2010-04-06, 15:44
Medlem
Alltid när man kommer till mvg talen så är det något som man aldrig gjort tidigare. tankesätt som inte alls är likt något annat

är det någon här som har ett bra tips åt mig som hjälper mig nå mitt mål. kanske kan man nånstans träna på mvg tal i matte D? (går inte genom boken iaf)
Citera
2010-04-06, 15:51
Medlem
Antts avatar
Boken + lektionsanteckningar ska ge dig bra förutsättningar för att klara av MVG-talen på prov.

I de allra flesta fallen finns det snarlika uppgifter i boken...Gör dem ordentligt (och framför allt; förstå uppgifterna ordentligt) så har du ditt MVG..
Citera
2010-04-06, 15:51
Medlem
Ettan^s avatar
Boken ska tillhandahålla såväl uträkningar som övningsuppgifter som räcker till för att du ska få MVG på ett prov. Du ska alltså inte behöva låna andra böcker eller leta på internet för att nå upp till kraven som ställs. Antingen skummar du förbi uppgifter i boken, eller så gör läraren fel.
Citera
2010-04-06, 15:56
Medlem
RosaMaggans avatar
Känner du inte att boken ger dig tillräckligt finns det ofta böcker eller häften på biblioteket med gamla nationella prov. Räkna och förstå verkligen uppgifterna så lär du dig. Övning ger färdighet.

Och kom ihåg: Din lärare får betalt för att hjälpa dig. Fråga när du inte förstår.
Citera
2010-04-06, 16:11
Medlem
3rikons avatar
Jag fick mvg i matte D för x antal år sedan och mitt tips är väl att kolla på mvg-uppgifter från gamla nationella prov online, finns en hel del prov du kan kolla som pdf.

http://www8.umu.se/edmeas/np/information/np-tidigare-prov.html

Varierar mellan skolor, men sätter du ett mvg på nationella provet så kan du nog lyckas med ett mvg i kursen, för delprov gäller det bara att plugga.
Tyvärr gäller det ju nästan att man nästan måste ha lite talang i matte för att få bra betyg. Men som sagt allt varierar mellan lärare och gymnasium.
Eller läser du på distans?
Citera
2010-04-07, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3rikon
Jag fick mvg i matte D för x antal år sedan och mitt tips är väl att kolla på mvg-uppgifter från gamla nationella prov online, finns en hel del prov du kan kolla som pdf.

http://www8.umu.se/edmeas/np/information/np-tidigare-prov.html

Varierar mellan skolor, men sätter du ett mvg på nationella provet så kan du nog lyckas med ett mvg i kursen, för delprov gäller det bara att plugga.
Tyvärr gäller det ju nästan att man nästan måste ha lite talang i matte för att få bra betyg. Men som sagt allt varierar mellan lärare och gymnasium.
Eller läser du på distans?

tack så mkt, läser på distans men kan ha lektion varje dag om jag vill. dock så tycker jag inte att matte D har varit speciellt svårt hittils. bara att det börjar bli lite rörigt med alla deriveringsregler, men det känns inte ovöverkomligt.

men tack så hemskt mkt för länken, den ska jag titta in noggrant
Citera
2010-04-07, 10:45
Medlem
Prometeuss avatar
Oftast ser gymnasieskolans upplägg ut såhär:

Först en teoretisk beskrivning av det matematiska området.
Sedan en drös med exempel där man drar slutsatser från den tidigare teorin för att lösa uppgifterna, dessa varierar i svårighetsgrad från G till VG. MVG-uppgifterna är dock sällan representerade av färdiggjorda uppgifter och går därför inte att lösas "mekaniskt", man måste verkligen förstå teorin för att klara dessa uppgifter.
Citera
2010-04-07, 17:22
Medlem
TroyMcLures avatar
Ett allmänt sätt att bli bra på matte är att:

1. Allra först sätta dig in i frågorna (talen/problemen) och lägg tid på detta steg! Tror du dig ha en idé om hur man skulle kunna lösa det?

2. När du har klart för dig vad de frågar efter så läs teorin som är relevant för talet. På så sätt får man betydligt fler ah-ha-upplevelser än om man börjar med teorin.

3. Lyckas du fortfarande inte lösa talet så kolla lösningsförslaget (eller svaret) och försök sätta dig in hur de kommit fram till lösningen.

4. Upprepa 1-3 tills dess att momentet sitter och tills dess att du förstår hur det hänger ihop.

5. Gå vidare till nästa typ av problem och upprepa 1-4.

Fungerar riktigt bra och har haft MVG i alla kurser utan att ha lagt ner alltför mycket tid på matten. Det fina med matematik är att när du väl förstått hur det hänger ihop så kan du lösa en mängd olika kombinationer av tal.
Citera
2010-04-08, 19:13
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Ett allmänt sätt att bli bra på matte är att:

1. Allra först sätta dig in i frågorna (talen/problemen) och lägg tid på detta steg! Tror du dig ha en idé om hur man skulle kunna lösa det?

2. När du har klart för dig vad de frågar efter så läs teorin som är relevant för talet. På så sätt får man betydligt fler ah-ha-upplevelser än om man börjar med teorin.

3. Lyckas du fortfarande inte lösa talet så kolla lösningsförslaget (eller svaret) och försök sätta dig in hur de kommit fram till lösningen.

4. Upprepa 1-3 tills dess att momentet sitter och tills dess att du förstår hur det hänger ihop.

5. Gå vidare till nästa typ av problem och upprepa 1-4.

Fungerar riktigt bra och har haft MVG i alla kurser utan att ha lagt ner alltför mycket tid på matten. Det fina med matematik är att när du väl förstått hur det hänger ihop så kan du lösa en mängd olika kombinationer av tal.

De stegen är väldigt bra att följa om man vill ha MVG. Det bästa är kanske inte att lösa MVG uppgifterna på första försöket. Det viktigaste är att du verkligen förstår hur du ska lösa dom inför ett framtida prov. Om du inte tycker att uppgifterna i boken räcker så kanske du kan fråga din lärare om hon kan göra lite svårare uppgifter åt dig?
Citera
2010-04-08, 22:45
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
De stegen är väldigt bra att följa om man vill ha MVG. Det bästa är kanske inte att lösa MVG uppgifterna på första försöket. Det viktigaste är att du verkligen förstår hur du ska lösa dom inför ett framtida prov. Om du inte tycker att uppgifterna i boken räcker så kanske du kan fråga din lärare om hon kan göra lite svårare uppgifter åt dig?

Det fetade är den stora hemligheten bakom höga matematikbetyg. Så länge du förstår en uppgift och vet hur du ska lösa den så har du i princip MVGt färdigt. (Förutsatt att du uppnår de övriga målen i form av g/vg poäng....).

Beroende på utbildningsnivå så behöver man ibland inte ens svara rätt på frågan, så länge man redovisar hur man har tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in