2010-04-05, 02:30
Medlem
queersirs avatar
Tjenare.

Jag har nu testat att göra 2 st Rulles 7-dagars vittvin utan några större resultat. Första var ingen vidare, andra var okej dom 2-3 första veckorna sen började det få mäsksmak.
Jag är ändå sugen på att göra något vin som är fullt drickbart. Vad bör man satsa på? Såg senast på Ö&b att dom hade ett vin som var 5L druvsaft som låg runt 180kr. Smakar det bättre? Tips på andra vin annars som håller ett lågt pris men ändå smakar bra?
Citera
2010-04-05, 20:20
Medlem
Morgonrodnads avatar
Den absolut viktigaste frågan är val av jäst och hur jäsningsprocessen går till. Råvarorna är sekundära.

Köp dig en bra levande vinjäst (ingen torrjäst). Gör en bra förkultur och kontrollera temperaturen noga under hela jäsningen. Sen skadar det inte att låta flaskorna ligga ett halvår.

Givetvis finns det mycket mera, men det där är grunden.
Citera
2010-04-05, 22:03
Medlem
klybans avatar
TS, vad har du tänkt att göra?
Du har ju nu våren som kommer, då finns ju maskrosor, fläderblommor eller varför inte syren som kommer också tidigt.
Maskrosor och fläder har jag provat och det blir ett gott vin på, dock så är vin en tidskrävande process och stressa fram det då blir det aldrig bra.
Många vin från frukter, bär och blommor, kräver lång lagringstid, 12månader från jäststart tills det är klart är standard.
Men som maskrosor pratar man upp emot 2 år.

Dock den dagen du korkar upp ett färdiglagrat vin, så kommer du förstå att tid gör underverk.
Om man smakar lite vid varje omtappning så kan man känna att det smakar tom äckligt i början, sen bara bli bättre och bättre.

Sen håller jag inte med om att den torkade jästen är dålig, Lalvin's tex håller hög kvalitet.
Citera
2010-04-06, 19:24
Medlem
Bruttas avatar
Läs lite på bryggforum.nu, där finns MYCKET info om vinmakeri, ölbryggning, spritbränning m.m.

Ett rulles 7-dagarsvin eller liknande vinkit är inte mycket till "eget" vin tycker jag, testa dig fram med olika jäster, safter, frukter!
Citera
2010-04-06, 21:03
Medlem
Hofmanns avatar
Ett filter kan jag rekommendera för användning vid buteljering.
Citera
2010-04-06, 23:33
Medlem
queersirs avatar
"Eget vin" kanske var lite felformulerat, jag hade faktiskt tänk mig någon schysst vinsats. Känns som man lika gärna kan lägga lite extra på en vinsats istället för att hålla på att plocka massa äpplen eller likande? Druv-vinsatserna smakar väl inte lika tokigt som billigare varianterna från rulles etc?
Citera
2010-04-07, 00:26
Medlem
klybans avatar
Grand superior är en av de absolut bästa satserna, pröva en sån.
Citera
2010-04-07, 09:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queersir
"Eget vin" kanske var lite felformulerat, jag hade faktiskt tänk mig någon schysst vinsats. Känns som man lika gärna kan lägga lite extra på en vinsats istället för att hålla på att plocka massa äpplen eller likande? Druv-vinsatserna smakar väl inte lika tokigt som billigare varianterna från rulles etc?

Återigen. Du börjar i fel ände. Typ av druvkoncentrat påverkar slutprodukten mindre än typ av jäst. Välj jäst först, skaffa utrustningen för att göra en ordentlig förkultur. Vad har du för möjligheter att kontrollera temperaturen under jäsningen?
Citera
2010-04-08, 22:57
Medlem
queersirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Återigen. Du börjar i fel ände. Typ av druvkoncentrat påverkar slutprodukten mindre än typ av jäst. Välj jäst först, skaffa utrustningen för att göra en ordentlig förkultur. Vad har du för möjligheter att kontrollera temperaturen under jäsningen?

Jaha, så om man skulle köpa billig rulles och istället köra ner finare jäst skulle den kanske bevara godare smak? Vad bör en "finare" jäst kosta? Såg att Ö&b hade någon starkvinjäst för ca 20kr, den kanske är lika dåligt som rulles? Hur menar du med att kontrollera temperaturen? Jag har nog i en 100w doppis som är inställd på 20-25c isåfall så jag får jämn och bra temperatur under jäsningen.
Citera
2010-04-08, 23:33
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queersir
Jaha, så om man skulle köpa billig rulles och istället köra ner finare jäst skulle den kanske bevara godare smak? Vad bör en "finare" jäst kosta? Såg att Ö&b hade någon starkvinjäst för ca 20kr, den kanske är lika dåligt som rulles? Hur menar du med att kontrollera temperaturen? Jag har nog i en 100w doppis som är inställd på 20-25c isåfall så jag får jämn och bra temperatur under jäsningen.

Nej, du behöver en färsk jäst. Inte en frystorkad. De måste bland annat förvaras i kyl vilket förstås drar upp priset. De brukar ligga kring 80 - 100 :-. Odlar du den kan du dock återanvända den.

Nu tänkte jag snarare på möjligheten att kyla under jäsningen för att sänka jästakten.
Citera
2010-04-11, 21:01
Medlem
Dom här jästerna ska ju vara bra, lalvins
http://shop.humle.se/se/grp/vinjast-mjodjast-ciderjast-torr.php
Citera
2010-04-13, 08:38
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loffa
Dom här jästerna ska ju vara bra, lalvins
http://shop.humle.se/se/grp/vinjast-mjodjast-ciderjast-torr.php

Om du testat nån av dem vore en recension intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in