Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-06, 23:04
Medlem
Hej!
Min pappa har stött på ett problem i Outlook 2007 - hans pst-fil har vuxit och blivit större än 2GB, vilket jag har läst någonstans att gränsen för pst-filer ligger på. Jag hittade en sida på microsoft.com där de förklarar hur man kan höja gränsen - genom att ändra i registret, men jag har inte hittat inställningen i registret.

Eftersom att filen är för stor kan man tycka att man borde kunna ta bort mail från t.ex. Inkorgen, men när han försöker göra det får han följande felmeddelande:
Citat:
Filen C:\Documents and Settings\[Användarnamn]\Lokala inställningar\...\Outlook.pst har nått maximal storlek. Om du vill minska filens storlek kan du markera de objekt som du inte längre behöver och ta bort dem permanent genom att trycka Shift+Del. Du kan också använda den personliga mappfilen (.pst) för Microsoft Outlook som introducerades i Outlook 2003 som ger större kapacitet för lagring av objekt och mappar.
Nu undrar jag om någon annan har stött på något liknande problem och i så fall eventuell lösning.

Tacksam för svar!
/ petsson2
Citera
2010-04-07, 01:18
Medlem
bergsturks avatar
Skapa en ny PST-fil (verktyg/alternativ/datafiler), se till så att den är i nya formatet som klarar över 2GB, kopiera (inte flyttqa, håll njer ctrl när du drar!) över alla data dit (glöm inte kalender och kontakter och shit). Stäng Outlook. Byt sedan namn mellan gamla och nya PST-filen. Kolla att allt verkligen kom över. Ta bort den gamla PST-filen.
Citera
2010-04-07, 05:19
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petsson2
Hej!
Min pappa har stött på ett problem i Outlook 2007 - hans pst-fil har vuxit och blivit större än 2GB, vilket jag har läst någonstans att gränsen för pst-filer ligger på. Jag hittade en sida på microsoft.com där de förklarar hur man kan höja gränsen - genom att ändra i registret, men jag har inte hittat inställningen i registret.

Eftersom att filen är för stor kan man tycka att man borde kunna ta bort mail från t.ex. Inkorgen, men när han försöker göra det får han följande felmeddelande:

Nu undrar jag om någon annan har stött på något liknande problem och i så fall eventuell lösning.

Tacksam för svar!
/ petsson2
När man raderar mail i Outlook hamnar de bland borttagna mail. Ett vanligt fel som gör att Borttaget-mappen sväller. Lösning: töm den mappen. Skulle tro att den innehåller samtliga borttagna mail under åren.
Citera
2010-04-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
När man raderar mail i Outlook hamnar de bland borttagna mail. Ett vanligt fel som gör att Borttaget-mappen sväller. Lösning: töm den mappen. Skulle tro att den innehåller samtliga borttagna mail under åren.
Jag ska börja med att tacka för snabbt svar!

Om jag inte har helt fel för mig så fanns det inte så mycket varken i Borttaget-mappen eller i Skickat-mappen, men de mailen som låg där gick inte att ta bort - då fick han felmeddelandet som jag skrev i föregående post.

Inkorgen innehåller "bara" mail från lite mer än ett år tillbaka, så jag tycker inte att det är så fruktansvärt mycket.

Någon som vet om alla kalenderposter sparas i pst-filen? Det kan kanske vara där skon klämmer. (Dock är problemet fortfarande att han inte kan ta bort mail.)
Citera
2010-04-07, 08:44
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petsson2
Jag ska börja med att tacka för snabbt svar!

Om jag inte har helt fel för mig så fanns det inte så mycket varken i Borttaget-mappen eller i Skickat-mappen, men de mailen som låg där gick inte att ta bort - då fick han felmeddelandet som jag skrev i föregående post.

Inkorgen innehåller "bara" mail från lite mer än ett år tillbaka, så jag tycker inte att det är så fruktansvärt mycket.

Någon som vet om alla kalenderposter sparas i pst-filen? Det kan kanske vara där skon klämmer.
(Dock är problemet fortfarande att han inte kan ta bort mail.)
Ja, det gör det men tar knappast någon större plats skulle jag tro.

Tittar vidare på ditt problem.
Citera
2010-04-07, 11:17
Medlem
bergsturks avatar
Om det bara är mail från ett år verkar det lite skumt... ta och komprimera PST-filen, högerklicka på "personliga mappar" och grotta runt där tills du hittar en "komprimera"-knapp (jag minns inte på rak arm var den ligger). Filen krymper annars aldrig -- den sväller oavsett om man tar bort mail, eftersom ingen faktiskt borttagning av data görs förrän man "komprimerar" (egentligen, bygger/sorterar om PST-filen).

Ja alla kalender-items och kontakter etc (finns många datatyper) ligger i PST-filen men detta är försumbart i storlek. Det är bara mailen som tar plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in