Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
50 cl aluminium-burk för läsk försvann när man fick börja sälja läsk på 50 cl PET ca 1994.
1 liters glasflaskorna försvann när man började sälja de PET-flaskorna på 1,5 liter som sköljdes ur. Det satt en kod på de i botten så tvättmaskin räknade varje gång de kom in, efter 20 gånger smältes de ner. Ja, det var ett krav från staten att det skulle tvättas plastflaskor, för att bryggerierna skulle få sluta med 1-liters glas. Och nu ser vi hur bryggerierna höllde löftet, förra året la de ner PET-flaskorna med 4 kr pant. Nu smälts alla PET-flaskor ner som pantas.
1-litersglas fanns också för fanta och sprite kommer jag ihåg, de hade en mer normal form. Cola-flaskan hade samma form som 25-cl flaskan men i mega-format. Har en sån hemma. Panten var 2,80 kr på slutet!!! Det var mycket pengar. När försvann de, kan det varit 1990?
År 1994 kom i alla fall mjuk-PET, bla 50 cl, 150 cl och 200 cl. Då försvann nog 50 cl aluminium för läsk.
Men förstås att en del pizzerior kan sälja den än men då är det import. Föresten var den först 45 cl, sen blev den 50, Det gäller även ölburkarna.
Utan att veta så spekulerar jag lite. Sedan "löftet" avgavs så har det hänt en hel del, kanske är energiåtgången för att diska en retur-PET större än för att tillverka en ny i dagens läge? Tänk bara på transporterna, en returflaska måste vara hel medan en flaska som ska smältas om kan pressas ihop och tar mindre plats. Sen undrar jag om inte EU har ett finger med i spelet, förr i tiden tappades öl, vin och sprit på returglas, men sedan vi kom med i EU så görs inte detta.