2010-04-05, 22:53
Medlem
Disembowlers avatar
Som jag ser det så finns det en rad faktorer som pekar på att den svenska traditionen "drugs is drugs" aka arvet efter Nils Bejerot kommer luckras upp.

En tydlig faktor som jag ser iallafall är den utbredda undergroundrörelsen som finns på internet i Sverige. De flesta artiklar i gammelmedia och i bloggosfären som talar sig varma för cannabisförbuden massakreras i kommentarfunktionerna. I 90% av fallen försöker inte ens författarna att bemöta kritiken. Summa sumarum blir att de som i etablissemangets tjänst sprider myter och osanningar ang cannabis framstår själva som inkompetenta. Den stora fördelen med internet är ju även att gammelmedias monopol på åsiktspridning inte finns längre och folket får möjligheten att bilda sig en uppfattning bortom "haschpsykosens" myter och även "inkörsportens" skräckpropaganda.

Men problemet är att det är inte alla i Sverige som bryr sig om vad cannabispolitiken har för följder för Sverige. Vi har ett stort lass pensionärer och lantisar som aldrig hamnar i en situation där de behöver ifrågasätta statens propaganda och följer den lutherska moralismen istället.

Det är där den andra faktorn kommer in, legaliseringen i Californien. I USA brukar man säga att det som händer i Californien är också det som kommer tas efter i resten av USA. Och vidare, även Sverige, med sina antiamerikanska ideal, sväljer även all amerikansk kultur och gör den till sin egen. Åter till gammelmedia. Föreställ er att cannabis är lagligt i Californien, det innebär att det är också lagligt på vita duken. När filmens hjälte tar en spliff med sin sidekick eller är den råbarkade snuten filosoferar på ett cannabiscafé så kommer frågan aktualiseras även i Sverige. Om man kan på TV och det är lagligt, varför kan inte vi?

Vad tror ni?
Senast redigerad av Disembowler 2010-04-05 kl. 22:55.
Citera
2010-04-05, 22:57
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disembowler
Som jag ser det så finns det en rad faktorer som pekar på att den svenska traditionen "drugs is drugs" aka arvet efter Nils Bejerot kommer luckras upp.

En tydlig faktor som jag ser iallafall är den utbredda undergroundrörelsen som finns på internet i Sverige. De flesta artiklar i gammelmedia och i bloggosfären som talar sig varma för cannabisförbuden massakreras i kommentarfunktionerna. I 90% av fallen försöker inte ens författarna att bemöta kritiken. Summa sumarum blir att de som i etablissemangets tjänst sprider myter och osanningar ang cannabis framstår själva som inkompetenta. Den stora fördelen med internet är ju även att gammelmedias monopol på åsiktspridning inte finns längre och folket får möjligheten att bilda sig en uppfattning bortom "haschpsykosens" myter och även "inkörsportens" skräckpropaganda.

Men problemet är att det är inte alla i Sverige som bryr sig om vad cannabispolitiken har för följder för Sverige. Vi har ett stort lass pensionärer och lantisar som aldrig hamnar i en situation där de behöver ifrågasätta statens propaganda och följer den lutherska moralismen istället.

Det är där den andra faktorn kommer in, legaliseringen i Californien. I USA brukar man säga att det som händer i Californien är också det som kommer tas efter i resten av USA. Och vidare, även Sverige, med sina antiamerikanska ideal, sväljer även all amerikansk kultur och gör den till sin egen. Åter till gammelmedia. Föreställ er att cannabis är lagligt i Californien, det innebär att det är också lagligt på vita duken. När filmens hjälte tar en spliff med sin sidekick eller är den råbarkade snuten filosoferar på ett cannabiscafé så kommer frågan aktualiseras även i Sverige. Om man kan på TV och det är lagligt, varför kan inte vi?

Vad tror ni?
Vad har Sverige för antiamerikanska ideal? Snarare tvärt om.
Citera
2010-04-05, 22:59
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Vad har Sverige för antiamerikanska ideal? Snarare tvärt om.

Det finns trots allt en stor vänsterrörelse som ser USA som fienden och det finns även en stor kulturell medelklass som ser efterapningar efter amerikansk kultur som ofint.

Skit samma, "OT is OT".
Citera
2010-04-06, 00:49
Medlem
rootswallers avatar
jag tror definitivt att den politiska korrektheten kommer att förändras angående cannabis i Sverige. antagligen i samma takt som andra västerländska länder avkriminaliserar/legaliserar. det verkar vara en naturlig reaktion. Om det blir så att allt fler västerländer legaliserar/avkriminaliserar, vilket en del pekar på, blir vi av EU "så illa" tvungna till slut, precis som med industrihampan för några år sedan.
Citera
2010-04-12, 21:39
Medlem
NicholasUrfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
jag tror definitivt att den politiska korrektheten kommer att förändras angående cannabis i Sverige. antagligen i samma takt som andra västerländska länder avkriminaliserar/legaliserar. det verkar vara en naturlig reaktion. Om det blir så att allt fler västerländer legaliserar/avkriminaliserar, vilket en del pekar på, blir vi av EU "så illa" tvungna till slut, precis som med industrihampan för några år sedan.

