2010-04-04, 12:00
Medlem
Privatpers0ns avatar
Jag har som sagt en del funderingar ang bifirmor till AB.

Jag har tänkt att starta ett AB med skiljda inriktningar, men är osäker på vad som är det bästa alternativet. Vi kan säga att jag äger Bolaget AB som säljer kläder via en internetbutik, men nu vill jag starta ett skivbolag inom företaget. En så kallad skivbolagsetikett. Som jag ser det kan jag registrera skivbolaget som ett varumärke eller en bifirma. Men i framtiden vill jag kunna ''lyfta'' namnet till att starta ett dotterbolag eller till ett helt nytt AB.

Om jag har förstått det hela rätt så är bifirma ett bra sätt att namnskydda skivbolaget med. Men kan jag lyfta ur den ur Bolaget AB för att sälja eller flytta till ett dotterbolag på samma sätt som jag borde kunna göra med ett varumärke?

För att förtydliga det hela lite, skivbolaget kommer bara vara en liten ''hobbyverksamhet'' i Bolaget AB, men i framtiden vill jag kunna omformatera Skivbolaget till ett eget AB. Vad har jag missat?

Alla svar är uppskattade,
Citera
2010-05-05, 20:40
Medlem
Privatpers0ns avatar
Moderator kan låsa och kassera tråden då jag fått svaret på annat håll.
Citera
2010-05-05, 23:48
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Moderator kan låsa och kassera tråden då jag fått svaret på annat håll.
Vad är det för jävla dumheter? Skriv vad det är du har fått reda på då.
Citera
2010-05-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Vad är det för jävla dumheter? Skriv vad det är du har fått reda på då.

Håller med! Om TS fått reda på en sak så kan han väl vara så god att berätta vilket svar han fått. Men jag kan göra ett försök att förklara hur det funkar med en Bifirma. Till att börja med är en bifirma ett extra namn för företaget. Lite som ett varumärke skulle man kunna säga. Som exempel äger vi en bilfirma som heter ''Hasses däck och mek'' i Landskrona. En dag så får vi köpa pizzerian som ligger bredvid verkstan. Men att kalla den för ''Hasses däck och mek'' känns inte rätt. Därför registrerar vi en bifirma som får namnet Landskrona Kebab och pizza''. Då bifirman inte är en juridisk person (eget företag) Får den inte heta AB etc. Och pizzerian är en del av ''Hasses däck och mek''.

Och nu till TS frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Jag har tänkt att starta ett AB med skiljda inriktningar, men är osäker på vad som är det bästa alternativet. Vi kan säga att jag äger Bolaget AB som säljer kläder via en internetbutik, men nu vill jag starta ett skivbolag inom företaget. En så kallad skivbolagsetikett. Som jag ser det kan jag registrera skivbolaget som ett varumärke eller en bifirma. Men i framtiden vill jag kunna ''lyfta'' namnet till att starta ett dotterbolag eller till ett helt nytt AB.

Om jag har förstått det hela rätt så är bifirma ett bra sätt att namnskydda skivbolaget med. Men kan jag lyfta ur den ur Bolaget AB för att sälja eller flytta till ett dotterbolag på samma sätt som jag borde kunna göra med ett varumärke?

För att förtydliga det hela lite, skivbolaget kommer bara vara en liten ''hobbyverksamhet'' i Bolaget AB, men i framtiden vill jag kunna omformatera Skivbolaget till ett eget AB. Vad har jag missat?

Alla svar är uppskattade,

Som jag redan nämnt så är det inga problem att ha en ny eller skild verksamhet under eget namn. Och JA du kan sälja eller på annat sätt flytta din bifirma! Men du måste skicka in en blankett till bolagsverket om de.

Hoppas jag inte varit för otydlig i min förklaring nu.
Senast redigerad av Vessla-FTW 2010-05-23 kl. 14:35.
Citera
2014-01-30, 11:49
Medlem
Har försökt finna svaret och ända relevanta tråden var denna så ställer frågan här om man har ett AB med en bifirma och i ett senare tillfälle vill expandera verksamheten i det som till en början var ett sidoprojekt går att omvandla bifirman till ett eget dotterbolag? Eller rekomenderas det att det skapas som ett eget ab direkt. min tanke med att ha det som bifirma var att ejbehöva ligga ute med ytterligare 50k i aktiekapital och dessutom slippa onödiga kostnader med ev byråkrati som följer med ett AB då verksamheten bedöms vara ytterst begränsad i ett av företagen det första året
Citera
2014-01-31, 21:48
Medlem
samotsamots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruffla
Har försökt finna svaret och ända relevanta tråden var denna så ställer frågan här om man har ett AB med en bifirma och i ett senare tillfälle vill expandera verksamheten i det som till en början var ett sidoprojekt går att omvandla bifirman till ett eget dotterbolag? Eller rekomenderas det att det skapas som ett eget ab direkt. min tanke med att ha det som bifirma var att ejbehöva ligga ute med ytterligare 50k i aktiekapital och dessutom slippa onödiga kostnader med ev byråkrati som följer med ett AB då verksamheten bedöms vara ytterst begränsad i ett av företagen det första året
1. Bifirma kan inte ombildas till nytt AB.
2. Regga därför Bifirmans namn hos tredje part (tex i vilande bolag eller hos dig själv som privatperson).
3. Låna ut namnrättigheterna till det AB där du vill ha bifirman (dvs skicka ett brev till Bolagsverket där du meddelar det).
4. Den dag du vill vill bilda bolag för Bifirmans verksamhet, gör du det, och meddelar Bolagsverket att du from nu lånar ut namnet till det nya bolaget (nytt brev till Bolagsverket). Kommer kosta dig två avgifter hos Bolagsverket ist för en, men du slipper ligga ute med 50k i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in