2010-04-05, 14:22
Medlem
Jag tjuvlyssnade på ett samtal häromdagen, mellan vad som tycktes vara två anställda på Stadsbyggnadsnämnden. De pratade om de så kallade Söders Frestelser. Vilka är dessa? Hur hittar jag dem? Som jag förstod fanns en frestelse i slutet på Lundagatan, mer än så vet jag inte.

/Zirux d.ä.
Citera
2010-04-05, 14:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Ja. Eller nån svartklubb. Politiker brukar gilla sådana
Citera
2010-04-05, 14:38
Medlem
Muttes avatar
Har inte Martin Stugart tagit upp detta i något sammanhang? Jag har för mig det. För visst talar vi om Södermalm i Stockholm?
Citera
2010-04-05, 15:07
Medlem
I vilken ände på Lundagatan? Framgick kanske inte. Men i ena änden, den närmast Zinkensdam finns Skinnarviksparken, med en fantiskt utsikt över Mälaren och större delen av stan. Den andra änden av Lundagatan har dels ett fantastiskt fult hyreshus, kvarteret Plankan, men längst ner finns ett rött gammalt torp. Det finns också en hembygdsgård eller liknande mitt emot de fula hyreshuset. De är riktigt ruggiga faktiskt...
Citera
2010-04-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja. Eller nån svartklubb. Politiker brukar gilla sådana

Det rörde sig definitivt inte om någon svartklubb, men tack för input!

Citat:
Ursprungligen postat av Mutte
Har inte Martin Stugart tagit upp detta i något sammanhang? Jag har för mig det. För visst talar vi om Södermalm i Stockholm?

Högst intressant! Var det i hans sedvanliga DN-spalt eller i någon av hans böcker?

Citat:
Ursprungligen postat av bayern
I vilken ände på Lundagatan? Framgick kanske inte. Men i ena änden, den närmast Zinkensdam finns Skinnarviksparken, med en fantiskt utsikt över Mälaren och större delen av stan. Den andra änden av Lundagatan har dels ett fantastiskt fult hyreshus, kvarteret Plankan, men längst ner finns ett rött gammalt torp. Det finns också en hembygdsgård eller liknande mitt emot de fula hyreshuset. De är riktigt ruggiga faktiskt...

Det framgick tyvärr ej. Dock bör ju slutet tolkas som den del av gatan med högst nummer, det vill säga längst bort från slottet. Kan det ha varit det röda torpet/hembygdsgården som åsyftades? Det låter inte helt osannolikt om jag tänker tillbaka på vilka de var och samtalet de förde.

Och hur kommer det sig att dessa platser kallas för "Söders Frestelser"? En googling verkar inte ge någonting. Och vi verkar just nu koncentrera oss på norra söder - finns det Frestelser spridda över hela söder, tro? Tar tacksamt emot tips på var jag skulle kunna få fram mer information om dessa (stadsbyggnadskontoret? Bibliotek?).

/Zirux d.ä.
Citera
2010-04-05, 15:54
Bannlyst
Citat:

Skinnarviks parken platsar nog pa vissa listor om Soders frestelser, da det ar en kand traffplats for homosexuella sedan 60 talet
Citera
2010-04-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeThaiWalker
Skinnarviks parken platsar nog pa vissa listor om Soders frestelser, da det ar en kand traffplats for homosexuella sedan 60 talet

Helt korrekt, kom på det när jag hade skickat inlägget, kan ju vara en frestelse...

Men om det nu är höga nummer som åsyftas kan jag inte tänka mig annat än "torpet" eller hembygdsgården. Men så unika kan inte dessa vara. Topet ligger f ö inte på Lundagatan, dock i slutet av gatan fast på Varsvgatan, precis i korsningen Varvsgatan/Lundagatan.

Kan de inte enbart varit dessa personers helt personliga åsikter?
Citera
2010-04-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeThaiWalker

Det måste nästan varit Skinnarviksparken de talade om.

Citat:
Helt korrekt, kom på det när jag hade skickat inlägget, kan ju vara en frestelse...

