2007-10-03, 01:55
Medlem
Nu har jag ingen lust att leta igenom hela tråden för att se om detta redan har postats. Men det finns en bra audiodokumentär om den svenska ubåtsjakten där vissa nyckelpersoner intervjuas med mera på P3 dokumentär och som går att ladda ner, närmare bestämt här;

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=843359

Denna, i likhet med de andra dokumentärerna är mycket bra. Perfekt att lyssna på under den långa bilfärden eller dylikt
Citera
2007-10-03, 07:59
Bannlyst
Uppdrag granskning

20.00
Uppdrag granskning

Granskande samhällsprogram. Del 6 av 17. Ubåtar, lögner och ljudband. Var det Natos ubåtar som lekte katt och råtta i den svenska skärgården? Sverige pekade ut Sovjetunionen som kränkare efter Hårsfjärdendramat 1982, men nya fakta visar att svenska folket fördes bakom ljuset. Avgörande bevis försvann, förvrängdes och hemligstämplades. Vill Carl Bildt, som spelat en huvudroll i hanteringen av ubåtsfrågan, lägga korten på bordet? Programledare: Karin Mattisson

Även i SVT24 4/10, SVT1 4/10, SVT1 6/10 och SVT24 8/10
Citera
2007-10-03, 15:24
Medlem
Pandemoniums avatar
Ajaj, det lutar åt att Uppdrag Granskning nu kommer att bevisa att det var NATO som simmade omkring i skärgården...

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=843359

Denna, i likhet med de andra dokumentärerna är mycket bra. Perfekt att lyssna på under den långa bilfärden eller dylikt

De spelar musik från "Command & Conquer: Red Alert 2" i bakgrunden! Vafan?
Citera
2007-10-03, 15:42
Medlem
humperdicks avatar
U137 är den bekräftade och allmänt kända resten rörde sig om djur och drivved, jag är uppvuxen nära vattnet i Roslagen och norrförort och har sett säl dyka upp några gånger och jag lovar att många av dessa observationer är just säl, mink, sjöfågel eller andra djur.

Och att U137 gjorde en grov felnvaigering tär mest troligt, varför klampa in med det bullrigaste man har i en trång skärgård om man vill spionera?
Citera
2007-10-03, 19:35
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
U137 är den bekräftade och allmänt kända resten rörde sig om djur och drivved, jag är uppvuxen nära vattnet i Roslagen och norrförort och har sett säl dyka upp några gånger och jag lovar att många av dessa observationer är just säl, mink, sjöfågel eller andra djur.

Och att U137 gjorde en grov felnvaigering tär mest troligt, varför klampa in med det bullrigaste man har i en trång skärgård om man vill spionera?

Jo, jag är också uppfödd nära vattnet i Roslagen men vill trots det ändå bestämt hävda att det finns ett antal iakttagelser som inte är djur och drivved. Inte heller "pruttande sillstim" köper jag med hull och hår...

Min personliga erfarenhet kring detta sträcker sig till en 2 veckor lång 'ytspaning' vid en viktig installation i den svenska skärgården (dock vare sig utanför Stockholm eller Karlskrona utan faktiskt Luleå). Där iakttog vi saker som inte kunde förklaras på nåt annat sätt än att Sverige blev utsatta för kränkningar av främmande makt.
Citera
2007-10-03, 20:06
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jo, jag är också uppfödd nära vattnet i Roslagen men vill trots det ändå bestämt hävda att det finns ett antal iakttagelser som inte är djur och drivved. Inte heller "pruttande sillstim" köper jag med hull och hår...

Min personliga erfarenhet kring detta sträcker sig till en 2 veckor lång 'ytspaning' vid en viktig installation i den svenska skärgården (dock vare sig utanför Stockholm eller Karlskrona utan faktiskt Luleå). Där iakttog vi saker som inte kunde förklaras på nåt annat sätt än att Sverige blev utsatta för kränkningar av främmande makt.
Jag säger inte att du far med osanning men använde dom dylika farkoster ända uppe i Luleå.
Min far och farfar var lotsar och dom arbetade och bodde 5 meter från havet och dom såg aldrig något, jag har aldrig träffat någon rospigg som sett en farkost bara militärer som vill ha mer pengar
Citera
2007-10-03, 22:04
Medlem
Något att fundera på är hur någon annan statsminister än Fälldin skulle ha reagerat på incidenten. Karln borde ju fått pris för sin "håll gränsen" order. T.ex. Reinfeldt skulle med säkerhet kissat i byxan om ÖB skulle ringa honom och berätta samma sak som Thorbjörn fick höra. Hur skulle Palme reagerat? Bildt? Karlsson? Persson?
Citera
2007-10-03, 22:04
Bannlyst
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17200413.asp

25 ÅR EFTER UBÅTEN I HÅRSFJÄRDEN Sveriges nära militära samarbete med USA inom under*rättelsetjänsten och flygteknologin var orsaken till att Sovjet skickade spionerande miniubåtar in på svenskt sjöterritorium under 1980-talet. Det finns inga som helst bevis på att det rörde sig om Natoubåtar, skriver förre marinchefen Per Rudberg, dåvarande försvarsstabschefen Bror Stefenson, analyschefen Emil Svensson och den operative chefen Göran Wallén.
Citera
2007-10-03, 23:38
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av even money
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17200413.asp

25 ÅR EFTER UBÅTEN I HÅRSFJÄRDEN Sveriges nära militära samarbete med USA inom under*rättelsetjänsten och flygteknologin var orsaken till att Sovjet skickade spionerande miniubåtar in på svenskt sjöterritorium under 1980-talet. Det finns inga som helst bevis på att det rörde sig om Natoubåtar, skriver förre marinchefen Per Rudberg, dåvarande försvarsstabschefen Bror Stefenson, analyschefen Emil Svensson och den operative chefen Göran Wallén.
Finns det några bevis på det varit miniubåtar i skärgården överhuvudtaget? spåren man filmade kunde lika gärna vara efter en dragg eller vad som helst.
Citera
2007-10-04, 07:30
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Jag säger inte att du far med osanning men använde dom dylika farkoster ända uppe i Luleå.

Det var inga miniubåtar vi såg, det var dykare på land. Men det är klart, de lär ju inte ha simmat ända dit upp...
Citera
2007-10-04, 08:02
Bannlyst
Citat:
Det var inga miniubåtar vi såg, det var dykare på land. Men det är klart, de lär ju inte ha simmat ända dit upp...

Det var många som såg dykare på fel platser under 80-talet men tydligen var de inte från öst annars hade vi troligtvis läst om det i tidningarna.

Helslutna system och kolsvarta dräkter var inte direkt vanligt bland civila på den tiden.
Citera
2007-10-04, 08:45
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ja det är ju svårt att bortförklara med sälar, finns det bildbevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in