad. Tvärtom, väljer man rätt format så är det nästintill OMÖJLIGT att se skillnad. Ska visa två frames från en kortfilm jag håller på med, en med ursprungs formatet och en konverterad.
Citera
2010-04-07, 18:23
Medlem
Denna är konverterad

Denna är inte konverterad
Citera
2010-04-07, 18:27
Medlem
foshobros avatar
Avchd är segt som sirap att redigera. Gör om till ett annat format innan
Citera
2010-04-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Denna är konverterad

Denna är inte konverterad

nej det var inte stor skillnad..
Vilket format codar du om till och hur?
Citera
2010-04-07, 18:36
Medlem
Citat:
nej det var inte stor skillnad..
Vilket format codar du om till och hur?

Jag använder mig av Adobe media encoder och klippet jag hämtade bilden ifrån är konverterad till MPEG2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in