Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja. Eller nån svartklubb. Politiker brukar gilla sådana

Det rörde sig definitivt inte om någon svartklubb, men tack för input!
Citat:
Ursprungligen postat av Mutte
Har inte Martin Stugart tagit upp detta i något sammanhang? Jag har för mig det. För visst talar vi om Södermalm i Stockholm?
Högst intressant! Var det i hans sedvanliga DN-spalt eller i någon av hans böcker?
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
I vilken ände på Lundagatan? Framgick kanske inte. Men i ena änden, den närmast Zinkensdam finns Skinnarviksparken, med en fantiskt utsikt över Mälaren och större delen av stan. Den andra änden av Lundagatan har dels ett fantastiskt fult hyreshus, kvarteret Plankan, men längst ner finns ett rött gammalt torp. Det finns också en hembygdsgård eller liknande mitt emot de fula hyreshuset. De är riktigt ruggiga faktiskt...
Det framgick tyvärr ej. Dock bör ju slutet tolkas som den del av gatan med högst nummer, det vill säga längst bort från slottet. Kan det ha varit det röda torpet/hembygdsgården som åsyftades? Det låter inte helt osannolikt om jag tänker tillbaka på vilka de var och samtalet de förde.
Och hur kommer det sig att dessa platser kallas för "Söders Frestelser"? En googling verkar inte ge någonting. Och vi verkar just nu koncentrera oss på norra söder - finns det Frestelser spridda över hela söder, tro? Tar tacksamt emot tips på var jag skulle kunna få fram mer information om dessa (stadsbyggnadskontoret? Bibliotek?).
/Zirux d.ä.