2010-04-09, 22:18
Medlem
Kalle81s avatar
50 cl aluminium-burk för läsk försvann när man fick börja sälja läsk på 50 cl PET ca 1994.

1 liters glasflaskorna försvann när man började sälja de PET-flaskorna på 1,5 liter som sköljdes ur. Det satt en kod på de i botten så tvättmaskin räknade varje gång de kom in, efter 20 gånger smältes de ner. Ja, det var ett krav från staten att det skulle tvättas plastflaskor, för att bryggerierna skulle få sluta med 1-liters glas. Och nu ser vi hur bryggerierna höllde löftet, förra året la de ner PET-flaskorna med 4 kr pant. Nu smälts alla PET-flaskor ner som pantas.

1-litersglas fanns också för fanta och sprite kommer jag ihåg, de hade en mer normal form. Cola-flaskan hade samma form som 25-cl flaskan men i mega-format. Har en sån hemma. Panten var 2,80 kr på slutet!!! Det var mycket pengar. När försvann de, kan det varit 1990?

År 1994 kom i alla fall mjuk-PET, bla 50 cl, 150 cl och 200 cl. Då försvann nog 50 cl aluminium för läsk.
Men förstås att en del pizzerior kan sälja den än men då är det import. Föresten var den först 45 cl, sen blev den 50, Det gäller även ölburkarna.
Citera
2010-04-10, 01:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
50 cl aluminium-burk för läsk försvann när man fick börja sälja läsk på 50 cl PET ca 1994.

1 liters glasflaskorna försvann när man började sälja de PET-flaskorna på 1,5 liter som sköljdes ur. Det satt en kod på de i botten så tvättmaskin räknade varje gång de kom in, efter 20 gånger smältes de ner. Ja, det var ett krav från staten att det skulle tvättas plastflaskor, för att bryggerierna skulle få sluta med 1-liters glas. Och nu ser vi hur bryggerierna höllde löftet, förra året la de ner PET-flaskorna med 4 kr pant. Nu smälts alla PET-flaskor ner som pantas.

1-litersglas fanns också för fanta och sprite kommer jag ihåg, de hade en mer normal form. Cola-flaskan hade samma form som 25-cl flaskan men i mega-format. Har en sån hemma. Panten var 2,80 kr på slutet!!! Det var mycket pengar. När försvann de, kan det varit 1990?

År 1994 kom i alla fall mjuk-PET, bla 50 cl, 150 cl och 200 cl. Då försvann nog 50 cl aluminium för läsk.
Men förstås att en del pizzerior kan sälja den än men då är det import. Föresten var den först 45 cl, sen blev den 50, Det gäller även ölburkarna.
Utan att veta så spekulerar jag lite. Sedan "löftet" avgavs så har det hänt en hel del, kanske är energiåtgången för att diska en retur-PET större än för att tillverka en ny i dagens läge? Tänk bara på transporterna, en returflaska måste vara hel medan en flaska som ska smältas om kan pressas ihop och tar mindre plats. Sen undrar jag om inte EU har ett finger med i spelet, förr i tiden tappades öl, vin och sprit på returglas, men sedan vi kom med i EU så görs inte detta.
Citera
2010-04-11, 21:27
Medlem
Kalle81s avatar
Nä det är läsk och ölindustrin som pressat på. möjligen EU med. Danmark hade ju bara glas-flaskor till för en stund sen. Men fick ge upp.

Ja det är möjligt att det kan anses vara bättre för miljön med att läsken transporteras i lättare plast. Beror väl lite på hur man räknar på det. Tycker bara det är synd de tar bort gamla fina system som att köra tillbaka flaskor och tvätta rent de. Smälta ner plasten är inte lika spännande.

Föresten när de smälter ner flaskorna, så används den till ett mellanlager i de nya flaskorna. Plastlagret närmast läsken och närmast kunden är ny plast.
Citera
2010-04-11, 22:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nä det är läsk och ölindustrin som pressat på. möjligen EU med. Danmark hade ju bara glas-flaskor till för en stund sen. Men fick ge upp.

Ja det är möjligt att det kan anses vara bättre för miljön med att läsken transporteras i lättare plast. Beror väl lite på hur man räknar på det. Tycker bara det är synd de tar bort gamla fina system som att köra tillbaka flaskor och tvätta rent de. Smälta ner plasten är inte lika spännande.

Föresten när de smälter ner flaskorna, så används den till ett mellanlager i de nya flaskorna. Plastlagret närmast läsken och närmast kunden är ny plast.
Som det brukar heta på FB, källa på det? Ställer mig ytterst frågande till om en PET-flaska tillverkas i flera delar/moment.
Citera
2010-04-12, 11:23
Bannlyst
finns det 50cl burkar av något slag kvar idag?
Citera
2010-04-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slooth
Minns när jag var yngre och gick och köpte 50cl brukar i den lokala turkkiosken. Tycker det är synd som fan att det inte finns. Har iallafall inte sett det någonstans sedan dess.
Citera
2010-04-13, 17:37
Medlem
En förklaring kan vara att när man dricker ur flaska kommer näsan utanför och man känner inte någon lukt. Lukten står för en stor del av den smak vi känner.
Dricker man ur burk är det lite mer öppet och man kan känna lukten. Detta kan ge en bättre smakupplevelse.

Annat som kan ha inverkan är att flaskor släpper in ljus om säkert påverkar på något sätt, samt att 0,5-litersflaskan köper man ofta och har i fickan eller väskan och den blir varm och skakad, vilket knappast påverkar smaken åt det bättre hållet.
Citera
2010-04-13, 18:12
Medlem
Nums avatar
Nåt jag finner godare än alla slags cola format är 33cl glasflaskan.
Fy så gott det är att dricka ur en glasflaska.

All riktig dricka som man dricker för smakens skull dricks ur glasflaskor.
Allt annat är bara törst släckare.
Senast redigerad av Num 2010-04-13 kl. 18:15.
Citera
2010-04-13, 19:22
Medlem
Preatures avatar
Håller med kan vell vara för att man dricker ur plastflaska just tycker att glasflaska är det godaste dock.
Citera
2010-04-13, 20:33
Medlem
SjukaSkillZs avatar
Aromen min vän, aromen.
Citera
2010-04-13, 20:48
Medlem
wonderlands avatar
Lite extra härlig metallsmak sätter tjing på det hela..nej men kan tänka mig att den innehåller mer kolsyra.
Däremot en iskall glasflaska är ju ännu bättre, men burk är i sin tur klart bättre än plastflaska.
Citera
2010-04-14, 18:57
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slooth

Åhh vilka barndomsminnen alltså, 50cl burkar man drack till pizzan
Undrar då också om de går att få tag på någonstans fortfarande? (i Sverige)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in