2002-04-28, 10:58
Medlem
Dagens Nyheter meddelar:

att Stockholms kommun har sedan ett antal år tillbaka, beslutat att själva
kalla sig för Stockholm stad. Därför brukar vi (på Dagens Nyheter) också skriva det -det ligger ingen värdering i det.
Bästa hälsningar
(Dagens Nyheters journalist) Anders Orrenius.

-Men om det inte ligger någon värdering i att benämna kommunen för "stad", måste ju rimligen detta stads-snackande handla om, att Stockholms kommunfullmäktige vill uppmärksamma, i betydelsen av någon slags varning, till inkommande besökare, att det är något annorlunda, något farligt, med att beträda Stockholms kommun. ...vad kan det vara??
Å sen, tycker jag gott att Stockholms kommunfullmäktige.
-Alltså i ren konsekvens med stads-snackandet. Kan kommunfullmäktige -också- ta beslut om att män fyllda de 60, skall ha oinskränkt rätt till att få, ja alltså bara så där lite lätt, tafsa på goa damer som man upptäcker i staden. Det är väl vi värda så här på ålderns höst.

PS. Detta meddelandet från DN-journalisten Anders Orrenius, är ett svar på mitt påpekande för honom om vår svenska
: Kommunallag § 1: Sverige är indelat i "kommuner",
: Förvaltningslag § 7: myndighet skall "sträva efter" att uttrycka sig "lättbegripligt",
: Regeringsform 1:9: de som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet iakttaga "saklighet".
-Och att det ju inte ens är be-gripligt att tala om att Stockholms kommunfullmäktige har beslutat att Stockholms "STAD" skall köpa en ny brandbil.
Å så då att stövelklack trampa på vi svenska folks överenskommelse att vi inte skall dela upp oss i två olika typer svenskar: inte tät-/stadsbyggelse boende och landsbygds boende.

Och faktiskt fick Anders Orrenius, hela mitt inlägg om saken att benämna kommun för "stad", som jag har lagt in här nedan under rubrik-ämnet "Inte Stockholms stad"
Senast redigerad av Jrgen 2009-08-12 kl. 19:10.
Citera
2009-08-12, 19:11
Medlem
Jrgens avatar
Avtrådesinlägg borttagna, rubriken förtydligad och tråden flyttad till språk. Jag begriper inte vad TS yrar om, men om det här hör hemma någonstans så borde det vara i språkforumet. Inte för att jag tror att moderatorerna där vill ha tråden...

Politik - Inrikes -> Språk

/Mod

Ändring: Nähä, jag förtydligade visst inte rubriken.
Citera
2009-08-13, 01:24
Medlem
sturesons avatar
Tydligen inte flyttas till språkforumet...

Jag gissar dock att det är ett bespottande av att Stockholms kommun kallar sig Stockholms stad.

Och då har jag en åsikt. En stor stad vill självklart bli kallad stad eller city/citta.
Utomlands hö hö, kallas städer för stad och kommuner för kommuner. Dvs en kommun är något mindre än en stad, dvs mest landsbyggd. Ok med mindre menar jag färre invånare. Då vill Stockholm, Solna, Västerås etc vara stad och inte en mindre "håla" som kommun betyder på "utrikiska".
Citera
2009-08-13, 10:07
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stureson
... Då vill Stockholm, Solna, Västerås etc vara stad och inte en mindre "håla" som kommun betyder på "utrikiska".
Vilket utrikiskt ord är det som betyder "håla"? Skulle det vara engelska "community"? Eller engelska substantivet "common" som betyder allmänning och i min värld är ett positivt koncept. Engelska adjektivet "common" kan visserligen betyda vulgär, men det har väldigt lite att göra med svenska kommuner.
community (n.) people living in the same area; group of people that live together; group of people that share common characteristics or interests
Ingenting om "hole / dump" där.

Det är inte så dramatiskt. Ordet stad betyder i grunden ställe. Jag har inget emot om Säffle vill kalla sig stad. I dagens stora kommuner är det praktiskt att ha en kort benämning på tätorten. Ullared ligger i Falkenbergs kommun, ca 30 km från Falkenbergs stad.
Citera
2009-08-13, 16:21
Medlem
Det engelska ordet "commune" betyder "kollektiv".

"Kommun" på engelska blir "municipality".

Inget av dem implicerar "håla".
Citera
2009-08-14, 00:52
Medlem
Quid pro quos avatar
Påståendet att kommun skulle vara mer bonnigt än stad, nå kanske på svenska men om "den eviga staden" Rom inte har några problem med att kalla sig kommun så borde inte någon annan: http://www.comune.roma.it/was/wps/portal/pcr
Citera
2009-08-14, 15:16
Medlem
Limma skinkbits avatar
När man passerar skyltarna med "Borås stad" mitt i granskogen längs väg 41 undrar man ju hur sjutton dom tänkte. Ingen stad så långt ögat kan nå där inte...
Samma med Helsingborg ute på åkrarna längs med E6.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in