Men om det nu är höga nummer som åsyftas kan jag inte tänka mig annat än "torpet" eller hembygdsgården. Men så unika kan inte dessa vara. Topet ligger f ö inte på Lundagatan, dock i slutet av gatan fast på Varsvgatan, precis i korsningen Varvsgatan/Lundagatan.

Kan de inte enbart varit dessa personers helt personliga åsikter?

Sättet de talade om Söders Frestelser gjorde att det kändes som ett vedertaget begrepp. Vet du om dessa hus har någon historia eller om det kan ha funnits någon frestelse i dessa? Parkens historia talar ju också för att det skulle kunna vara en av Frestelserna. Det finns ju faktiskt Gamla Lundagatan också (det kan ha varit denna de talade om också, jag är faktiskt osäker). Slutet på den verkar vara ungefär vid Skinnarviksparken.

/Zirux d.ä.
Citera
2010-04-05, 18:43
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zirux
Det måste nästan varit Skinnarviksparken de talade om.

Sättet de talade om Söders Frestelser gjorde att det kändes som ett vedertaget begrepp. Vet du om dessa hus har någon historia eller om det kan ha funnits någon frestelse i dessa? Parkens historia talar ju också för att det skulle kunna vara en av Frestelserna. Det finns ju faktiskt Gamla Lundagatan också (det kan ha varit denna de talade om också, jag är faktiskt osäker). Slutet på den verkar vara ungefär vid Skinnarviksparken.

/Zirux d.ä.
Söders Frestelser är ett vedertaget begrepp. Jag minns själv hur min morfar, uppväxt och boende på Södermalm i fyrtio år, brukade skämta om Söders Frestelser, och vilka platser det kunde röra sig om. Just Skinnarviksparken är inget jag minns, däremot nämnde han ett visst hus under Danvikstullsbron där hemlösa getter och hästar samlades, och folk spontanimproviserade saxofon och klaviatur. En och annan hattmakare kunde man även skåda.
Citera
2010-04-06, 14:43
Medlem
kan bekräfta att skinnarviksparken är en av "söders frestelser" och att begreppet finns. Växte upp i kvarteren på 50 och 60 talet och mamma sa ofta att jag inte skulle falla för frestelsen och gå till skinnarviksparken (det hände att unga pojkar gick dit för att schäna en slant). har för mig att kyrkan (högalidskyrkan?) aktivrt uppmuntrade sina besökare att inte falla för denna frestelse. jag gillar dock inga män utan kvinnor så jag föll för en av söders andra frestelser!
Citera
2010-04-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Söders Frestelser är ett vedertaget begrepp. Jag minns själv hur min morfar, uppväxt och boende på Södermalm i fyrtio år, brukade skämta om Söders Frestelser, och vilka platser det kunde röra sig om. Just Skinnarviksparken är inget jag minns, däremot nämnde han ett visst hus under Danvikstullsbron där hemlösa getter och hästar samlades, och folk spontanimproviserade saxofon och klaviatur. En och annan hattmakare kunde man även skåda.

Ojdå, det låter spännande. Var hände detta? Nere vid nuvarande Boule och Berså?

Citat:
Ursprungligen postat av Spirou
kan bekräfta att skinnarviksparken är en av "söders frestelser" och att begreppet finns. Växte upp i kvarteren på 50 och 60 talet och mamma sa ofta att jag inte skulle falla för frestelsen och gå till skinnarviksparken (det hände att unga pojkar gick dit för att schäna en slant). har för mig att kyrkan (högalidskyrkan?) aktivrt uppmuntrade sina besökare att inte falla för denna frestelse. jag gillar dock inga män utan kvinnor så jag föll för en av söders andra frestelser!

Kul att få det bekräftat! Vilken frestelse föll du för? Och känner du till fler?

/Zirux d.ä.
Citera
2010-04-08, 10:13
Medlem
SingleStars avatar
Jag är väldigt frestad att rasera Folksamskrapan, och skatteskrapan. Fast jag vet inte om det är att betraka som söders frestelser men jag ör jäkligt frestad att göra det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in