2010-04-06, 13:04
Medlem
Vad säger ni, vilka sju språk skulle vara de bästa att kunna om man vill kunna tillgodogöra sig kultur på orginalspråk. Man kan ju tillgodogöra sig nästan vilken kultur som helst på nästan vilket språk som helst, men här tänker jag alltså inte på översättningar.

Avsikten är alltså att inkludera all kultur som involverar ett språk. För att ta italienska som exempel så tänker jag inte på till exempel Leonardos målningar eller Michelangelos skulpturer eftersom de är konstverk som inte inbegriper språk i någon form. Däremot räknar jag till exempel Dantes skrifter och Verdis operor, man behöver kunna italienska för att kunna läsa Dante i original och också för att förstå vad som sjungs i Verdis operor.

Så vad säger ni, vilka sju språk skulle ni välja. Ge gärna också motiv och exempel på varför ni valt just de språken.

Ska ge mina själva, naturligtvis, men behöver lite tid på mig för att välja ut dem, finns ju en hel del alternativ.
Citera
2010-04-06, 13:16
Medlem
jumpcuts avatar
Mandarin, engelska, tyska, franska, italienska, spanska och ryska kanns ju onekligen som de storsta kulturspraken, sen kan man alltid snacka om ifall man anser t ex japansk kultur vara mer intressant an kinesisk och sa vidare for att komma fram till en annan lista.
Citera
2010-04-06, 13:23
Medlem
Bah, andra språk. Nej, svenskan är det kulturellaste språket. Behövs inget annat.

Eller för att vara lite mer seriös så är det väl bara att ta dem i storleksordning, ifall vi talar om nutida språk?

Om vi talar om utdöda och dagens språk och vilka som givit mest "impact" på mänskligheten så ser min lista ut såhär utan inbördes rang:

Grekiska

Latin

Sanskrit

Kinesiska

Sumeriska

Hebreiska

Gremanska
Citera
2010-04-06, 15:05
Medlem
farbror Svens avatar
Mitt förslag är engelska, franska och tyska. Via de språken kommer vi åt väldigt mycket i översättning från andra språkområden/ kulturer. Jag vet, jag gled i från "originalspråk" men kan inte se hur vi ska kunna leva utan översättningar...
Senast redigerad av farbror Sven 2010-04-06 kl. 15:09.
Citera
2010-04-06, 15:51
Medlem
Aleizohiets avatar
Jag skulle satsa på Ryska, Engelska, Mandarin, Arabiska, Franska, Hindu och kanske Tyska. Tycker det täcker den största "arean", dvs människoantalet.
Citera
2010-04-06, 15:54
Medlem
Satyricons avatar
Det är svårt att gå förbi arabiskan, som förefaller vara incontournable i det här sammanhanget. Ibn Arabi, Abdallah Ibn al-Muqaffa (Kalila och Dimna), Ibn Khaldoun (Prolegomena: Introduktion till världshistorien), Avicenna (Läkekonstens kanon) och en hel drös till som har bidragit till att forma världen.
Citera
2010-04-06, 16:02
Medlem
Kahlans avatar
Nu har jag inte tagit med svenska, engelska och japanska eftersom jag redan kan de språken.

Latin - Det har skrivits väldigt mycket på latin. Att kunna läsa något av t.ex. Caesar eller Tacitus vore kul.
Grekiska - Mycket har skrivits på grekiska: historia, filosofi, dramer m.m.
Arabiska - Massor har skrivits på arabiska också.
Ryska - Finns många klassiker av ryska författare.
Sanskrit - Vore kul att kunna läsa Veda.
Franska - Mycket intressant har skrivits på franska också.
Kinesiska - Krigskonsten t.ex.

Att kunna latin, grekiska och sanskrit vore även intressant med avseende på indoeuropeistiken.
Citera
2010-04-06, 22:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Det är svårt att gå förbi arabiskan, som förefaller vara incontournable i det här sammanhanget. Ibn Arabi, Abdallah Ibn al-Muqaffa (Kalila och Dimna), Ibn Khaldoun (Prolegomena: Introduktion till världshistorien), Avicenna (Läkekonstens kanon) och en hel drös till som har bidragit till att forma världen.
OS i OT, men jag har hort att "doktor" har arabiskt ursprung ("doktora" eller liknande), men min egyptiske van havdar att det arabiska ordet ar ett laneord fran engelskan da "doktor" skrivet pa arabiska har ett helt annat uttal. Vet du nagot om det?
Citera
2010-04-07, 08:32
Medlem
Kahlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
OS i OT, men jag har hort att "doktor" har arabiskt ursprung ("doktora" eller liknande), men min egyptiske van havdar att det arabiska ordet ar ett laneord fran engelskan da "doktor" skrivet pa arabiska har ett helt annat uttal. Vet du nagot om det?

Doktor är väl ändå latin. Så här säger i alla fall SAOB: [fsv. doktor, sv. dial. doktare; jfr holl. dokter, doktor, t. doktor, eng. doctor) fr. docteur; af lat., doctor, lärare, afl. docere (se DOCERA, v¹). Formen doctare beror på anslutning till de talrika personbeteckningarna på -are, närmast till LÄKARE]
Citera
2010-04-07, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Vad säger ni, vilka sju språk skulle vara de bästa att kunna om man vill kunna tillgodogöra sig kultur på orginalspråk. Man kan ju tillgodogöra sig nästan vilken kultur som helst på nästan vilket språk som helst, men här tänker jag alltså inte på översättningar.

Avsikten är alltså att inkludera all kultur som involverar ett språk. För att ta italienska som exempel så tänker jag inte på till exempel Leonardos målningar eller Michelangelos skulpturer eftersom de är konstverk som inte inbegriper språk i någon form. Däremot räknar jag till exempel Dantes skrifter och Verdis operor, man behöver kunna italienska för att kunna läsa Dante i original och också för att förstå vad som sjungs i Verdis operor.

Så vad säger ni, vilka sju språk skulle ni välja. Ge gärna också motiv och exempel på varför ni valt just de språken.

Ska ge mina själva, naturligtvis, men behöver lite tid på mig för att välja ut dem, finns ju en hel del alternativ.
Det mest kulturella kanske är: kul tur, el la språket!! åt sidan
Senast redigerad av NT-crySt 2010-04-07 kl. 09:47.
Citera
2010-04-07, 09:41
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Som Kahlan redan har sagt kommer doktor från latinet.

Arabiskans ord för doktor i betydelsen läkare är tabib, الطبيب, jämför franskans toubib, ett folkligare ord för ”doktor” (läkare) än médecin.
Citera
2010-04-07, 15:15
Medlem
BandieraRossas avatar
Här kommer min lista, utan inbördes ordning:

Franska - dåtida standard bland europeiska hov och mycket revolutionerande litteratur är ursprungligen på franska.

Tyska - då mycket filosofi och politik ursprungligen skrivits på tyska.

Latin - dåtida lingua franca i Europa, även romarnas språk. Därför av större vikt.

Grekiska - Grekland är den västerländska kulturens vagga, vidare förklaring överflödig.

Persiska - lingua franca i en större del av den islamiska världen. Persiskan har historiskt haft en mycket hög status, då det användes av hov och vid skrivandet av poesi, osv.

Engelska - mycket revolutionerande litteratur härstammar från England, samt flera kulturella skatter, som exempelvis Shakespeare.

Ryska - i brist på annat. Rysk litteratur är världsberömd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in