Jag tror Hollywood är det som kommer ha mest påverkan. Det kommer att i princip glorifieras i diverse komedifilmer i takt med att det blir mer och mer accepterat med marijuana i USA och då Kalifornien i synnerhet. Faktum är att det redan nu är mycket röka i både tv och i filmerna.

Så svenska ungdomar kommer testa i större utsträckning, och till slut är det de som ska styra landet och vips så har opinionen vänt gällande Cannabis även här i Sverige.

Hoppas jag, i alla fall.
Citera
2010-04-13, 18:53
Medlem
Höstlängtans avatar
Ja internet är utan tvekan den största orsaken till att det vänder nu. Förr hade staten kontroll över nästan all informationsspridning, och när internet kom så försvann detta.

Men en legalisering får vi nog vänta ett tag på. Först måste alla korkade, socialdemokratiska, PK-pensionärer dö ut i det här landet, eller så måste något parti ta och implementera en legalisering i sitt partiprogram.
Citera
2010-04-13, 19:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höstlängtan
Ja internet är utan tvekan den största orsaken till att det vänder nu. Förr hade staten kontroll över nästan all informationsspridning, och när internet kom så försvann detta.

Men en legalisering får vi nog vänta ett tag på. Först måste alla korkade, socialdemokratiska, PK-pensionärer dö ut i det här landet, eller så måste något parti ta och implementera en legalisering i sitt partiprogram.
Du glömde en hel del partitillhörigheter i det inlägget, måste jag tillägga.
Dock så är ju det rätt att de som växt upp i den allra värsta propagandan måste bort innan ens det kommer finnas en realistisk chans att legaliseras.
Citera
2010-04-17, 07:55
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höstlängtan

Precis min tanke. Vi får nog vänta tills några generationer tacklat av. Jag skulle tro att när 80 talisterna anses som gamlingarna i samhället så kommer denna frågan att ta fart på allvar. Nu har vi 40, 50, 60 och kanske 70 talisterna emot oss som har blivit matade med propaganda mot cannabis sen tidig skolålder och som är nästan omöjliga att övertyga om motsatsen.
Citera
2010-04-19, 01:25
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Precis min tanke. Vi får nog vänta tills några generationer tacklat av. Jag skulle tro att när 80 talisterna anses som gamlingarna i samhället så kommer denna frågan att ta fart på allvar. Nu har vi 40, 50, 60 och kanske 70 talisterna emot oss som har blivit matade med propaganda mot cannabis sen tidig skolålder och som är nästan omöjliga att övertyga om motsatsen.

Säg inte så.

Nej jag tror stenhårt på snöbollseffekten.
Cali kommer att legalisera i november, och fler och fler delstater kommer följa efter.
EU kommer omvärdera sin syn och gå ifrån nolltoleransen och inrikta sig på harm reduction.

Någon rättvisa måste det ju finnas här i världen.
Citera
2010-04-19, 03:16
Medlem
Dom där surkukarna som sitter där uppe måste ju inse att det inte lönar sig eftersom fler knarkar, tillgången ökar, osäkrare bruk i.o.m ökat flöde av olika droger. För att inte tala om alla internet droger.... Och eftersom snittåldern är sisådär 110+ i riksdagen (om man kollar på vad dom verkar veta om samhället förövrigt).. Och det kommer ju förbli så, för förr i tiden sa man väl också "vänta till vår generation tar över"..

Å andra sidan så blir allt fler liberala, stora nationer får en mer accepterad syn på bruk ö.h.t, speciellt på den medicinska delen. Och sverige älskar ju att följa strömmen när det gäller politik i allmänhet.
Citera
2010-04-19, 17:54
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Det som kommer att röra om i grytan i Sverige avseende legaliseringen är generationsskiftet och USA:s (främst Kaliforniens) liberala syn på gräs. 80 och 90-talists generationen som är uppväxta med internet är betydligt mer insatta och liberala i frågan.

Sen om det räcker till en legalisering är ju en bra fråga...
Citera
2010-04-22, 10:30
Medlem
Fler & fler vill ha naturliga alternativ till så mkt som möjligt, när kunskapen ökar så kommer fler & fler inse att det är MÅNGA olika piller som kan ersättas med ett mycket säkrare & dessutom 100% naturligt alternativ. Att det är 0 processer (Förutom torkning & kurering) och inte ett x antal kemisk formler etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in