2010-04-06, 11:47
Medlem
Hej mina växt älskande bröder, det är sà att jag har flyttat till Mallorca och det visade sig att det var lagligt att ha 2 plantor hemma, problemet är att jag inte vet när man sätta fröna i jorden, Har letat Pà massa sidor men hittar inte när det är sesong. Nàgon som har lite koll pà detta?

Tackar för svar
Citera
2010-04-06, 12:35
Bannlyst
gör såhär att du tar fröna i ett kaffe filter, gör så att det e fuktigt inte genomblött. lägg 2 tallrikar åvanpå varandra och filtret i mitten, det ska vara fuktigt och mörkt där.. sen efter 1-3 dagar har fröet spruckit och en liten grön kvist har kommit upp. platera det i jord då
Citera
2010-04-06, 12:39
Medlem
mkzions avatar
Finns ju väldigt många trådar om detta om du söker lite..
Citera
2010-04-06, 12:57
Medlem
Fizzbitchs avatar
Kolla på swecan dom kan allt!
Citera
2010-04-06, 13:06
Medlem
Smoke, tack för svar, men det va inte riktigt det jag menade, Mkzion Läs vad jag har skrivit.. Jag vet hur man odlar, men jag vet inte när jag ska sätta frön i jorden med tanke pá hur länge solen är uppe. Jag ska odla utomhus för den som inte förstàtt det.

Ska omfomulera fràgan lite. Jag ska odla en "Jack Herrer" som ligger pà ca 50-70 dagar i blom, och en "Blueberry" som ligger pá ca 45-60 dagar. Min fràga är i vilken mânad ska man ha dem i blom om man bor pà mallorca?
Citera
2010-04-06, 13:15
Medlem
airsts avatar
Är väl ganska varmt där just nu, så borde inte vara några problem att sätta i när som helst. Men då jag aldrig odlat bör jag kanske inte yttra mig

offtopic: Ska kanske ner dit med polarna i sommar. Hojta om du behöver lite extra klirr i kassan
Citera
2010-04-06, 13:20
Medlem
Orangemans avatar
Jag antar att du ska odla utomhus. Gör i så fall som smoke2010 skrev innan du planterar fröerna i jorden. Nu vet inte jag hur klimatet är på Mallorca vid den här tiden, men vanligtvis brukar man börja vid Maj/Juni så att plantorna blir redo att skördas lagom till höst.

OffTopic: Vad ska Klasen jobba med då? Jag träffade nämligen en snubbe på en fest häromdan som bor och jobbar på Mallorca (sen sju års ålder). Under högsäsongen jobbar han på ett hotell, samtidigt som han extraknäcker som "delivery man". Avspända jobb ni verkar ha där borta.
Citera
2010-04-06, 13:39
Medlem
Orangeman, jovisst är det varmt här, sitter pà balkongen i t-shit nu Jag ska gà jobba som badvakt var det tänkt. Men det jag inte vet är hur länge solen är uppe, I blomm skall det ju vara 12h sol 12h mörkt. Tror att solen gàr upp typ vid halv 7 tiden och blir mörkt vid 20.30 kanske, Spelar det ingen roll om plantorna fàr nágra timmar för mycket sol?
Citera
2010-04-06, 14:01
Medlem
Orangemans avatar
Under växtfasen så vill man ha några extra soltimmar, det är bl.a. det som gör att plantorna växer. När hösten börjar närma sig och soltimmarna blir färre, avtar växten och plantorna kommer istället börja blomma. Låt naturen bara ha sin gång.

Än en gång, personligen tycker jag Maj/Juni är en bra period att börja odla. Det innebär alltså en växtfas på minst två månader och ytterligare 1-1½ månad för blomfasen.
Citera
2010-04-06, 21:52
Medlem
umpfs avatar
Jag tror att du skulle kunna köra igång redan nu, ser inte riktigt varför du inte skulle kunna det.
Citera
2010-04-06, 23:17
Bannlyst
maj-oktober
Citera
2010-04-07, 02:06
Medlem
Hej Klasen, hoppas allt är bra på Mallorca. Tänkte mest bara säga lycka till och du gör nog rätt i som sätter ut dem nu. Hemma på västkusten får vi vänta lite längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in